Inlägg från: Anonym (LEDSEN) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LEDSEN)

de har låst in min son!

Min son är 13-år och inlåst...han har aldrig gjort något kriminellt,han har aldrig använt droger....han har ett problem...ADHD.
    En svår ADHD och för sådana barn finns ingen profsionell hjälp att få i skolvärlden.
    I stället blir han straffad och ifråntagen sin familj.Han är bara 13 år och vill inget hellre än att vara hemma hos sin familj.
    Jag va så dum att kontakta socialen då jag trodde att vi skulle få hjälp, jag va orolig för vad som kunde hända då jag tyckte att min sons beteende blev allt mer oroväckande. Men han hade inte hunnit göra något utan jag reagerade innan.
    Jag blev vid det tillfället lurad att skriva på ett LVU som lovades att hävas på måndagen.När måndagen kom så hade "de aldrig sagt så".
    Det som händer sen är fruktansvärt. De kontaktar inte mig överhuvudtaget trots upprepade försök från mig att få kontakt. via mail,telefon ochsåvidare..ända livstecknet jag får är när de skriver ett mail att de ska placera honom.
    Jag fick också besked om att jag fick inte vara med och välja ställe och vi hann inte åka och hälsa på.
    I samma veva (2 dagar innan) han skulle åka så satte de ut hans medicin,trots att hans doktor sagt vid upprepade tillfällen att man inte bara kan sätta ut den utan den måste trappas ner för annars kan man må psykiskt dåligt.De frågade inte ens mig som vårdnadshavare utan satte ut den på de grunder att han sa att han mådde illa av de.
    Han skulle hamna på ett ungdomshem som ligger i Eksjö.22 mil hemmifrån!!!!!!!!Han har knappt sovit borta de senaste åren.
    Jag fick köra dit honom , till ett vilt främmande ställe som varken han elr jag fått tillfälle att hälsa på innan och lämna honom där.
    Där förväntas han att uppföra sig enl regelboken. Under vilka förutsättningar då undrar jag?
    Han har svår ADHD, ingen medicinering, förmodligen biverkningar av att de satt ut medicinen, blivit fråntagen sin mamma, den enda trygghet han någonsin haft,ett vilt främmande ställe med ett gäng tuffa pojkar.
    Han är rädd och ledsen men med hans diagnoser kan han inte säga det utan han skriker,fula ord och slår i inredningar,
    Då blir han bestraffad. Första anhalten är det sjunde rummet ,där man får vara ensam med en vårdare. Andra anhalten är isoleringen , dit de skickat min 13-åring flera gånger.
    Han blir satt i ett helt kalt rum i bara kalsongerna.Man tror att detta utspelar sig på 50-talet elr så men nu är vi 2009.
    När jag frågade honom om han va rädd så sa han mamma , 2 sitter här för droger,2 för alkohol,en för 7 inbrott och en för anstiftan till mord....man är ju inte trygg med alla precis.Han är minst där både till ålder och kroppsligt.
    Jag fick precis hem domen där det står fortsatt tvångsvård men det står också att 2§LVU kan tillämpas även mot föräldrar som uppfyller högt ställda krav vad gäller förmåga att tillgodose ett barns behov,det står att jag är en djupt engagerad förälder och gör allt som står i min makt för att hjälpa honom.
    Jag föreslog att man skulle placerat honom på ett skolveckohem då jag vill att han ska få betyg i skolan och klara av högstadiet och att han skulle få vara hemma hos sin trygghet på helgerna.
    Ändå väljer man att ha kvar honom på en låsbar instution.
    Min son mår jättedåligt och hans beteende blir bara värre och värre och jag kan inte som mamma göra någonting för att han ska få det bra.

Jag vill med denna texten varna alla som tror att de kommer få hjälp om de ringer och ber om det. Man ska veta riskerna också och hur det går till i verkligheten.Om ens barn kan bli LVU -placerat trots att det finns en fungerande förälder som uppfyller förmågan att tillgodose barnets behov och är villig till instaser så ska man ju ha med sig att då kan alla barn bli det.

• Svar på tråden de har låst in min son!
  • Anonym (LEDSEN)

