• Anonym (Undrar)

Om ens partner pratar mycket om sitt ex...???

Jag vet inte om jag överdriver, men jag vill ha era synpunkter.

Min kille pratade redan från början ganska så mycket om sitt ex.
    Jag var ärlig och sade (vilket jag brukar göra i en ny relation) att jag inte uppskattar att man pratar så mycket om sina ex.
    Naturligtvis berättar man väl för sin nye partner lite sammanhängande om sitt tidgare liv, och visst vill man ju veta om han varit gift/sambo tidigare osv.
    Men sen räcker det liksom!

Har man barn sen tidigare - vilket både jag och min kille har - så självklart måste man ju prata med och om sitt ex vad gäller barnen! Absolut!

Men min kille pratar dock om personliga grejer om sitt ex. Och om deras upplevelser tillsammans. och saker som hon har sagt och gjort i olika situationer, och han pratar om hennes kropp och olika sjukdomar, och annat personligt som inte jag har med att göra, och som jag känner att jag inte vill veta.
    Och det har jag svårt för - dels för att jag inte vill veta så mycket privata grejer om deras liv tillsammans, och dels för att jag själv inte har det "behovet" av att prata om mina ex.

Jag påtalade detta redan tidigt i vårat förhållande, och det var inget mer med det, det var liksom ingen big deal, utan bara något som jag berättade, dvs att jag gärna inte vill höra talas om tidigare flickvänner/sambos/fruar i större utsträckning än nödvändigt.

Men min kille förstår mig inte alls! Han säger att hans ex var en så'n stor del av hans tidigare liv (han är snart 40 och de var tillsammans i nio år säger han. Det var över tre år sedan de separerade) så han anser att han måste prata om henne mycket, eftersom det är svårt att undvika.
    Medans jag inte alls håller med, för jag har också varit sambo med ett ex i flera år, med vilken jag också har barn, men jag pratar inte om honom i vardagen - varken med min kille eller någon annan.

Jag har inte haft detta problem med någon tidigare relation, så därför undrar jag om jag överdriver - eller om min önskan är realistisk, dvs att inte prata så mycket om tidigare relationer/ex?

Ibland kan min kille gå och småskratta för sig själv, och när jag frågar vad det är så kan han säga: "jag tänkte på en rolig sak om mitt ex, men du vill ju inte att jag pratar om henne så då kan jag ju inte berätta vad det är!".

Jag tycker inte att det är schysst av honom att säga så.
    Jag har uppgett en önskan, och det var ju i vanlig vänlig ton - och så får jag det bemötandet av honom, utan minsta förståelse.

• Svar på tråden Om ens partner pratar mycket om sitt ex...???
  • Anonym

Jag hade tänkt att han inte är helt över henne än, att det finns lite känslor kvar där eller att det finns något obearbetat. Hon är inget avslutat kapitel precis.

• Anonym

Tråkigt nog har han nog inte kommit över henne än.
    Jag var likadan mot min nya sambo och det höll inte för att ingen orkar lyssna på historier om gamla flammor.
    Det förstår jag också!

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2009-07-06 18:04:53 följande:
    Jag hade tänkt att han inte är helt över henne än, att det finns lite känslor kvar där eller att det finns något obearbetat. Hon är inget avslutat kapitel precis.
    Ja den tanken har ju slagit mig både en och två ggr, om man säger så!!!
    Och jag har frågat honom också, det gjorde jag redan tidigt eftersom han annars inte hade varit något att satsa på ju!
    Men han säger att han är helt över henne.

