• MyImmortal

    Provera & ägglossning?

    Har som sagt haft oregelbunden mens i många år, har nu ätit en kur provera och i min utredning vill min läkare att jag ska köra med ägglossningstest för att se om jag har ägglossning.
    Förmodligen har jag aldrig haft ägglossning, eller så har jag haft det med att ägget aldrig släppt på mig. Jag undra nu, jag har gjort en sån där "fertilitetskalender" här på familjeliv, enligt den skulle jag ha haft ägglossning nu den 2:a juli. Enligt mina test har jag inte haft ägglossning. Började med test redan dagen efter min mens för att försäkra mig om att jag inte missar den. nu undrar jag, jag åt provera i tio dagar.. efter det blödde jag nästan två veckor. Kan det vara så (om ja nu mot all förmodan skulle ha en ägglossning) att min ägglossning blir förskjuten eftersom att jag blödde längre denna gång? tror aldrig jag haft en ägglossning så jag vet inte hur det känns, lite huggningar i äggstockarna har jag haft både igår och idag, samt lite öm i livmodern. har inga speciella flytningar än men kan de vara så att en ägglossning eventuellt kan vara på gång? har varit på UL och jag har inga cystor i livmodern så det kan inte vara det. Tacksam för svar, jag behöver erat stöd!

    Mvh Ers

  • Svar på tråden Provera & ägglossning?
  • Moncabang

    Hej Ers!

    Känner igen mig på din beskrivning.
    Tyvärr kan det nog vara så att pga din oregelbundna mens så får du ingen ÄL. Mens garanterar ju inte ÄL tyvärr.

    Har din gyn gjort en ordentlig utredning av dig? Förutom UL. Kan det vara så att du har POC(s)?

    Det finns ett läkemedel som heter Pergotime, det stimulerar äggproduktionen. Man tar dom 5 dgr i månaden (eller så ofta som din gyn bestämt) under dag 5-9, första mensdagen är dag 1. ÄL-stickor används från dag 12-18.
    Vi som inte får någon egen ÄL skall bli hjälpta av detta preparat.
    Jag har precis tagit min första "kur" och sista tabletten idag. Så beräknad ÄL blir den 11/7.

    Prata med din gyn om Pergotime kan vara något för dig.

    Lycka till!!

  • MyImmortal

    Hej :D

    Dom har gjort ett UL på mig, och konstaterat att jag inte har PCOS iaf, så det känns skönt. Kanske också ska berätta att ja opererade bort en cysta i livmodern på vänster sida som var 13 cm i diameter, då de tog bort den tog de även bort en bit av den äggstocken, samt min äggledare på den sidan. Tyvärr hade cystan förstört iprincip hela den sidan :( dom gjorde en buköppning på mig (dock lite större snitt än en buköppning) för att få bort den. Nu har jag hört att man kan få sammanväxningar på den andra sidan efter själva buköppningen, något du hört talas om? kankse skulle be om att göra ett UL där de sätter in kontrastvätska för att se om de är någon blockering i min äggledare. Ja har tagit reda på mycket info om pergotime, desvärre säger min läkare att har jag ett BMI över 30 så vill dom inte hjälpa mig med min fertilitet. Själv går jag och oroar mig dygnets alla timmmar på att jag kankse är helt steril, att jag aldrig kankse kan få barn. Jag vet att ja måste ta tag i min vikt, men att man inte är berättigad hjälp för det sårar en. Jag bad om en utredning, han bad mig gå ned i vikt och komma tillbaka senare... :( Tack för ditt svar, det värmer när någon bryr sig. Ingen Ägglossning än enligt mina test..

  • Moncabang

    Vet tyvärr inget om sammanväxningar... Sorry...

    Tycker du skall gå till en annan gyn. Kräv att få en utredning! Det skall väl alla vara berättigade till oavsett BMI?!

    Skall du fortsätta att äta Provera nästa månad oxå? Kan ju hända att din ÄL kommer igång då. Det är ju ett lotteri vilken stock den kommer från. =)
    Att du haft blödning i två veckors tid är inte ovanligt då man har oregelbunden mens och börjar med Provera. Det blir bättre nästa gång du tar den. Själv kunde jag ställa min klocka efter den! =)

    Kan förresten berätta att min ordinarie gyn ville inte heller ge min Pergotime. Så jag gick till en annan och hon gav mig det utan att jag behövde fråga efter det. Håll hoppet uppe!

  • MyImmortal

    Min doktor har inte sagt något, så jag antar att jag knappast kommer att få äta nå mer provera. Skulle gärna det för att de skulle kicka igång ordentligt men..

    Jag vet som inte anners vars man ska vända sig om inte gyn här på lasarettet i Piteå, det är inte så stort och jag tror att det är enda stället här man kan vända sig till. Jag borde kolla upp en privatklinik eller liknande :) Kraaam

  • Moncabang

    Du kan vända dig till en barnmorskemottagning i Piteå. Kolla på Gula Sidorna. Eller till en privatklinik. =)

    Du skall inte ge upp nu! Säg att du vill ha Provera för att det hjälper dig, och bir det nej så säger du att det är en rättighet att få sin mens, eller nåt liknande. =) He he! Skulle dom säga nej till det. Think NOT!!

    Kontakta BM-mottagningen imorgon redan och be att få komma så snart som möjligt. Stå på dig!

    Stoooor kram

  • MyImmortal

    men så dumt, ja visste inte att man kunde göra en fertilitetsutredning på en barnmorskemottagning.. vi har juh de här i hortlax där ja bor! Jösses vilket hopp jag just fick :) *ler*

    Skulle gärna ta provera en gång till, har faktiskt aldrig mått så bra som när jag ätit provera. Slutade deppa och mådde allmänt jätte bra. Man mår tusan skit av att ha en hormonrubbning :(

    Tusen tack, som att ja ska ringa imorgon ;)

  • Hjärtat längtar

    Hej! För två och ett halvt år sen hade jag en cysta stor som ett äpple, min äggledare hade vridit sig 5 varv! De opererade bort äggledaren och cystan. Jag vet inte om jag har PCO.
    Vi har nu försökt snart 1½ år men ej påbörjat utredning.
    Hur länge har ni försökt?

  • MyImmortal

    GreenGal: Vi har försökt ett år före operationen, och nu ett år efter operationen... dock förstår ja om det inte blev något det första året då min cysta förmodligen blockerat mina chanser att bli gravid. Men nu har vi försökt över ett år efter operationen så nu börjar man bli lite less... Kram

  • Hjärtat längtar

    Förresten, i höstas försvann min mens.
    i januari fick jag provera och fick regelbunden mens tills nu, nu verkar den ha blivit oregelbunden igen.
    När du opererade bort din äggledare, sa läkarn att du hade mindre chans att bli gravid då?
    Mina läkare har sagt olika, en: hälften så stor chans, en annan: lika stor chans.

  • MyImmortal

    sådär hade jag det också, ja år provera och hade regelbunden mens.. sen slutade den komma och jag ökade i vikt. Nu har jag ätit provera igen och nu funkar de. Jag tycker d ska ringa och be om mer provera. Det är inte meningen att mensen ska komma och gå som den vill, och absolut inte bli helt utesluten. Min läkare som utförde operationen sa till mig att det inte skulle påverka mig att bli gravid i framtiden. Men min doktor här hemma i Piteå som upptäckte cystan säger att det kan bli problem. Dels att man kan få sammanväxningar efter operationen i den friska äggledare, sen att man har lite svårare att bli gravid. gjorde dom en buköppning på dig? Kram

Svar på tråden Provera & ägglossning?