• RonjaB

Metformin

Hej tänkte höra med er andra där ute som äter metformin hur ni mår av dom, hur har ni märkt någon skillnad sedan ni började med dom?
    Jag äter 2*500mg tre gånger/dag. Jag har väl inte märkt någon jätte skillnad förutom min mage som leker turbo fabrik om jag råkar missa någon tablett eller äter mat med mycket fett eller kolhydrater.
    Det står ju även att man inte ska dricka alkohol till dom, hur gör ni? Hoppar ni typ kvälls tabletterna eller dricker ändå?

• Svar på tråden Metformin
  • Lilli77

Jag har ätit Metformin men för längesen, typ 2006 tror jag. Madde inte alls daligt och hade faktiskt mindre ont i magen än tidigare. Har ganska kranglig mage vanligtvis.

Tror inte alls att jag tänkte pa det här med alkoholen faktiskt... Oops!

Jag at dem i syfte att fa regelbunden mens och det fick jag! Nu ska jag eventuellt ta dem igen inför IVF nr 2 men inget är bestämt ännu.

• PCO20
    Lilli77 skrev 2009-07-13 15:22:41 följande:
    Jag har ätit Metformin men för längesen, typ 2006 tror jag. Madde inte alls daligt och hade faktiskt mindre ont i magen än tidigare. Har ganska kranglig mage vanligtvis.Tror inte alls att jag tänkte pa det här med alkoholen faktiskt... Oops! Jag at dem i syfte att fa regelbunden mens och det fick jag! Nu ska jag eventuellt ta dem igen inför IVF nr 2 men inget är bestämt ännu.
    Hoppar in här om det är ok =)
    Jag har själv lite frågor ang metformin då jag precis börjat med det!
    Har du PCO eller bara oregelbunden mens? Får du egen ägglossning?
    Jag har nämligen aldrig/väldigt sällan egen ägglossning/mens och har provat pergotime utan resultat (dock så fick jag åtminstone mens av provera) Nu över sommaren ska jag äta metformin för att förhoppningsvis få igång mensen! Hur snabbt gick det för dig? Hur oregelbunden mens hade du?
    Vore jättesnällt om du kunde berätta lite för mig då jag känner mig helt snurrig!!
    Har du lyckats bli gravid?
    Tack på förhand!
  • Lilli77

Hej PCO20,

Jag har nan lätt variant av PCO (om det nu är möjligt). Hade väldigt oregelbunden mens och sma sma blasor pa vänster äggstock.

Efter 10 ar med p-piller sa var det väldigt svart för mig att fa igang mensen och fa en regelbunden cykel. Efter nagra manader med metformin sa var det mycket bättre och jag hade en cykel pa ca 32 dagar (28 idag). Vet att jag har egen ägglossning, men inte hur ofta. Efter p-piller stopp sa kunde de ga flera manader innan jag fick mens igen.

Tyvärr sa har jag fortfarande inte blivit gravid, tror dock inte att det bara har med PCOn att göra. Vi började med IVF i slutet pa förra aret och efter sommaren blir det IVF 2. Fick väldigt bra resultat pa IVF 1, förutom att det inte blev nagon graviditet da...

Stort lycka till och hoppas att du far igang din cykel under sommaren!

• PCO20
    Lilli77 skrev 2009-07-14 17:50:18 följande:
    Hej PCO20,Jag har nan lätt variant av PCO (om det nu är möjligt). Hade väldigt oregelbunden mens och sma sma blasor pa vänster äggstock. Efter 10 ar med p-piller sa var det väldigt svart för mig att fa igang mensen och fa en regelbunden cykel. Efter nagra manader med metformin sa var det mycket bättre och jag hade en cykel pa ca 32 dagar (28 idag). Vet att jag har egen ägglossning, men inte hur ofta. Efter p-piller stopp sa kunde de ga flera manader innan jag fick mens igen.Tyvärr sa har jag fortfarande inte blivit gravid, tror dock inte att det bara har med PCOn att göra. Vi började med IVF i slutet pa förra aret och efter sommaren blir det IVF 2. Fick väldigt bra resultat pa IVF 1, förutom att det inte blev nagon graviditet da... Stort lycka till och hoppas att du far igang din cykel under sommaren!
    Hej och tack för ditt svar :)
    Jag har tydligen också en lätt variant av PCO. Också enbart på ena äggstocken. Slutade med ppiller förra sommaren och det tog tid för mig också att få mens. Dock så verkar jag fortfarande inte få någon egen mens. Det låter ju jättebra att du har fått regelbunden mens i allafall, hur länge åt du metformin och hur stor dos åt du då det började ge resultat? Jag har ju bara ätit i en vecka! Men väntar för fullt på något tecken! Det verkar ju gåt åt rätt håll för dig och jag får en känsla av att det snart är din tur :)
  • CindysMamma