Men kanske är vi helt enkelt olika han och jag, för jag har verkligen inte något "behov" - eller anledning heller för den delen! - att prata om mina ex så. De är liksom ett avslutat kapitel, och vill jag berätta om mitt tidigare liv för min nye partner så gör jag ju det utan att nämna mina ex hela tiden. jag har ju haft ett liv på egen hand också, och jag berättar ju om saker jag har gjort utifrån mitt eget perspektiv - inte utifrån vad jag har gjort med tidigare pojkvänner, och vad de har sagt och gjort och tyckt och sett ut osv.
  • linjes

Jag är inte över mitt x som jag bröt med för 10 år sedan men det betyder inte att jag pratar om honom

• Anonym

Det är inte alltid man själv inser att det finns känslor kvar. Jag tyckte inte ens att jag pratade om mitt ex spec mycket, och när jag gjorde det så var det dåliga saker om honom jag sa., Ändå sa två killar jag träffade till slut att "du, trots allt skit älskar du honom som fan". Och jag nekade, tyckte de var helt off. Sen slog det mig att jag faktiskt gjorde det. När jag var med andra så tänkte jag på honom. En liten del av mig saknade honom. Det betyder inte att jag ville ha honom tillbaka. Din man älskar dig säkert jättemycket, det är dig han är med. Men hon finns garanterat kvar i en speciell plats av hans hjärta. Tror du får leva med det helt enkelt.

• linjes

Hmm jag var inte klar,din man får ju ta och tänka till lite och se till dina behov och acceptera att du inte vill höra prat om x hit och x dit

• Anonym (Undrar)
    linjes skrev 2009-07-06 18:14:35 följande:
    Hmm jag var inte klar,din man får ju ta och tänka till lite och se till dina behov och acceptera att du inte vill höra prat om x hit och x dit
    Ja det är ju så jag tänker, att han borde kunna lyssna på mig och se till mina önskningar och behov också.
    Det är ju ingen orimlig önskan kan jag tycka - och visst får man ju prata om sitt ex, men inte så till den milda grad!!

Kanske är det skillnad om man inte är över honom/henne än - för jag kan ju bara jämföra med mig själv, och jag är definitivt över mina ex, även om en del också har en liten speciell plats, med tanke på gemensamma barn osv.
  • Anonym

Har har nog inte kommit över henne helt även om han säger det då du med betyder massor för honom och han vill inte förlora din kälek eller göra dig ledsen för inte hade det värmt om han sa att hans hjärta fortfarande vissa studer kan slå för henne men som dem haft mycket ihop så finns ju alltid risken att han kommer känna såhär vissa perioder. Hon va troligen något stort i hans liv.

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2009-07-06 18:19:28 följande:
    Har har nog inte kommit över henne helt även om han säger det då du med betyder massor för honom och han vill inte förlora din kälek eller göra dig ledsen för inte hade det värmt om han sa att hans hjärta fortfarande vissa studer kan slå för henne men som dem haft mycket ihop så finns ju alltid risken att han kommer känna såhär vissa perioder. Hon va troligen något stort i hans liv.
    Ja det var hon ju säkerligen.
    Han säger dessutom att deras relation tog slut pga otrohet från hennes sida, och att han var helt knäckt i 1-2 år efter det.

Så jag vet inte vad jag ska tro - jag vill iaf inte ha det så här, för jag mår ju dåligt över det
    Så frågan är om han är något att satsa på egentligen?
  • Myndighetschefen

"jag tänkte på en rolig sak om mitt ex, men du vill ju inte att jag pratar om henne så då kan jag ju inte berätta vad det är!".

Det där låter så otroligt korkat, nästan som att han försöker göra dig svartsjuk eller något. Han måste rätt stort bekräftelsebehov verkar det som. Hur svårt är det bara att hålla käften om sitt ex om man vet att ens flickvän inte är så intresserad av att höra om det. Nej, killen verkar nog ha haft ett rätt tråkigt liv om han måste prata om minnen med exet hit och dit.

Jag kanske låter hård. Men killar som pratar om minnen med ex är så otroligt osexiga i mina ögon. Jag hade inte velat inleda något seriöst med en kille som inte har stake att gå vidare och inte kunnat sluta uppdatera mig om hans minnen med sitt ex.

Svar på tråden Om ens partner pratar mycket om sitt ex...???