Tror någon matar min katt!!
Mina katter är ibland borta veckor i sträck. Det är inget konstigt och de hittar mer mat än de behöver om de är i gott hull. Mina katter släpar dagligen hem gnagare och fåglar som de lämnar i trädgården. De har fri tillgång på torrfoder hemma men jagar ändå och äter väldigt lite. Det är dessutom nyttigare för dem att äta egenfångat med allt vad det innebär.
Däremot är det inte helt ovanligt att folk matar andras katter så visst kan det vara så. Om du misstänker det kanske du kan höra dig för hos grannarna om de känner till ngn som brukar göra så. Hos oss finns en del vildkatter efter som att jag bor på landet. Folk köper katt som de lämnar när sommarn är slut. Så vi har en granne som matar dessa så att de klarar vintern.
När min ena hona började försvinna mer än vanligt misstänkte jag att hon fick mat nån annanstans (och även husrum) så jag skrev en lapp och satte på vid brevlådorna i områderna närmast. Jag skrev att min katt har fint foder hemma, en familj som älskar henne och dessutom måste komma hem ofta för att få sina p-piller. Därefter började hon komma oftare.
Ofta tänker inte folk på att de orsakar problem när de matar en kelen misse som står utanför dörrn. Man tycker om besöket och vill uppmuntra det. Man kanske inte vet heller om katten har ngt hem - varför det är bra att alltid ha halsband på katten. Jag skrev på lappen i vilket hus min katt bodde om ngn ville kontakta oss ang henne, om man var orolig över henne och därför matade henne.
Så försök att nå ut till folk om du tror att det är därför hon är borta. Katter kan också försvinna av andra orsaker. Mina honor är kastrerade men går ändå iväg flera dygn ibland. Vinter som sommar. Hur gammal är hon?