• Jeanette89

EEG-undersökning

Min son ska på EEG-undersökning på fredag för att mäta hjärnans elektriska aktivitet under sömn och vakenhet, jag är jättenervös och orolig.
    Har ingen aning om hur det kommer gå till eller någonting sånt, vet inte ens varför de ska undersöka hans hjärna.
    Det enda som har hänt som är lite oroande är att han försvinner ibland med blicken och det går inte att få kontakt med honom, han bara stirrar rakt fram han blinkar inte ens, kroppen blir alledes stel.
    Det är riktigt oroande att inte veta någonting...

• Svar på tråden EEG-undersökning
  • Jeanette89
    Starkast skrev 2009-07-16 20:53:05 följande:
    Hur gick undersökningen till? Från förberedelse till hemgång? Du får gärna berätta ALLT så man är lite mer förberedd....
    När vi kom dit fick han först sitta och leka med en leksak som de hade där medan de satte dit alla elektroder, sen sätter de på en mössa som ska hålla de på plats.
    Sen slår de på som en lampa som ger ifrån sig ett pulserande sken i olika hastigheter och slutar med jämna mellanrum. Tror att de ser med hjälp av ljuset om hjärnan ger ifrån sig något som kan likna ett peplepsianfall.
    Sen fick han lägga sig ner och här kommer den svåra biten, de ska sova...
    De rekomenderar att barnen ska sova mindre på natten för att somna lättare men man vill ju inte ha ett så trött barn som är ledsen när främmande människor pillar på ens huvud.
    Att ta med napp och nalle eller favoritsak är verkligen att rekomendera.
    Sover de inte så är det inte hela världen bara de ligger stilla, man får ligga brevid och hålla om så på så vis är det inga problem.
    Ligger barnet helt still och undersökningen går som den sksa tar det max 1h.
    Det tråkiga är att man inte får veta något på en gång utan de tar bara av elektroderna och säger att en läkare ska titta på allt och att de skickar resultatet till vårdcentralen.
  • HOCHM

Det är inte VEPP du har fått göra? Min dotter har även gjort VEPP och då fick hon glasögon på sig, en massa lampor som blinkar framför ögonen.

• allfrida
    Jeanette89 skrev 2009-07-16 23:03:15 följande:
    Starkast skrev 2009-07-16 20:53:05 följande: När vi kom dit fick han först sitta och leka med en leksak som de hade där medan de satte dit alla elektroder, sen sätter de på en mössa som ska hålla de på plats. Sen slår de på som en lampa som ger ifrån sig ett pulserande sken i olika hastigheter och slutar med jämna mellanrum. Tror att de ser med hjälp av ljuset om hjärnan ger ifrån sig något som kan likna ett peplepsianfall. Sen fick han lägga sig ner och här kommer den svåra biten, de ska sova... De rekomenderar att barnen ska sova mindre på natten för att somna lättare men man vill ju inte ha ett så trött barn som är ledsen när främmande människor pillar på ens huvud. Att ta med napp och nalle eller favoritsak är verkligen att rekomendera. Sover de inte så är det inte hela världen bara de ligger stilla, man får ligga brevid och hålla om så på så vis är det inga problem. Ligger barnet helt still och undersökningen går som den sksa tar det max 1h. Det tråkiga är att man inte får veta något på en gång utan de tar bara av elektroderna och säger att en läkare ska titta på allt och att de skickar resultatet till vårdcentralen.
    Att barnen ska sova mindre på natten görs ju av just det skälet att de ska somna där. Det är ju inte för de ska vara elaka..
    Har de sovit långt på natten och har svårt att somna på sjukhuset under undersökningen är barnet mer oroligt när de väl faller i sömn och tycker du det är bättre? Är det EEG du gjort tar det inte riktigt så lång tid som du skrivit så jag undrar oxå som inlägget ovan om det verkligen är det du gjort?!
  • Miss Obsessive