Hej!

Jag lider av en Grav PCOs; oregelbunden mens, förhöjd testesteron, övervikt, "pärlband" på båda sidor osv..
    Körde på gestapuran/provera i drygt 1 år, vilket resulterade i att jag gick från att ha mens var tredje till var sjätte månad, till att ha mens, som värst 5 gånger på 6 veckor.

Fick ÄNTLIGEN träffa en vettig läkare på KK i Sundsvall nu i mars 09.
    Fick metformin utskrivet.
    Hade inga höga förhoppningar, då min moster, som lider av samma dilemma som jag, inte fått någon respons.
    MEN, efter mindre än en månad blev vi gravida :D

Jag mådde hursomhelst fruktansvärt illa på Met. vilket läkaren var noggrann med att påpeka..
    Dock så lindrades besvären om man åt samtidigt.

Hoppas på att vara till hjälp.
    Eller åtminstone tända hoppet hos någon annan.

• Treasures

Hej!

Jag vet inte om jag har en lätt el grav PCO's, men jag har iaf mkt oregelbunden mens. Blodprover har inte visat några uttalade förändringar, lite förhöjt testosteron och så var det nån kvot som var lite låg/hög, minns inte exakt. Men jag har iaf typiska PCO äggstockar. 

Slutade iaf med p-piller i maj 2007 med önskan om att bli gravid, i oktober var jag till KK för jag inte fått nån mens och därifrån skickade de oss vidare till de som har hand om barnlöshetsutredning i vårt landsting. Fick ta mer blodprover och sambon fick lämna spermieprov och i februari 2008 fick så äntligen börja med Pergotime (åt Primolut Nor innan för att få mens). Pergotime fungerad inte alls trots att vi ökade dosen till trippel. Det blev sommar och då tog vi paus och jag började med Metformin...fick inte nån mens av dem heller, men i augusti startade vi på nytt med primolut-nor och pergotime tillsammans med Metformin. Enkel dos gav ingen ÄL nu heller. Började även gå på akupunktur och efter dubbeldos fick jag en sen ÄL och mens på dag 47....Ökade till trippeldos men då uteblev ÄL igen. De ville sedan att vi skulle göra ett sista försök med trippeldos innan vi blev vidareremitterande för avancerad behnadling med sprutor, och då fick jag ÄL, men mens på dag 32. Tjatade mig sedan till ett till försök med trippel medan vi väntade på att få börja med sprutor, och då klaffade allt och vi fick det efterlängtade plusset 18/2 i år.

Av Metformin mådde jag rätt bra, kunde bli dålig i magen om jag åt för fet mat. Tog som mest 2 x 500mg 2 ggr om dagen. Gick ner endel i vikt även om jag inte var överviktig innan, så många tyckte att jag började se mager ut. Drack alkohol i små mängder, aldrig så jag blev full i alla fall, men ett glas vin nån gång. 

