• Anonym (orolig)

blod i avföringen? hur ska det se ut????

fick en diagnos med ibs för ett par år sedan som jag aldrig kände mig lugn med.

har från och till känslig mage med knip och hård avföring. Men när jag i förra veckan upptäckte att jag blödde när jag hade gjorde nr 2 (färskt blod) blev jag så rädd att jag kontaktade vårdcentralen. Nu ska jag lämna in avföringsprover där de ska se om jag har blod i avföringen.

Nojig som man är så kollar jag alltid när jag bajsat hur avföringen ser ut, är så himla rädd att det ska vara blod i den.

Så till min fråga: hur ska egentligen en bajskorv (ursäkta uttrycket) se ut? Kan den ha en del ljusröda inslag i sig utan att det ska vara blod, eller kan detta vara blod?

någon som vet?

• Svar på tråden blod i avföringen? hur ska det se ut????
  • Endrawien

Så länge det är färskt blod är det ingen fara, det är om det är mörkt "gammalt" blod man ska kontakta sjukvården. Jag tror att det bara uppstått små sprickor som gör att du blöder..speciellt om man är lite hård i magen kan det hända.

• Anonym (orolig)
    Endrawien skrev 2009-07-05 14:39:15 följande:
    Så länge det är färskt blod är det ingen fara, det är om det är mörkt "gammalt" blod man ska kontakta sjukvården. Jag tror att det bara uppstått små sprickor som gör att du blöder..speciellt om man är lite hård i magen kan det hända.
    men om man ser ljusröda prickar i själva avföringen... kan det då vara blod? borde det inte vara mörkröda prickar i så fall... eller är det bara mat som färgat...
  • Endrawien

Nja..när det är ljusrött så är ju blödingen väldigt nära öppningen och alltså ingen fara. Om du är orolig för att det ska vara en blöding från magen så har det blodet redan hunnit mörkna på vägen ner..Men är du järtte orolig så tycker jag att du ska ringa till din vårdcentral.

• LaFontaine

Blod i avföringen ser ut ungefär som kaffesump meddelade en läkare mig när jag också funderade över samma sak. Färskt blod tyder på sprickor i slemhinnan, något som är jättelätt att få om man är hård i magen. Det är ofarligt, men så klart obehagligt. En period smörjde jag mig med olja innan jag gick på toaletten. Då hann sprickorna läka och till slut försvann de!

• FH Mamma

har du ätit något rött de senaste 2 dagar?

• Anonym (orolig)

FH Mamma skrev 2009-07-05 14:51:08 följande:

har du ätit något rött de senaste 2 dagar?
    nä... inte vad jag vet...
  • Anonym (bäst att kolla)

Det är väl lite förenklat att säga att det aldrig är någon fara så länge det är färskt blod som kommer i avföringen, men oftast rör det sig om hemorrojder (behöver ju inte synas från utsidan) eller liknande som blöder när det kommer färskt blod och det är ju inte farligt. Färgen på blodet säger något om varifrån i tarmen det blöder, alltså hur pass långt uppifrån det kommer. Men det är jättebra att du kontaktat sjukvården så att de kan utreda om du har blod i avföringen och varifrån det i så fall kommer. En läkare (eller ssk med särskild kompetens) kan titta efter i tarmen (vet inte om du fick göra en koloskopi i samband med att du fick din ibs diagnos?) och brukar då kunna se varifrån blödningen kommer. Det är klart att det kan finnas rester av mat i avföringen om man ätit nåt svårsmält, men det borde du kunna klura på utifrån vad du ätit.

• Anonym (orolig)

Anonym (bäst att kolla) skrev 2009-07-05 14:59:19 följande:

Det är väl lite förenklat att säga att det aldrig är någon fara så länge det är färskt blod som kommer i avföringen, men oftast rör det sig om hemorrojder (behöver ju inte synas från utsidan) eller liknande som blöder när det kommer färskt blod och det är ju inte farligt. Färgen på blodet säger något om varifrån i tarmen det blöder, alltså hur pass långt uppifrån det kommer. Men det är jättebra att du kontaktat sjukvården så att de kan utreda om du har blod i avföringen och varifrån det i så fall kommer. En läkare (eller ssk med särskild kompetens) kan titta efter i tarmen (vet inte om du fick göra en koloskopi i samband med att du fick din ibs diagnos?) och brukar då kunna se varifrån blödningen kommer. Det är klart att det kan finnas
    kunna klura på utifrån vad du ätit.
    jo jag har gjort koloskopi för ett par år sedan där man inte såg nåt, men denna gången börjar de med avföringsprov som jag ska lämna in
  • Anonym

