Amilie skrev 2009-07-10 12:16:19 följande:
Vi åker till Side den 26/8 och ska bo en vecka på Blue Star Side Hill (Fritidsresor). Vi tycker det verkar som ett bra hotell och dessutom hittade vi ett superpris, 7800 kr för två pers inkl frukost! Har ni nåt tips på vad man inte få missa i Side? Det här är vår första resa till Turkiet.
Missa inte SIDERO en sjuktbra guldaffär i gamla stan, står med blåa bokstäver en bit ner på gågatan.
Resturangen som ligger i slutet av gamla stan (namnet kommer jag inte ihåg) men det är en mexikansk resturang som ligger mittemot statyn på Atattürk. Den är något dyrare med utsikt över havet men riktigt god mat.
Apollotemplet som ligger i gamla stan, gå så långt ner du kan komma sen tar du vänster så långt bort du kan komma så ser du det vackra apollotemplet.
Handla aldrig solkräm i Turkiet, blandar ut det med vatten ibland och med tanke på värmen så får man lätt blåsor. Så var inte naiva och ta en låg faktor på solkrämen.
Apoteken är superbra om ni skulle missa något hemma har dom allt där till en billig penning. Dock är det vrål dyrt att gå till en läkare även om försäkrningen täcker det får du lägga ut summan själv.
Ät bara skaldjur om du vet att dom förvaras svalt och kyligt i den värmen. Och undvik marjonäsen som serveras till pommes. Pommestallrik är väldigt vanligt att ta vid stranden, billigt och riktigt gott i den värmen med salt:).
Hamam, turkiskt bad är ett måste den andra dagen ni är nere. Då får ni bort alla döda hudceller och får en fantastikt fin bränna. Ta ett riktigt turiskt hamam så knådar dom ut er som deg, gör ont men är riktigt skönt.
Alla spaaktiviteter som finns är mycket billigare än hemma, så passa på. Förra året la jag 2000 kr på spa och har fått 3 helkroppsmassager (40 min vardera), hotstonemassage, zonterapi, fotmassage, och lymftömning och porrbehandling i ansiktet.
Något annat ni funderar över?