• PCO20
    CindysMamma skrev 2009-07-14 22:54:12 följande:
    Hej!Jag lider av en Grav PCOs; oregelbunden mens, förhöjd testesteron, övervikt, "pärlband" på båda sidor osv..Körde på gestapuran/provera i drygt 1 år, vilket resulterade i att jag gick från att ha mens var tredje till var sjätte månad, till att ha mens, som värst 5 gånger på 6 veckor.Fick ÄNTLIGEN träffa en vettig läkare på KK i Sundsvall nu i mars 09.Fick metformin utskrivet.Hade inga höga förhoppningar, då min moster, som lider av samma dilemma som jag, inte fått någon respons.MEN, efter mindre än en månad blev vi gravida :DJag mådde hursomhelst fruktansvärt illa på Met. vilket läkaren var noggrann med att påpeka..Dock så lindrades besvären om man åt samtidigt.Hoppas på att vara till hjälp.Eller åtminstone tända hoppet hos någon annan.
    Hej
    Du tände verkligen hoppet hos mig! Så jag svarar även om det inte är min tråd!
    Men när du började med metformin, var din mens oregelbunden då? Hann du få någon mens innan du blev gravid? Märkte du ägglossningen?
    Jag har ätit metformin i lite över en vecka nu och undrar verkligen om något ens händer inne i min kropp.. Märker inte alls mycket! Har dock haft ganska mycket flytningar dom senaste dagarna, men tror inte det är ÄL då jag haft så många gånger i livet.. (läs inte vidare om du är känslig).........vita lotionsflytningar.. Inte mysigt direkt! Men annars har jag inte märkt mycket, men jag äter mycket mindre mat!
    Hur lång tid tog det innan du fick äl?

Många knasiga frågor... sorry Men tusen tack för ditt svar!!
  • Treasures

PCO20 - Det kan ta lite tid innan kroppen börjar reagera på Metformin....det är olika för alla. ÄL-sekretet är väldigt segt och genomskinligt, lite "trådigt."

• PCO20
    Treasures skrev 2009-07-16 19:37:02 följande:
    PCO20 - Det kan ta lite tid innan kroppen börjar reagera på Metformin....det är olika för alla. ÄL-sekretet är väldigt segt och genomskinligt, lite "trådigt."
    Okej! Ja, jag har läst lite om ÄL-sekret och vet att det inte var det jag hade då! Men idag har när jag var på toaletten rann det ut massa "slem", hur äckligt som helst.. Ganska genomskilningt och trådigt faktiskt. Känns lite tidigt att få igång ägglossning? Har ätit metformin 1 tabl/dag i 1 vecka och är nu inne på andra veckan med 2 tabl/dag.

Men vet vem
  • sponen

Hej jag har ätit metformin sedan sep 2008 3 tabletter om dagen vilken styrka har ni andra, jhar även tänkt att dra ner lite på kolhydrater är normalviktigt men har lästa tt det det kan göra det lättare att bli gravid. Har pcos med uteblivna äl och mens, fick igång äl med pergo och blev gravid i feb men missfall i april. Nu unde rsommaren äter jag även rosenrot och gladin 25

• Treasures

PCO20 - Det låter mer likt ÄL-flytningar, hoppas för din skull! Du testar inte med ÄL-test? Använde CB's digitala månaden vi blev gravida, många billiga tester fungerar inte så bra för oss med PCO, men CB's kan man nog lita på, de visar antingen eller, man behöver inte försöka tolka streck.

• PCO20
    Treasures skrev 2009-07-16 22:37:53 följande:
    PCO20 - Det låter mer likt ÄL-flytningar, hoppas för din skull! Du testar inte med ÄL-test? Använde CB's digitala månaden vi blev gravida, många billiga tester fungerar inte så bra för oss med PCO, men CB's kan man nog lita på, de visar antingen eller, man behöver inte försöka tolka streck.
    Det är ingen idé jag använder ägglossningstest då jag inte har något mönster att gå efter. Jag har ju så gott som aldrig ägglossning, har nog inte haft det på många år! Nu provar jag ju olika behandlingar för att förhoppningsvis lyckas släppa ett ägg. Eller åtminstone få egen mens. Hoppas därför metformin funkar på mig! Men dessvärre så är det nog ingen idé med ägglossningstest Även om jag ibland inbillar mig att jag har ägglossning.. det har hänt förr utan resultat. MEN jag måste erkänna att det verkligen kändes som att äl var på g i torsdags. En eller två dagar senare kände jag något slags "hugg" i äggstockarna när jag satt och åt frukost på morgonen. De höll bara i sig i 2-3 minuter, vet ni om det har något samband med ev ägglossning? Har även fått mer finnar nu. Annars känner jag ingenting. Har precis lärt mig att känna på tappen också, den sitter högt upp och är mjuk och våt. Förlåt om jag är äcklig! Kan inte komma på något annat märkvärt, är lite småyr men jag tror det beror på metforminet.. blir yr så fort jag reser mig upp från stolen eller går för fort. Har ju hänt innan jag började med metformin men aldrig så ofta som det händer nu. Någon som har någon idé vad som händer med mig??