Trots att man vet så väl att det ff finns sådana människor som är så naiva att de tror soss är till för att hjälpa så blir man frustrerad när man läser........
    Jag skrev på det omedelbara omhändertagandet en torsdag när min son va på bup...jag själv hade bett om att han skulle få komma dit...han har alltid kunnat landa där.......och sosskärringe lovade mig att vi skulle häva lvu:et på måndagen för det va bara för att de skulle få låsa dörren så han inte skulle sticka.....jag frågade henne 1000 ggr om det va så och hon lovade....men när måndagen kom så hade hon" aldrig sagt så".
    jag har hela tiden varit frivillig till insatser i form av skolhem elr olika insatser på hemmaplan...jag hade insett nu att det kanske behövdes ett skolveckohem och hemma om helgerna...jag föreslog detta i rätten men ändå blev det fortsatt tvångsvård...så att det blir frivilligt bara för att man går med på det stämmer inte...
    man ska oxå veta att jag har inga som helst problem med min son hemma utan det är i skolan helvetet brakar löst...
    Hans ordianrie doktor har hela tiden sagt att man måste sätta ut hans medicin långsamt och att man skulle göra det när han hunnit landa där han är...men så kom en annan tillfällig doktor som va på besök och satte ut den rakt av 2 dagar innan han skulle till hemmet.
    Sen vill jag klargöra att LVU §2 är om det finns brister i hemmet och jag säger att i domen står att det kan tillämpas även mot föräldrar som uppfyller högt ställda krav vad gäller förmåga att tillgodose ett barns behov.
    Han kom till hemmet 1 juni och i dag va 1:a ggn jag fick träffa honom.Jag skulle träffat honom för 14 dagar sen men då stoppade soss det.
    Jag skulle på lördagen åka dit.Jag mailade soss och hörde om de ordnat hyrbil och jag fick till svar att de bara betalar resan denna ggn.!Jag har vänninor som får sina resor betalda och vi har samma ekonomi.samma sosskärring tom.jag planerade allt med min son och han va så glad att jag skulle komma....på fredagen ringer soss och säger att de betalar bara denna ggn för de vill inte bidra till att vi ska träffas då de tycker att vi är för tajta(ännu en maktgrej)hon avslutade samtalet med att säga"jag hoppas det blir ett bra besök i mon"
    Vi hann bara lägga på så ringer min son och skriker-vet du att du bara får stanna till 12 i mon!!!chefen för stället va där och jag pratade med henne och hon bekräftade att soss sagt till tolv.Det innebar att jag inte ens skulle hinna dit!jag fick hämta bilen 8.00.min son fick välja och han sa.mamma det är svårare att säga hejdå efter en kort stund än att inte ses alls....
    på rättegngen sa soss att det va jag som inte ville åka dit och att de inte alls sagt till 12 utan att det va hemmet som sagt att det va besökstider 12-17.besökstiderna är enl överenskommelse.
    Men i dag har jag och dottern varit där....underbart men fruktaansvärt att åka....han visade mig stora blåmärke på armarna som han fått när de burit honom till isoleringen...jag har aldrig behövt använda våld....
    Ett råd till dig som funderar på att söka hjälp...tänk två ggr.

• Anonym (LEDSEN)
    Anonym skrev 2009-07-05 21:35:53 följande:
    Klart det räcker med en diagnos för att få igenom ett lvu. Att tro något annat är bara för naivt. Soc har fruktansvärd makt på gott och ont. Och rätten går på soc rekommendationer, så det är bara formellt som det är rätten som bestämmer. I realiteten är det soc som gör det, vill dom lvua ett barn, så blir det så.
    Det hörs att du varit med i verkligheten.....
  • Anonym (LEDSEN)

Anonym (soc) skrev 2009-07-05 20:02:34 följande:

TS på vilket sätt har han spårat ut i skolan?
    Han har som jag skrivit ADHD/TOURETTES och därav alla symtom och i den staden vi bor finns det inte en enda skola med rätt resurser för de barnen.....
  • Anonym (LEDSEN)

Anonym (soc) skrev 2009-07-05 21:42:38 följande:

Soc har inte makt på det sättet. LVU regleras i lag, det krävs att vissa saker är uppfyllda för att man ska få igenom ett sådant. Enbart det faktum att man har en diagnos räcker INTE. Då skulle vi LVUa en väldigt stor andel av sveriges barn. Varför skulle man ens vilja omhänderta en skötsam kille som kommer från ett skötsamt hem, enbart för att han har ADHD? Förklara gärna det för mig? Folk kommer i kontakt med soc för en anledning. Kanske har man fått en anmälan på sig. Eller har man själv sökt. Och isåfall så finns det ju en orsak till det, alltså finns det någon form av problem med i bilden. Vi knackar inte dörr för att hitta alla barn med diagnoser för att sedan låsa in dom någonstans och kasta bort nyckeln. Ingen av oss hade blivit långvariga på våra tjänster om vi hade slösat med kommunens resurser på det sättet heller.. Det är snarare tvärtom, att alla som behöver ett LVU inte får det pga ekonomiska skäl.
    Det hörs att du jobbar där......men du som är så duktig, har du någonsin sett en skötsam 13-åring med dubbeldiagnoser........hittar soss ett lillfinger så rycker de hela jävla armen!Inget barn är perfekt,alltså har inte soss några svårigheter att hitta anledningar om de vill.......
  • Anonym (LEDSEN)

OK till er alla som undrar.....jag har 2 ggr vunnit över soc i rätten,,,,,,och då är det så att kriget är i gång.Efter att jag vunnit andra ggn så sa min advokat

• Anonym (LEDSEN)
    skogstomte skrev 2009-07-06 10:36:14 följande:
    TS har du kontaktat föreningen socialombud?www.socialombud.se/Där kanske du kan få hjälp. Hoppas du orkar förtsätta kämpa!
    TACK SNÄLLA DU!!!!
  • Anonym (LEDSEN)
    Anonym skrev 2009-07-06 19:50:31 följande:
    """Låter hårt, men fostrar man sina barn från de är små kommer man nog aldrig behöva lyfta in en 13 åring på sitt rum.och en normal 13 åring behöver inte heller det, den går in på¨rummet efter tillsägelse"""Vilken dum jävel, asså har du en påse överhuvudet eller e du bara genom korkad???????????????????????
    Tack...jag kan ju passa på att säga att min son går in helt frivilligt om han nu skulle behöva det här hemma.......det räcker att säga till honom en gång....är han normal då????
  • Anonym (LEDSEN)

Vet ni jag tycker vi lägger ner detta nu.Ni som valt att tro på mig, tack och ni andra som ff lever i fantasivärlden får vi hoppas aldrig behöver någon hjälp....sannolikheten att ni blir bemötta på helt fel sätt är betydligt större än att det blir på ett bra vis.Hoppas i allafall mitt budskap nått fram och sen vill jag bara tacka dig/er som gett mig några betydelsefulla länkar.

kram på er alla och håll i era ungar.....

Svar på tråden de har låst in min son!