• Anonym (orolig..)

Betala underhåll retroaktivt

Hur är det om man inte får veta att man är pappan till ett barn fören det är några år gammalt?
    Måste man betala pengar retroavtivt till försäkringskassan för de underhållsbidrag mamman fått? http://www.familjeliv.se/Forum-4-0/?hidelist=1#
    Och hur är det när det gäller pengar i framtiden, är det kvinnan som bestämmer om hon vill ha underhåll för barnet? Om hon bestämmer att hon klarar sig själv och inte behöver pengar så pappan inte behöver betala, kan hon sedan om hon ändrar sig kräva pengar som ej utbetalats?

Sitter just nu i den sitsen att jag är med i en faderskapsutredning till en pojke på 3 år, och jag har ingen erfarenhet av barn eller hur det går till i dessa situationer. Mamman i frågan säger att hon inte kommer kräva något från mig, vet inte om hon även menar ekonomiskt.

Någon här som vet?

• Svar på tråden Betala underhåll retroaktivt
  • Anonym

Om försäkringskassan betalat ut underhållet kan ju de kräva pappan på dessa pengar. Om man inte ens vetat om att man var pappan borde det ju inte fungera så dock.
    Ring fk anonymt och fråga!
    Mamman kan inte komma till dig i efterhand. Om pojken redan är 3 år så måste det ju bero på att mamman inte medverkat i faderskapsutredningen och då kan det vara HON som blir ekonomiskt ansvarig gentemot fk.

• Anonym (orolig..)

Vet du om ifall det kan bli så att mamman kan bli den ekonomiskt ansvariga? Hon har haft flera potentiella fäder och hållit inne med namnen och sagt dem en och en så att säga, testat de hon skulle vara pappan först. Hon har sagt att hon inte kunnat få kontakt med mig och inte haft mitt efternamn, detta är absolut inte sant!

Så hon har varit samarbetsvillig men medvetet dragit ut på det hela.

• Anonym (orolig..)
    Anonym skrev 2009-07-05 12:44:54 följande:
    Ring fk anonymt och fråga!
    Ja det ska jag försöka göra! Hoppas de har telefontider när jag inte arbetar bara www.familjeliv.se/Forum-4-188/m45321153.html#
  • FH Mamma

för att få underhåll måste man ansöka det händer inte automatiskt.

Har för mig att man som mest kan få retroaktivt 3 mån efter ansökan kom in.

• Anonym (orolig..)

jo men hon har ju fått underhållsbidrag från försäkringskassan antar jag, och det är de pengarna jag jag undrar om försäkringskassan nu kan kräva tillbaka från mig?

De kan de göra om fadern är känd men inte kan betala och försäkringskassan då får betala bidrag, då blir fadern återbetalningsskyldig. Men kan detta gälla även nu när fadern stod som okänd?

• FH Mamma

Anonym (orolig..) skrev 2009-07-05 14:03:34 följande:

jo men hon har ju fått underhållsbidrag från försäkringskassan antar jag, och det är de pengarna jag jag undrar om försäkringskassan nu kan kräva tillbaka från mig? De kan de göra om fadern är känd men inte kan betala och försäkringskassan då får betala bidrag, då blir fadern återbetalningsskyldig. Men kan detta gälla även nu när fadern stod som okänd?
    de skulle kanske kunna det men jag tycker det vore fel om man inte ens visste att hade barn...
Svar på tråden Betala underhåll retroaktivt