• amomentlikethis

hur märker man öroninflammation?

Min dotter på 9 månader har varit lite gnällig ett par dagar och har nu under 2 dagar satt händerna för öronen.
    Hon skriker inte och tar på öronen samtidigt, men det behöver väl inte alla göra heller...

Kan hon ha öroninflammation? Hon har aldrig tagit så på öronen innan, eller så kanske hon bara upptäckt dom nu.

www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • Svar på tråden hur märker man öroninflammation?
  • Lotlas

Det KAN vara så att hon upptäckt sina öron. Min son var i den åldern när han gjorde det. Spännande med två utväxter som man kan dra i ju!

Sonen har även haft måååånga öroninflammationer. De första märkte vi inget av förrän trumhinnan sprack. Då rinner det ur örat.

• TheMother

Det finns ett sätt att kolla om de verkar ha öroninflammation. Min BVC-sköterska visade det för mig. Dock är det svårt att förklara hur samt man måste trycka så pass hårt att det inte känns bra att förklara detta över nätet. Bättre få det visat för sig..
    Din dotter har inte tänder på G? Tydligen kan de får ont i öronen istället när tänderna börjar komma (läst på Wendela- Aftonbladet).
    Min son har också tagit sig en del över öronen, men jag tror han nyligen upptäckt dem alt haft ont pga tänder för BVC-sköterska kollade när vi var där och han var inte röd i öronen så hon trodde inte det var nåt (han reagerade med gråt när hon klämde vid örat som de egentligen bara ska göra om de har ont, därför kollade hon också).

• amomentlikethis
    Lotlas skrev 2009-07-04 15:21:58 följande:
    Det KAN vara så att hon upptäckt sina öron. Min son var i den åldern när han gjorde det. Spännande med två utväxter som man kan dra i ju! Sonen har även haft måååånga öroninflammationer. De första märkte vi inget av förrän trumhinnan sprack. Då rinner det ur örat.
    hum, det gav mig inte så mycket

Drar i dom gör hon inte, hon sätter bara händerna för dom och typ håller för öronen som vi gör för att slippa höra något.
  • amomentlikethis
    TheMother skrev 2009-07-04 15:24:41 följande:
    Det finns ett sätt att kolla om de verkar ha öroninflammation. Min BVC-sköterska visade det för mig. Dock är det svårt att förklara hur samt man måste trycka så pass hårt att det inte känns bra att förklara detta över nätet. Bättre få det visat för sig..Din dotter har inte tänder på G? Tydligen kan de får ont i öronen istället när tänderna börjar komma (läst på Wendela- Aftonbladet).Min son har också tagit sig en del över öronen, men jag tror han nyligen upptäckt dem alt haft ont pga tänder för BVC-sköterska kollade när vi var där och han var inte röd i öronen så hon trodde inte det var nåt (han reagerade med gråt när hon klämde vid örat som de egentligen bara ska göra om de har ont, därför kollade hon också).
    jo, faktum är att hon håller på att få upp tänder nu, tror jag. ser ut som det är lite vitt bakom tandköttet i överkäken, samt så är hon lite svullen där.
    Borde man kolla upp öronen då eller?
  • jojjo78

Min son ville inte ligga ner första gången han fick öroninflammation. Men andra gången så tog han sig bara över öronen. Så jag skulle nog kolla upp de iall fall så de inte hinner gå hål.

• monica75

Mina barn har vid öroninflammation haft feber som kommit och gått.
    Valt bort att dricka välling ur flaska.

Dom har aldrig tagit sig för öronen och visat att dom har ont.

• amomentlikethis

ja, nu sitter hon och gråter och tar sig för öronen, så dom får ett besök av oss för säkerhets skull.

det ni sa om att ligga ner, det vill hon inte heller göra.

Nu ska vi åka så vi får det uppkollat.

• Elyelle

Sonen fick hog feber, sa vi akte in och kollade upp det. Man sag inte direkt nagra andra tecken. Han var bara trott och slo, men det kunde ha varit bara p.g.a. febern. Om du ar riktigt orolig ar det battre att kolla det an att lata bli. Sonen ar forsta barnet och vi har aldrig akt in utan orsak, sa jag tror att man helt enkelt vet, nar det ar dags.

• Lotlas
    amomentlikethis skrev 2009-07-04 15:25:41 följande:
    hum, det gav mig inte så mycket Drar i dom gör hon inte, hon sätter bara händerna för dom och typ håller för öronen som vi gör för att slippa höra något.
    Sorry! Jag var lite distraherad av barnen medan jag skrev. Ser nu att jag lika gärna kunnat skriva "goddag yxskaft".

Vi brukade trycka på örat när han var gnällig, men det visade sällan något, vi lärde oss istället hur han gnällde när han hade ont i öronen. Just det att inte vilja ligga är ju ett klassiskt tecken för öronen, samt att inte vilja suga. Vår son har sällan feber vid öroninflammation, men det är ju vanligt med feber.

Hoppas att läkaren kunde se vad som var fel i alla fall!
  • amomentlikethis

Hemma igen

Han hittade inget så hon är frisk lilla damen. då är det nog så att hon har ont i öronen för att hon håller på att få tänder. Att man har ont behöver ju inte bli en inflammation.

Skönt att ha fått det kollat i alla fall så slipper man tänka på det, men han sa att det kan gå fort och skulle det vara så att hon har känningar nu och blir värre imorgon så kan det mycket väl vara en inflammation då så det var bara att komma in igen.

• TheMother
    amomentlikethis skrev 2009-07-04 17:13:56 följande:
    Hemma igen Han hittade inget så hon är frisk lilla damen. då är det nog så att hon har ont i öronen för att hon håller på att få tänder. Att man har ont behöver ju inte bli en inflammation. Skönt att ha fått det kollat i alla fall så slipper man tänka på det, men han sa att det kan gå fort och skulle det vara så att hon har känningar nu och blir värre imorgon så kan det mycket väl vara en inflammation då så det var bara att komma in igen.
    Skönt att det i nuläget iag inte var någon öroninflammation. Håller tummarna för att det är tänder på G och att det blir bättre snabbt!
  • Evangeline72

När min dotter hade öroninflammation (hon var då 2 månader) så skrek hon hysteriskt så länge hon orkade (upp till en timme), sedan somnade hon och vaknade efter 15 minuter igen och skrek. Så höll hon på i flera timmar tills vi gav alvedon och det gick över. Dagen efter gick vi till vårdcentralen och de konstaterade öroninflammation.

Annars är det ett klart symtom när de tar sig för örat/öronen och är gnälliga/skrikiga. Man märker att något är fel.

Skönt att det inte var något med din dotter, bra att du åkte in och kollade upp det! Helt rätt gjort =)

• Evangeline72

Och glöm inte att det är ok att ge alvedon även om det bara gäller att de får tänder. Vi gav vår dotter på kvällen innan hon skulle sova. Hon var jättegnällig och skrikig.

Svar på tråden hur märker man öroninflammation?