• Molina

Ni med lågt järnvärde

Hur lågt har ni haft innan ni fått hjälp med diverse mediciner?

Lider själv av både järnbrist och låga nivåer av järndepåerna.
    Mitt rena HB ligger på 90-95 och läkarna säger att det är gränsfall på behandlingsbart.
    Järntabletterna man kan köpa på apoteket kräks jag bara upp.
    Försöker att äta järnberikad mat men inget höjer mina värden.
    Är så enormt trött hela tiden.

Vad har ni gjort för att höja era värden?

• Svar på tråden Ni med lågt järnvärde
  • MrsXanadu

Är du säker på att det verkligen är järnet som är problemet måste jag undra?

• Sannaa

Mitt HB har varit nere på 75. Tog inte upp ngt järn alls och har nu fått 10 injektioner av Venofer. Flytande järn som de kör rakt in i blodet.
    Man får tyvärr betala det själv, 5 ampuller 900:-
    Prata med din BM om detta. Du ska inte gå och vara så trött.
    Det pratades om att jag ev skulle få blod om inte HB:t gick upp.
    Ska tillbaka på tisdag för prover.

• Lizzyzz

Usch då Sannaa ! låter inte alls kul!

• MrsXanadu
    Sannaa skrev 2009-07-05 21:28:31 följande:
    Mitt HB har varit nere på 75. Tog inte upp ngt järn alls och har nu fått 10 injektioner av Venofer. Flytande järn som de kör rakt in i blodet.Man får tyvärr betala det själv, 5 ampuller 900:-Prata med din BM om detta. Du ska inte gå och vara så trött.Det pratades om att jag ev skulle få blod om inte HB:t gick upp.Ska tillbaka på tisdag för prover.
    Låter som för mig när jag var sjuk. Fick massor av järn men inget hjälpte. Men det visade sig att det inte var järnet som problemet utan B12.
  • Grannen

Jag fick venofer i blodet, sprutades in via kanyl. Fick det 10 ggr och sedan började HB stiga igen. Min orsak till lågt HB var inflammation i tarmen.

• Sannaa
    MrsXanadu skrev 2009-07-05 21:51:57 följande:
    Låter som för mig när jag var sjuk. Fick massor av järn men inget hjälpte. Men det visade sig att det inte var järnet som problemet utan B12.
    Åh jag vet, ibland kan det vara B12 som spökar, men det värdet var strålande.
    Har gjort en GBP för snart 2 år sen så man håller koll på alla mina värden hela tiden.
    Skönt att det ordnade sig för dig.
  • Sannaa
    Grannen skrev 2009-07-05 21:54:39 följande:
    Jag fick venofer i blodet, sprutades in via kanyl. Fick det 10 ggr och sedan började HB stiga igen. Min orsak till lågt HB var inflammation i tarmen.
    Fick min 10:e omgång för 1 v sedan. Hoppas det har stigit iaf.
  • nallephu34

jag äter mitt val kvinna från apoteket plus hemofer mitt hb var nere på 112 nu sist så det har inte sjunkit under 100 ännu. det låg på 122 första gången dom kollade hb plus att jag kände att jag började bli så trött så köpte jag hem hemofer som inte är så starka järn tabletter så man kan gå på toa man blir ju som sagt förstoppad av järntabletter så för mig så funkar mina vitaminer i kombination med järn bra.

• Trynträ

Tänk på att inte få i er kalcium när ni tar järnet för då hämmas upptagningen så käkar ni jordgubbar så ät de naturella utan mjölk, glass eller grädde. Gärna i kombination med nåt c-vitaminrikt.

• Starkast

104-106 tror jag jag hade när jag började med järndropp - pga att jag inte klarade av tabletterna.

Du måste ju givetvis få hjälp att få upp värdena innan det går så långt att du behöver blod.

Varför är det så lågt? Vet man inte orsaken brukar de ju vilja ta reda på den innan de börjar behandla.

• Molina

Mrs Xanadu: Jag har jätte dåliga värden av både b12 och järnet en kombination som tydligen enligt läkaren inte är så ovanlig.

JennyF: Varför det är så långt och att min kropp inte tar upp järn som det ska förbryllar läkarna lite därför väntar dom med behandling.
    Fick du dropp redan vid 104-106 skönt.
    Blodfusion har jag fått en gång efter min förlossning mitt HB störtade ner till 70 och det va lite otäckt och jätte sjuk blev jag så det hoppas jag att jag slipper uppleva igen.

Sanna: Gör sprutorna ont? Fick du några biverkningar.

Jag är inte gravid, har glömt att skriva det, men jag ska ringa och trycka på läkarna lite.

• Sannaa
    Molina skrev 2009-07-06 18:46:45 följande:
    Sanna: Gör sprutorna ont? Fick du några biverkningar.
    Nej det gör lika ont som att få en nål i armen. De sätter en tunn plastslang in i venen sen får man flytande järn utblandat med koksalt och sen tar det ungefär 30-40 min att få in det. Jag fick metallsmak i munnen och tyckte att jag luktade grillat.
    Allt är relativt.
  • Lizzyzz

Ja börja dricka min blutsaft igen igår.. den innehåller iaf allt järn man behöver / dag + b12..
    får hoppas ja får upp mitt värde snart..

Vill inte vara trött mer

Svar på tråden Ni med lågt järnvärde