Barn med ADHD & Autism...
Hej
Min 4 åring skall utredas för ev ADHD samt Autism.
Undrar lite hur ni som är föräldrar till barn med dessa diagnoser började se att det kanske inte var som det skulle, varför sökte ni hjälp? vad hade ni för misstnakar själva? Vad var det med barnet ni tyckte var "avikande"?
jag sökte hjälp via förskolan för att få veta hur man skulle bemöta sonen i olika situationer då han dels har ett väldigt ombytligt humör samt ibland kan slåss när han har för brått att göra sig förstådd samt har svårt att varva ner när han väl kommit upp i varv.
har tyvärr inte alltför bra förtroende för barnpsykologen som redan innan hon träffat pojken hört av sig till BVC och pratat om våld i hemmet...WHY??? Vi slåss inte kan jag tillägga.
kan säga att jag jobbar med vuxna med dessa diagnoser och div mer så helt grön på vad diagnoserna kan innebära är jag inte.
Vår BVC sköterska som jag har god kontakt med och som funnits med väldigt mycket säger att detta sonen gör/har kan vara helt normalt för hans ålder, att han kanske bara har för brått att göra sig förstådd samt en rejäl dos trots. barnpsykologen säger helt annolrunda och det känns lite som att hon VILL att det skall vara en diagnos vilket för mig känns väldigt stort.
jag är helt med på att om sonen har en diganos så har han det och visst skall de få utreda,men just dessa dignoser stämmer inte som det känns nu och psykologen säger inte riktigt heller varför de skulle passa in och vad som gör det.
Skriver denna tråden för att få veta lite hur ni hade det?
vad gjorde att ert barn fick sin diagnos?
hur gjordes utredningen?
kan tillägga att vi även tagit kontakt med en logoped just för att se hur bra ordförståelse sonen har,han pratar bra men jag är inte riktigt säker på hur mycket han förstår av allt det han säger, eller om det kan handla om selektiv 3-4 årstrotshörsel.
Hur har ni haft det?