• CindysMamma
    PCO20 skrev 2009-07-15 23:33:56 följande:
    Hej Du tände verkligen hoppet hos mig! Så jag svarar även om det inte är min tråd!Men när du började med metformin, var din mens oregelbunden då? Hann du få någon mens innan du blev gravid? Märkte du ägglossningen?Jag har ätit metformin i lite över en vecka nu och undrar verkligen om något ens händer inne i min kropp.. Märker inte alls mycket! Har dock haft ganska mycket flytningar dom senaste dagarna, men tror inte det är ÄL då jag haft så många gånger i livet.. (läs inte vidare om du är känslig).........vita lotionsflytningar.. Inte mysigt direkt! Men annars har jag inte märkt mycket, men jag äter mycket mindre mat! Hur lång tid tog det innan du fick äl?Många knasiga frågor... sorry Men tusen tack för ditt svar!!
    Hej :)

Utan mediciner (provera) så kom min mens var tredje till var sjätte månad, ibland oftare som varje månad, i bland mer sällan..

Jag var på KK den 6/3 09, och fick då äntligen träffa en vettig läkare, som oxå gjorde en gyn-undesökning på mig, där hon såg en folikel (äggblåsa) som var lite större än de andra..
    Började äta Met. den 7/3, fick mens den 20/3, vilket innebar att ägget hon sett, lossnat..
    Mellan den 1-5/5 fick jag ytterligare en ÄL, och den 24/4 plussade jag :)
    Kände inte av ÄL alls..

Hoppas att jag lyckats svara på allt?

Bara att fråga på för er som undrar något.
  • PCO20
    CindysMamma skrev 2009-07-21 00:16:51 följande:
    Hej :)Utan mediciner (provera) så kom min mens var tredje till var sjätte månad, ibland oftare som varje månad, i bland mer sällan..Jag var på KK den 6/3 09, och fick då äntligen träffa en vettig läkare, som oxå gjorde en gyn-undesökning på mig, där hon såg en folikel (äggblåsa) som var lite större än de andra..Började äta Met. den 7/3, fick mens den 20/3, vilket innebar att ägget hon sett, lossnat..Mellan den 1-5/5 fick jag ytterligare en ÄL, och den 24/4 plussade jag :)Kände inte av ÄL alls..Hoppas att jag lyckats svara på allt?Bara att fråga på för er som undrar något.
    Tuuuuusen tack för ditt svar! Hoppas verkligen att jag också lyckas få ägglossning... SNART Har haft lite symtom på det faktiskt, men det märks att se
  • PCO20

Hej och hå!!
    Lever ni?

Har en fråga ang. metformin!

Ni som fick biverkningar, hur snabbt fick ni det? Jag har ätit i en månad ca nu och har mått hur bra som helst, men den senaste veckan har jag mått fruktansvärt illa (!) hela tiden, och har inte kunnat få i mig mer än några brödskivor + yoghurt! När jag tänker på varm och framför allt fet mat så är det inte långt ifrån att jag måste kräkas! Det är fruktansvärt... Är det normalt att biverkningarna kommer så sent?!

• CindysMamma
    PCO20 skrev 2009-07-30 21:09:02 följande:
    Hej och hå!!Lever ni?Har en fråga ang. metformin!Ni som fick biverkningar, hur snabbt fick ni det? Jag har ätit i en månad ca nu och har mått hur bra som helst, men den senaste veckan har jag mått fruktansvärt illa (!) hela tiden, och har inte kunnat få i mig mer än några brödskivor + yoghurt! När jag tänker på varm och framför allt fet mat så är det inte långt ifrån att jag måste kräkas! Det är fruktansvärt... Är det normalt att biverkningarna kommer så sent?!
    Hej..
    Tror att det är svårt att säga när biverkningarna kommer, för jag fick mina på en gång, men sen finns de ju de, som aldrig får några...

Håller tummen för er!
Svar på tråden Metformin