• Baraenmor

"Olydig" 15-åring

Jag måste få skriva ner lite vad som precis hänt i min lilla familj. Vi är 5 personer, en 19-årig tjej, en 18-åring kille,en 15-årig tjej, min man och jag. De senaste dagarna har 15-åringen betett sej mycket illa. Hon gapar, skriker, skäller ut syskonen och oss. Hon är allmänt otrevlig. Pga det tyckte min man och jag att hon inte fick sova hos en kompis utan skulle vara hem en viss tid 23.00. Hon sa att det kunde vi glömma. Hon kom dock hem för att hämta nattgrejor och då hindrade vi henne från att lämna lägenheten. Vi fick använda våld för hon blev precis tokig. Sen kallade hon mig den ena värre än det andra och försökte även slå mig men min son gick emellan. Nu säger säkert de flesta att detta är ett normalt beteende men det kan jag inte tycka när man till och med är beredd på att slåss. Min man och jag har aldrig slagit någon av barnen utan ser det som ett misslyckande om man måste slå. Jag mår mycket dåligt av detta. Vet inte vad jag ska göra eller tänka för att komma över detta. Att jag har misslyckats som mor är det ingen som behöver tala om, det vet jag redan.

• Svar på tråden "Olydig" 15-åring
  • Miamou

Lägg av!!! För att vara en misslyckad förälder krävs mer än att en 15- åring kommer hem och är på så dåligt humör och vill slåss! Upp med hakan nu!

Att hon kom hem och ville slåss, att hon är otrevlig, arrogant och "för jävlig" kan ha många orsaker...men det låter ju inte som att det är något vanligt förekommande?

Har hon bytt umgänge? Har hon träffat någon ny kille?
    Se över hur hennes situation ser ut...

• aspenbäck

oj det här låter nästan som jag i tonåren, jag hatade verkligen mina förlädrar ett tag, betedde mig riktigt illa, men mamma var toppen och förstod vad det var som hände, det var absolut inte accepterat att bete sig illa alltså, min mobiltelefon tog hon och den fick jag förtjäna tillbaks. Men ändå så härdade hon ut det och efter ngt år så lugnade jag mig. Försök att prata med din tjej när ni inte är osams i lugn och ro och förklara att du blir ledsen osv. Usch tufft att vara tonårs förälder men ännu jobbigare att vara tonårs tjej med hormoner som svallar.

• Baraenmor

Hej igen
    Vi tyckte också att ett sådant här beteende måste bestraffas, vilket gjorde att vi bland annat tog datorn ifrån henne. När det gäller kompisar, umgås hon ofta när hon inte mår så bra, med en tjej som vi upplever väldigt destruktiv. Kom tex hem igår med en nål som hon stuckit in i kinden. Hon vet precis vår inställnng till piersing och liknande. Jag är nog väldigt känslig och har aldrig upplevt detta med mina två äldre barn. Men jag vet inte hur jag ska komma igen detta. Har pågått till och från i ca 1 år. Det känns som att hennes beteende håller på att knäcka hela familjen.

• Harmoni123

Usch, va jobbigt du har det just nu... vet inte vad jag skall råda dig till annat än att försöka stå på dig och fortsätta vara konsekvent med henne.

Bra att ni hindrade henne och tog ifrån henne sin dator. Kanske även mobiltelefonen skulle vara bra att ta bort ett tag? Det är lätt att ungdomar påverkar och påverkas av andra till att fortsätta ett dåligt beteende.

Låt säga att hon smsar sin destruktiva kompis och de pratar kring hur taskiga och jobbiga ni är som föräldrar, det kan spä på ytterligare dåligt beteende hos din dotter som just nu vägrar förstå att ni fortfarande är de som bestämmer.

Lycka till!

• redneck girl

det finns vissa gränser.men vissa är mer rebelliska i tonåren.hon har så mycket inom sig och hon vågar visa det för er.antagligen tycker utomstående att hon är så snäll och trevlig.vi har inte haft problem med vår 17 åring och vår snart 16 åring.det är 14 åringen som är mer jobbig.vi har kört med frihet under ansvar.kan man tala om vart man är,vilka man är med,svara i telefonen osv då har de fått vara ute.14 åringen har försökt skippa det.och då får hon stå sitt kast.jag åkte resolut och hämtade hem henne förut och jag var då världens häxa i hennes ögon.men jag kan vara benhård om så är.vi har ptata om det och hon har även pratat mycket med sin mormor som hon gillar väldigt mycket och litar på.så hon fick efter en vecka en ny chans att visa att hon kan följa vissa regeler.och det har gått bra nu i 3 veckor.men hon har ett helsikes humör om hon sätter den sidan till.vi ställer upp mycket och skjutsar och hämtar.men då ska man visa att man kan hålla det man lovar.jag har själv varit ung och försöker även komma i håg hur det var.det är inte ok att slåss.fula ord kan jag ta men inte en snyting av mitt eget barn.så långt har hon inte gått än iaf.

• Bevabus

Ni har inte misslyckats. Jag var själv sådär rebellisk för bara ett par år sedan. Jag tog aldrig droger, drack inte alkohol eller gjorde något dumt. Utan jag löpte helt enkelt amok med alla hormoner i mig, precis som vilken annan tonåring som helst. Låt tiden ha sin gång så kommer hon att lugna ner sig, det har ni mitt ord på. Men håll fast vid de regler ni har hemma. DOCK så råder jag er att VÄLJA ERA STRIDER. Bråka och tjafsa inte om småsaker, det kan förstöra eran relation för alltid med dottern för då blir hon så trött på er.

• Barnvagnsmamman

Hon är kanske med i maffian, vem vet ? vem vet ? Allt kan hända nu förtiden!

• Registrerad

Man misslyckas aldrig förrän man slutat försöka!

Svar på tråden "Olydig" 15-åring