• Nervis

för-rätt till mindre barn på bröllop

Hej alla smarta när det kommer till mat! Vi ska gifta oss på lördag (Om en en vecka!!!!) Och det mesta börjar falla på plats nu. Men vi har beställt catering till oss vuxna och större barn med vanlig "vuxenmat". Hade tänkt ordna med korv och bröd till de mindre (de gillar ju et bäst iaf) Men så kom jag att tänka på att det vore roligt och praktiskt om barnen kunde få en egen förrätt oxå precis som oss andra. Annars har de ju hunnit tugga färdigt på sin korv innan vi andra hunnit genom halva förrätten! Så ge mig lite tips! Det är inte många barn det handlar om (3 barn 1.5-5 år) o de är inte allergiska för någonting, däremot lite kräsna. Så det skall helst vara nåt roligt och spännande men på för dem kända maträtter (majs, melon, korv, köttbullar etc)

Alla tips emotages enormt tacksamt! Viktigt att det går att förbereda och bara ev värma när det är dax.

Har ett recept på en slags pizza som man kan fylla med det man vill med omelettbotten men vet ej om den går att värma och förbereda.

Öht tips på barn + bröllop tas gärna emot då jag börjar bli lite nervös och barnen kan man ju inte regissera som ni alla vet.

mvh Nervis

• Svar på tråden för-rätt till mindre barn på bröllop
  • mammatalman

varför inte göra små "spett" med köttbular,korv,tomat, majs eller nått annat som kan ätas kalla. De byggs upp på tandpetare eller dringpinnar i roliga färger

Vad ska ni vuxna äta?

• mammatalman
    mammatalman skrev 2009-07-04 22:14:35 följande:
    varför inte göra små "spett" med köttbular,korv,tomat, majs eller nått annat som kan ätas kalla. De byggs upp på tandpetare eller dringpinnar i roliga färger Vad ska ni vuxna äta?
    det går ju att ha varma spett oxå
  • Nervis

Ja jag har varit inne på det. Vi vuxna skall äta renkött med nån romröra till förrätt och fläskfile till huvudrätt. Bra ide att använda drinkpinne! Då blir det ju lite extra festligt och spännande, Tack för tipsen!

• Foodlover

Små snittar är ju gott och väldigt enkelt att förbereda. Ljust bröd med ost, skinka & leverpastej kanske. Varför inte göra som en liten gubbe med ögon som vindruvor, munnen med paprika eller något sådant. Lite jobb och kan förberedas i god tid för förvaras i kylen.

• Gravid2008

Spett med köttbullar, prinskorvar och körsbärstomater

Nachos gratinerade med lite tacosås och ost på. Lite pyssel om det är väldigt många barn, men populärt.

• Nervis

Jättefina tips! Tack alla! Nu har jag lite att grunna på. Det där med nachos med tacosås och ost funderar jag rent av att ha som en liten buffe för barnen som de kan plocka av och så blir det nog någon form av spett med lite av varje på...

• Gravid2008

Kan tillägga att jag nästan alltid (hmm inte så stor fantasi...) har den när barn kommer som snacks/tilltugg eller förrätt till dem. De gillar det men blir inte för mätta.

De flesta föräldrar brukar också gilla det...

Svar på tråden för-rätt till mindre barn på bröllop