• LadyLee

Hjälp, vår 9-mån matvägrar, tips?!

Hej!

Vi har en liten matvägrare här hemma. Det är en ny erfarenhet eftersom barn 1 bara gapade och åt. Men nr 2 var tyvärr överkänslig så vi fick börja med smakportioner senare än tänkt och missade därmed ta tillfället i akt när det var intressant att äta. Hon kniper med munnen, blundar, krumbuktar och viftar frenetiskt med händerna. Ofta sväljer hon några tuggor om man har turen att lyckas lura in något, men lika ofta orsakar det kväljningar och hon kräks upp det.

Fruktpuré kan man lyckas få ner lite mer av. Men t ex gröt som vi gett varje dag i 3 mån nu går fortfarande inte. Vi har provat ge mat som hon får plocka i sig, det är lite intressant men inte att äta utan snarare kasta runt med och mosa.

Nu dryga 9,5 mån har hon den nätta vikten på 7,6 kilo, nästan 1,7 kilo mindre än storasyrran vid samma tidpunkt.

Jag skulle jätte gärna ta emot lite tips från er med erfarenhet av små matvägrare, recept som gick hem, tips & trix för att få ner maten osvosv. Vore jätte snällt!

Kram

• Svar på tråden Hjälp, vår 9-mån matvägrar, tips?!
  • LadyLee

Jag ammar fortfarande, eftersom det är det enda som fungerat riktigt bra vill jag inte sluta med det än.

• LadyLee

Det är väl som du säger Hejsvej att intresset kommer såmåningom igen...men ush så frustererande det är. Har lånat "Andra mosboken" på biblioteket för lite inspiration vad man kan göra för egen mat, för burkmat går tyvärr inte alls hem. Kanske ska prova på att laga mat med massa frukt i så det smakare sötare...

• LadyLee

Jag har egentligen inte känt mig så orolig över dotterns "matvägran". Tänker att inget barn svälter sig frivilligt. Hon är en väldigt glad och nöjd liten tjej. Däremot BVC har varit på mig redan från 4-månadersåldern att jag måste ge henne mer riktig mat. Hon har planat sedan dess men tack och lov har hon landat på en kurva som hon nu följt de två sista månaderna. På BVC hakar de ju alltid upp sig på kurvan, men säger nu flera månader senare hon nog bara hade en "amningspuckel". Men det har känts som jag nästan får försvara mig för att hon inte äter mer riktig mat, som att de tror att jag inte försöker.

Ell - bra tips!! Jag spetsar puren med extra fett.

Hejsvej - HURRA!! Jag håller tummarna för att trenden håller i sig. Jag börjar märka ett litet mer intresse från tjejens sida. Hon smackar och visar intresse för det vi äter, men inte mycket går ner men det känns ändå som ett steg i rätt riktning

Svar på tråden Hjälp, vår 9-mån matvägrar, tips?!