• MisMatch

de har låst in min son!

Fruktansvärd situation för alla inblandade

Men ADHD är inte unikt

Skolan är SKYLDIG plocka fram resurser (och nej jag vet, det kommer inte frivilligt men slåss man så finns den)

Du kan vara hur engagerad som helst, men bokstavsbarn kräver en särskild sorts föräldrar, alla fixar inte de krav som ställs på hela familjen när man har bokstavsbarn.
    99% av arbetet ligger på familjen när barnet växer upp och senare så flyttas % från förälder till barnet självt som ska göras medveten om sin problematik och hitta sin plats i världen.

Det är ett tufft arbete som pågår 24/7/365  tills de står på egna ben
    Varför kontaktade du socialen?
    Har du kontakt med bup?
    Har ni justerat medicineringen?

Om något i barnets vardag inte fungerar måste man titta på allt, dvs medicinering, skola, hemsituation allt
    och 13 år är inte längre småunge, han är medveten om och bör få ta ansvar för det han gör, ADHD är inte en ursäkt för att skita i att uppföra sig.
    Såvida man inte också har begåvningshandikapp?

• MisMatch
    Lavish skrev 2009-07-06 00:10:40 följande:
    Fast TS säger ju att de sätter hennes son i ett kalt rum endast iförd kalsonger. Och att han får blåmärken på armarna när de för honom dit? Men du menar att hon ljuger då? Det är svårt att se att det finns något lyckligt i att barn måste isoleras från sin familj. Sen kanske det är just nödvändigt och att bättre alternativ inte finns. Det är hemskt ändå.
    Pojken har ADHD (enligt TS grav sådan?)

jag vill verkligen inte vara elak

MEN en del av problematiken är förmåga att dupera sin omgivning, manipulera, handskas med sanningen så den passar ens behov och önskningar
    Oförmåga att se andras behov och låta dem gå före de egna intressena är ett av de största utmaningarna man har som npf förälder.

Pojken kommer mot sin vilja till en placering, där personalen har ork, tid och vilja att bemöta och vidhålla regler.

De har bestämt att han ska stanna mot hans och hans mammas vilja

De kommer möta fullt motstånd och Ts säger själv att han går till våld.
    Är det så konstigt om han har blåmärken på armar då?

Försök lyfta in en tonåring på rummet som tvärvägrar.
    Ändå kan det vara nödvändigt dels för att markera att har man sagt en sak så är det den som gäller, dels för att barnet inte ska utnyttja våld för att slippa krav.

Låter hårt, men fostrar man sina barn från de är små kommer man nog aldrig behöva lyfta in en 13 åring på sitt rum.
    och en normal 13 åring behöver inte heller det, den går in på¨rummet efter tillsägelse
  • MisMatch
    Anonym skrev 2009-07-06 16:45:30 följande:
    Att låsa in ett barn som uppfostringsmetod är verkligen både förkastligt och ynkligt. Och det ska vara professionella som beter sig på det viset. Fy f'*n.
    Fast det kan vara nödvändigt för att pojken (han är 13 inte en baby) ska förstå att har man sagt att han ska stanna så ska han det
  • MisMatch
    Queen70 skrev 2009-07-06 16:48:17 följande:
    Det är olyckligt, men jag tror kanske att du inte riktigt förstår hur allvarlig prolematiken kan vara. En 13 åring kan vara både stor och stark och kapabel att skada både sig sjäv och andra, samtidigt som han bara har förstånd och impulskontroll som ett barn. Sorgligt är det. Och framför allt mycket mycket svårt.
    Jag tror man måste ha egna npf barn eller jobba med dem för att förstå att mycket är annorlunda då

NPF är ju väldigt ofta barn helt utan de normala spärrarna.

Det gör föräldraskapet otroligt intressant och utmanande men det kräver också att man som förälder kan tänka utanför normala riktlinjer och att man har både drivkraft och ork som är enormt mycket större än vad som krävs för ett vanligt föräldraskap

Och har de halkat för långt utanför kan det krävas en hel del drastiska åtgärder för att få dem på spår igen
  • MisMatch
    Anonym skrev 2009-07-06 17:03:40 följande:
    Nej, det är verkligen inte nödvändigt alls, att låsa in 13-åringar inte ens 17-åringar. Inte om du vet vad du gör när du bemöter och hanterar barn. Och det tycker man ju att proffessionella om några borde veta.
    men det går inte säga generellt?

