1Moonlight1 skrev 2009-09-16 19:37:18 följande:
Jag har inte riktigt sagt rakt ut sluta mata min katt men jag har sagt att hon inte längre vill vara hemma och att hon slutat gilla vår andra katt, men jag kanske måste prova att säga rakt ut sluta mata henne, för den andra omständiga vägen verkar inte nå fram. Men det känns lite svårt att få ur mig det, känner mig dum. Blir nog svårt för dom att sluta mata också, eftersom siri ligger på deras altan, hon har en egen liten bädd där.
Försök stå på dig lite! För som du själv säger... antingen ska de inte alls ha katten (0% uppmärksamhet) eller så ska de ha katten till 100%, dvs. även släppa in den och t.o.m. "ta över" den! (men så kan man såklart inte göra) De kan inte bara mata katten lite då och då och sen skita i den annars.
Stå på dig och knacka på hos grannarna och säg att du förstår att de bara vill vara snälla, men nu är läget som så att... (och så berättar du hur illa det har blivit hos er att katten knappt kommer hem och att den är osams med de andra katterna). Och säg gärna det att du faktiskt inte vill behöva omplacera katten! Och
understryk att det faktiskt är DIN katt och att du inte uppskattar vad de håller på med. (men med en trevlig ton såklart så ni inte blir osams)
Det kan ju vara så pass enkelt att grannarna bara behöver få veta hur du känner. De kanske inte vet om problemet och tror bara att de är snälla. Men de behöver veta att de förstör mer än de hjälper... så stå på dig och gå dit och berätta utan att det behöver bli en så stor grej av det! Det är kanske lätt fixat!