Det är inte så att man kan avfärda ljust blod som ofarligt, det ger bara en fingervisning om var i mag-tarmkanalen blödningskällan finns.
    Om blodet varit i kontakt med magsyra (dvs matstrupe, magsäck, tolvfingertarm) så kommer det ut som svart, tunntarm, tjocktarm och ändtarm ger rött. Blod i avföringen ska alltid föranleda ett läkarbesök så du gjorde helt rätt som sökte läkare.
    Innan man kan säga att det är ofarligt och säkert beror på hemorrojder eller analspricka så måste andra orsaker uteslutas och ett första steg i det är avföringsproven du redan lämnat.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2009-07-05 15:08:08 följande:
    Det är inte så att man kan avfärda ljust blod som ofarligt, det ger bara en fingervisning om var i mag-tarmkanalen blödningskällan finns. Om blodet varit i kontakt med magsyra (dvs matstrupe, magsäck, tolvfingertarm) så kommer det ut som svart, tunntarm, tjocktarm och ändtarm ger rött. Blod i avföringen ska alltid föranleda ett läkarbesök så du gjorde helt rätt som sökte läkare. Innan man kan säga att det är ofarligt och säkert beror på hemorrojder eller analspricka så måste andra orsaker uteslutas och ett första steg i det är avföringsproven du redan lämnat.
    aj då... ja då kanske det är nåt i alla fall... ja menar mitt är ju ljusrött och sitter i avföringen så...
    shit, är så jä--la rädd
  • Anonym (hua!)
    Endrawien skrev 2009-07-05 14:44:33 följande:
    Nja..när det är ljusrött så är ju blödingen väldigt nära öppningen och alltså ingen fara. Om du är orolig för att det ska vara en blöding från magen så har det blodet redan hunnit mörkna på vägen ner..Men är du järtte orolig så tycker jag att du ska ringa till din vårdcentral.
    Dumt att fara med osanning tycker jag, man kan väl ha en blödande cancer nära analöppningen likväl? Dessutom, blöder man stora mängder från magsäcken kan det vara ljusrött när det når analöppningen...

Men till dig TS tror jag inte du behöver oroa dig alltför mycket, det vanliga är ju det vanliga Och det vanliga om man är hyffsat ung och förstoppad är att det blir en liten spricka som kan blöda lite eller en liten hemorojd...men gå och kolla på VC för ett säkert besked!
  • Anonym (orolig)

Anonym (hua!) skrev 2009-07-05 15:26:33 följande:

Dumt att fara med osanning tycker jag, man kan väl ha en blödande cancer nära analöppningen likväl? Dessutom, blöder man stora mängder från magsäcken kan det vara ljusrött när det når analöppningen... Men till dig TS tror jag inte du behöver oroa dig alltför mycket, det vanliga är ju det vanliga Och det vanliga om man är hyffsat ung och förstoppad är att det blir en liten spricka som kan blöda lite eller en liten hemorojd...men gå och kolla på VC för ett säkert besked!
    jo... kanske det. Precis så sa min läkare också. MEN jag har ju faktiskt ljusrött i bajset också, och det är just det jag oroar mig för
  • JA77
    Endrawien skrev 2009-07-05 14:39:15 följande:
    Vad fel du har! Man ska ALLTID kontakta sjukvård vid färskt blod i avföringen. Orsaker kan vara sprickor i ändtarmsöppningen men det behöver inte vara det. Är blodet svart kommer blödningen från övre delen av magtarmkanalen, t.ex. magsäcken. Är det färskt finns blödningen i nedre delen. Orsaker kan vara en inflammatorisk tarmsjukdom, tumörer, blödning från polyper etc.

/Sjuksköterska sedan flera år på magtarmavdelning
  • Anonym (ny erfarenhet)

Hej. Hoppar in här jag också då jag har problem med magen och väntar nu på en kallelse till koloskopi. Ni som har genomfört undersökningen får gärna lugna mig med att det varken gör ont eller tar lång tid... Berätta!!

• Anonym (oxa orolig)

TS: Se till att du blir undersökt sa att du kan sluta oroa dig. Jag har precis samma problem som du, ibland blod i avföringen, ibland med avföringen. Det gör dessutom sa SATANS! ont i höger sidan av magen, särskilt när jag sitter ner. Gjort ett UL, som var ok o väntar nu pa blodsvar o endoskopi i nästa vecka. Hoppas pa att det inte är ngt farligt samtidigt som jag inte vill att de ska säga att allt ser bra ut, för jag har ju ONT.

Hoppas det gar bra för dig men ga till doktorn o sta pa dig.

Svar på tråden blod i avföringen? hur ska det se ut????