Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Skumchoklad

Turkiet - Side

Någon som varit i Side, Turkiet och kan rekommendera ett bra hotell?
    Ska ligga på stranden, hyffsat nära gamla stan, barnvänligt och gärna med lite underhållning på kvällna till både vuxna o barn!

Ni som varit där - berätta o tipsa!
    Våra barn är 6 och 3 år då vi planerar att resa nästa vår.

• Svar på tråden Turkiet - Side
  • Hedda89
    Amilie skrev 2009-07-10 12:16:19 följande:
    Vi åker till Side den 26/8 och ska bo en vecka på Blue Star Side Hill (Fritidsresor). Vi tycker det verkar som ett bra hotell och dessutom hittade vi ett superpris, 7800 kr för två pers inkl frukost! Har ni nåt tips på vad man inte få missa i Side? Det här är vår första resa till Turkiet.
    Missa inte SIDERO en sjuktbra guldaffär i gamla stan, står med blåa bokstäver en bit ner på gågatan.

Resturangen som ligger i slutet av gamla stan (namnet kommer jag inte ihåg) men det är en mexikansk resturang som ligger mittemot statyn på Atattürk. Den är något dyrare med utsikt över havet men riktigt god mat.

Apollotemplet som ligger i gamla stan, gå så långt ner du kan komma sen tar du vänster så långt bort du kan komma så ser du det vackra apollotemplet.

Handla aldrig solkräm i Turkiet, blandar ut det med vatten ibland och med tanke på värmen så får man lätt blåsor. Så var inte naiva och ta en låg faktor på solkrämen.

Apoteken är superbra om ni skulle missa något hemma har dom allt där till en billig penning. Dock är det vrål dyrt att gå till en läkare även om försäkrningen täcker det får du lägga ut summan själv.

Ät bara skaldjur om du vet att dom förvaras svalt och kyligt i den värmen. Och undvik marjonäsen som serveras till pommes. Pommestallrik är väldigt vanligt att ta vid stranden, billigt och riktigt gott i den värmen med salt:).

Hamam, turkiskt bad är ett måste den andra dagen ni är nere. Då får ni bort alla döda hudceller och får en fantastikt fin bränna. Ta ett riktigt turiskt hamam så knådar dom ut er som deg, gör ont men är riktigt skönt.

Alla spaaktiviteter som finns är mycket billigare än hemma, så passa på. Förra året la jag 2000 kr på spa och har fått 3 helkroppsmassager (40 min vardera), hotstonemassage, zonterapi, fotmassage, och lymftömning och porrbehandling i ansiktet.

Något annat ni funderar över?
  • Hedda89

Glömde skriva att på SIDERO, guldaffären, finns en som heter Burack, han pratar flytande norska med blanding av svenska!!

• Hedda89

Side Hill är sjuktbra hotell, men om ni kom billigt undan vette tusan.
    Jag betalde sist 9500 för två veckor på hotell Risus (fyra stjärnor)

• Amilie
    Hedda89 skrev 2009-07-10 12:35:17 följande:
    Side Hill är sjuktbra hotell, men om ni kom billigt undan vette tusan. Jag betalde sist 9500 för två veckor på hotell Risus (fyra stjärnor)
    Tack för alla tips, får se vad vi hittar på.

Vi tyckte iaf att det blev billigt, hade vi åkt veckan före eller veckan efter till samma hotell hade vi fått lägga till minst ett par tre tusen...
  • Hedda89
    Amilie skrev 2009-07-10 12:40:10 följande:
    Tack för alla tips, får se vad vi hittar på.Vi tyckte iaf att det blev billigt, hade vi åkt veckan före eller veckan efter till samma hotell hade vi fått lägga till minst ett par tre tusen...
    Okej, ni kommer inte ångra er. Hotellet är som en dröm:).
    Ha en trevlig semester.
  • Chomsky

Jag har varit i Side. Vi hade ett fantastiskt hotell. "Havsutsikt" reducerade vi snabbt till "sjöglimt" (vi kunde se en liten bit av havet när vi ställde oss på tå på vår veranda). Tre sovplatser i bungalow, varav en precis under taket. Jag drog nitlotten och fick sova där uppe. Befriad från luftkonditionering och inklämd under taket tog det 10 minuter innan jag, täcke och madrass var genomsur av svett. Det blev till att ta ner madrassen på golvet resten av veckan. Annars kan jag varmt rekommendera turiststråket. Försäljarna talar både engelska, tyska och svenska. En flaska parfym 75 kronor, snygg förpackning, riktig parfym i slangen, vatten i resten av flaskan.
    Det som gjorde resan dräglig var människorna. Man blev alltid trevligt bemött.

Leve Intifadan!
  • Pyret 85
    Skumchoklad skrev 2009-07-09 20:26:06 följande:
    Vilket bolag åker du med pyret 85?
    vi åker med ving.

sist vi åkte var i början på november 2007. det var sista veckan för säsongen och vi hade turen för då var vattensköldpaddorna så nära inne att man kunde se dom när de gick upp för att hämta luft. det var spännande.

en besvikelse var dock att vi tog en utflykt (inte resebolagets egna) där dom i princip garanterade att man skulle få se delfiner och att vi skulle åka till en strand(med båt) och stanna där i ca 5 timmar. vi gjorde 2 stopp ena var när vi skulle äta lunch och det andra stoppet var en halvtimme typ så folk kunde bada. stannade långt ut i vattnet så fanns inte en chans att gå in till stranden. så resan var dryg och vi fick inte se en enda delfin.

men side är fantastiskt fint och rekommenderar det verkligen.
  • ellan

Vi ska åka den 9/9 till side och ska bo på leda beach hotel.. Vill ha så mycket tips som möjligt:) har hört att man ska besöka byn intill... Kom dock inte ihåg namner...

• Chrillew
    Meli skrev 2009-07-10 20:05:23 följande:
    Vi åker i september och ska bo på Asteria Sorgun tror jag det hette, det såg jättefint ut, tror det är det. SÖkte på nätet och hittade bara positivt och fina bilder från det hotellet. Det är med Fritidsresor.
    Skit bra hotell! stranden där är skit fin! oh maten är ju underbar, finns så mycket att välja på, plus att Asteria Sorgun har ett av Europas största pool område!
    bodde där 2010 när vi va till side! 
    Och inte så långt ifrån "Turkiska Ullared" 
Svar på tråden Turkiet - Side