OM ett barn kommer från en icke fungerande vardag och blir omhändertagen mot sin vilja så fungerar inte alltid resonemang'

På ett bokstavsbarn så fungerar inte resonemang alls om de är "släppta"

du säger inte låsa in 13 åringar eller ens 17 åringar?
    menar du att det är ok låsa in mindre barn eller vuxna?

låsa in är ALLTID sista utvägen

Det görs på dem som begått brott och det görs om man är en fara för sig själv, eller sin omgivning.
  • MisMatch
    Anonym skrev 2009-07-06 17:37:42 följande:
    Nej, jag menar verkligen inte att det nånsin är ok, att låsa in barn, oavsett ålder. Möjligen vuxna, men det är ju offtopic i den här tråden. Jo, jag menar att du aldrig behöver ta till såna metoder om du vet hur man bemöter barn även i dom situationer som du beskriver. Och det är en skam att inte proffessionella vet det. Det är när intelligensen tagit slut som våldet och kränkningarna börjar. Och en vuxen (speciellt ett proffs) bör vara smartare än ett barn eller tonåring.
    Har du stor erfarenhet av NPF eller barn med andra beteende störningar?
    Har du jobbat med barn som missbrukar eller som på olika vis hamnat snett?
  • MisMatch
    Anonym skrev 2009-07-06 17:50:32 följande:
    Jag har erfarenhet av det ja. Och jag har erfarenhet av barn som kommer som flyktingar svårt traumatiserade med stora ryggsäckar. Men framförallt har jag erfarenhet av barn av alla sorter och alla karaktärer och hittills har jag aldrig behövt använda våld. Det är allt du får veta om mina erfarenheter på området, jag kommer av olika anledningar inte vara mer specifik. Själv då, om du svarar på din egen fråga, hur ser din erfarenhet ut?
    tror man ska akta sig för att jämföra barn som kommer som flyktingar med barn som av olika anledningar hamnat så snett att de kräver tvångsvård som LVU

min erfarenhet då...
    mer än 30 års erfarenhet av barn med NPF problematik även som familjehem/jour
    har även erfarenhet av psykiska sjukdomar och missbruksproblematik och rehabilitering

mer än så säger jag inte

så är vi kvitt

tror man ska undvika våld, har heller aldrig vare sig sett det användas eller behövt använda det själv.
    Men att lyfta ett barn har vi gjort många gånger, både mindre och större barn behöver ibland lyftas ut ur en olämplig situation
  • MisMatch
    Anonym skrev 2009-07-06 19:25:33 följande:
    Lustigt då at samhället kan låsa inbarn & ungdommar i flera dayng i sträck!! Förklara gärna skilande för mi´g för mig för som sagt de kan du inte förneka att de förkommer??
    nu blandar du ihop begreppen

självklart får man inte som förälder låsa in ett barn veckor i sträck bara för att man känner för det så görs heller inte inom vården

OM ett barn däremot döms till tvångsvård för att barnet har ett beteende som kan innebära att barnet skadar sig själv eller sin omgivning så kan det bedömas vara befogat med "inlåsning" tills barnet mår bättre

det är inte ett beslut som tas av en slutkörd förälder utan av personal i samråd med ex psykolog osv

Att låsa in ett barn akut får alla göra, om ens barn som ex hotar med våld, att göra sig själv illa eller helt enkelt har ett beteende som gör att man är orolig för vad barnet kan tänkas göra utanför hemmet eller tom utanför sitt rum så får man hålla barnet inne och göra det som krävs för att säkerställa barnets säkerhet

Fattar inte varför folk har så svårt se skillnaden?
  • MisMatch
    Anonym skrev 2009-07-06 19:43:56 följande:
    De görs visst inomvårde låser in barn ungdomar flera dyng i sträck har vart uppe massmedia ett fler tal gånger så säga att de inte förkommer de är bulskit!!
    nej de lvuar inte barn enbart för att de har diagnos

jag sa inte att det inte sker?
    döms ett barn till LVU så ska det stanna på den plats det är tillsagt, har då barnet tendens att sticka eller man av andra anledningar inte lyckas få barnet att ta resonemang så kan bedömning göras att barnet måste låsas in för att det ska stanna kvar.

att vara inlåst är inte farligt...man låser ju frivilligt in sig flera gånger om dagen
    och i samma sekund som barnet inte längre bedöms vara en fara eller rymningsbenägen släpps inlåsningen

Men TS för att kunna hjälpa dig hitta svar behövs mer information
    kan du inte kort bara dra vad som hänt?
    det som utlöste att du tvingades ringa soc och be om hjälp

dvs hur var uppväxten, hur ser familjen ut, när fick ni diagnos, vilken hjälp har ni, har ni bup kontinuerligt osv osv
  • MisMatch
    Anonym skrev 2009-07-06 19:50:31 följande:
    """Låter hårt, men fostrar man sina barn från de är små kommer man nog aldrig behöva lyfta in en 13 åring på sitt rum.och en normal 13 åring behöver inte heller det, den går in på¨rummet efter tillsägelse"""Vilken dum jävel, asså har du en påse överhuvudet eller e du bara genom korkad???????????????????????
    hmmm

hade du inget bättre argument?

Nej en normal 13 åring som bor i en normal familj bör inte behöva mer än en tillsägelse för att gå på rummet

Ett NPF barn behöver lite mer men beror på problematik och hur mkt arbete som lagts på KBT för det är där det landar
    barnet måste självt aktivt arbeta för att klara av sånt som andra inte ens tänker på
Svar på tråden de har låst in min son!