• drabbad

Ont vid mens=äl?

har läst någonstans att man kommer och få ägglossning då man har väldigt ont vid mensen. Någon som vet om det är sant?
    Har PCO och brukar sällan få ont,men vid enstaka tillfällen har jag nästan svimmat av smärtor vid mens...och vi med PCO får ju inte ÄL so ofta..

• Svar på tråden Ont vid mens=äl?
  • Miamou
    drabbad skrev 2009-07-05 23:45:17 följande:
    har läst någonstans att man kommer och få ägglossning då man har väldigt ont vid mensen. Någon som vet om det är sant? Har PCO och brukar sällan få ont,men vid enstaka tillfällen har jag nästan svimmat av smärtor vid mens...och vi med PCO får ju inte ÄL so ofta..
    Vet inte om jag förstår frågan riktigt...ägglossning har du innan mens, inte samtidigt som mens...
  • Kräfta2009

Jag har läst att de som har ägglossning oftast har smärtsamma menstruationer. Så har man inte ont under mensen har man antagligen inte haft någon ägglossning den menscykeln.

• drabbad

kräfta2009; så om man får mens nu och har väldigt ont så kommer man ha ÄL innan nästa mens?
    eller är det så att ÄL redan varit?

• Cecese

Det behöver inte vara så. Jag fick mens tidigt när jag var 11 år och första 5-6 åren hade jag fruktansvärd mensvärk (var sängliggande och kunde inte gå till skolan den veckan jag hade mens), dock är jag långt i från övertygad om att jag hade ägglossning hela tiden (kan ju dock inte vara säker eftersom jag inte visste vad ägglossning var på den tiden).

Efter att jag fick första barnet har min mensvärk minskat av mer och mer och idag har jag inte ont alls eller väldigt sällan och jag har ägglossning varje menscykel (håller koll på kroppen och vet hur den funkar när jag har ägglossning).

• n0c87

Men då måste jag få komma in och fråga en sak då jag är så trögfattad :P

Jag har som fått för mig att jag kanske har ägglossning före mensen då jag som känner i hela kroppen att nu snart ska jag få mens osv. För den känslan hade jag innan jag fick PCO, men har inte haft så de gånger jag käkat Provera. Nu fick jag en spontan blödning utan provera och kände det i hela kroppen att jag skulle få mens ca en vecka före det kom. Är det ÄL eller bara jäkla normal känning av att mensen är påväg? Jag är väl säkert helt trög och så men jag måste få fråga även om frågan är dum...

• Barba Söt

Jag tror definitivt att man kan känna skillnad på "ÄL mens" och mens när man inte haft ÄL. Har dock inte kunnat bevisa det eftersom mensen kommer efter ÄL (lite sent då) men helt annan smärta och intensitet i blödningen samt färre dagar. Varje gång tänker jag att äntligen, nu är jag nog "normal" igen, men sedan kommer samma sparsamma blödningar kommande månader.... Men någon fakta har jag inte, mer än att jag läst det någonstans också...

• Barba Söt

Eller jag tror kanske tvärtom som dig... att ÄL:en var INNAN den mensen man hade ont...

• LiselottePCOS

media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/video1/part1
    web- tv med Jan Holte om utebliven ägglossning (anovulation) och PCOS.

Har kvinnan ogrelbunden mens ( mer sällan än var 6 v säger gynekologer), kan hon få en tekninskblödning som ofta kommer utan förvarning . Den brukar göra mindre ont. För att mens ska vara regelbunden får det inte skilja mer än 3.-4 dagar mellan två cykler.

Normalt har kvinnor ÄL ca 14 dagar före mens. Mer om det friska/normal kan man se här:
    media.medfarm.uu.se/flvplayer/menstruationscykeln/video1/part1

• Krusbär

Man kan också ha mycket, ibland t.o.m mer, mensvärk utan äl. Har man t ex en väldigt lång cykel utan äl kan kroppen bygga upp en mycket tjock slemhinna. När den till sist stöts ut kan det ge en kraftig blödning (teknisk blödning) och därmed mycket mensvärk. Det är alltså inte helt ovanligt att kvinnor med PCOS har kraftiga och smärtsamma blödningar av den anledningen.

• n0c87
    LiselottePCOS skrev 2009-08-02 21:43:54 följande:
    media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/vid... web- tv med Jan Holte om utebliven ägglossning (anovulation) och PCOS.Har kvinnan ogrelbunden mens ( mer sällan än var 6 v säger gynekologer), kan hon få en tekninskblödning som ofta kommer utan förvarning . Den brukar göra mindre ont. För att mens ska vara regelbunden får det inte skilja mer än 3.-4 dagar mellan två cykler. Normalt har kvinnor ÄL ca 14 dagar före mens. Mer om det friska/normal kan man se här:media.medfarm.uu.se/flvplayer/menstruationscy...
    Tack så mycket för länken! Den verkar vara skitbra! Jag har kollat nästan hela! Riktigt intressant!
Svar på tråden Ont vid mens=äl?