Jag hade epilepsi som barn och har gjort många EEG-undersökningar. Somnade aldrig under ett EEG trots att jag inte fick sova på natten, det är omöjligt att slappna av så pass med en tajt gummimössa som spänner på huvudet, klet i hårbottnen och elektroder överallt. Stämmer också att dom använder en speciell lampa med olika pulserande ljus, eftersom den typen av ljus lätt framkallar EP-anfall (kommer inte på vad den typen av ljus heter, men typ sånt snabblinkande ljus som man bla använder på disco). Några ggr så fick jag även hyperventilera under ca 30 sek-1 minut. Hela undersökningen tog ungefär en timme. Det kanske finns olika typer av EEG-undersökningar, men så här var det på de undersökningar jag gjorde.

• HOCHM

Jo jag gick in på Akademiska och kollade på EEG undersökningar, fanns tydligen en hel uppsjö olika. Även med blinkande lampa. Hade faktiskt ingen aning om det, vi har alltid gjort utan lampa förutom när vi gjorde just VEP.

• Mon

Hej!
    Min snart 2-åriga dotter har gjort tre EEG-undersökningar. Undersökningen gör inte ont och tar ungefär en timme...
    Det låter som om din son har "frånvaroattacker"...
    Min dotter har det också ibland och hon har dessutom haft ett par krampanfall. Hon har nu fått diagnosen epilepsi och jag försöker läsa så mkt jag bara kan om handkappet... Igår gjorde hon en MTR-undersökning för att försöka lokalisera orsaken...
    Du får gärna hålla kontakten med mig om du vill ha någon att diskutera med som är i en liknade situation...
    Styrkekramar till dig!

• Jeanette89
    allfrida skrev 2009-07-17 09:08:46 följande:
    Att barnen ska sova mindre på natten görs ju av just det skälet att de ska somna där. Det är ju inte för de ska vara elaka.. Har de sovit långt på natten och har svårt att somna på sjukhuset under undersökningen är barnet mer oroligt när de väl faller i sömn och tycker du det är bättre? Är det EEG du gjort tar det inte riktigt så lång tid som du skrivit så jag undrar oxå som inlägget ovan om det verkligen är det du gjort?!
    Det jag menar är bara att man inte ska hålla barnet uppe hela natten för iaf min son blir så övertrött ibland att han inte kan somna, men det är klart att de inte ska sova för mycket heller.
    Allting är en tolkningsfråga, jag tycker självklart att barnet inte ska vara jättepigg när de kommer till en sån här undersökning men heller inte för trött.
    Baserat på hur mitt barn fungerar, inget barn är ju det andra likt.
  • allfrida
    Jeanette89 skrev 2009-07-17 17:46:25 följande:
    Det jag menar är bara att man inte ska hålla barnet uppe hela natten för iaf min son blir så övertrött ibland att han inte kan somna, men det är klart att de inte ska sova för mycket heller. Allting är en tolkningsfråga, jag tycker självklart att barnet inte ska vara jättepigg när de kommer till en sån här undersökning men heller inte för trött. Baserat på hur mitt barn fungerar, inget barn är ju det andra likt.
    Nä det är sant. Vi brukar få lägga min son kl 22 och ta upp honom kl 03. Då somnar han gott väl där sen. :) Fast iofs är han rätt van vid proceduren nu som han gjör varje halvår.
  • maria1978

Jag brukar försöka få in tider så det passar med hans vanliga vila. Nu är han ju dock bara 1 år och sover fortfarande efter lunch. Så vi brukar luncha på sjukhuset och sedan gå upp dit. Dem brukar ofta vara glada och tacksamma för att man talar om när eller om barnet sover någon speciell tid på dagen. Så peppar peppar så har det lyckats dem gångerna vi vart där. Han är vaken och somnar fint...

Ska ni göra fler undersökningar och ditt barn sover på dagen så be om en bra tid... Som passar er...Lycka till och förstår om du oroar dig över resultatet..

• Jeanette89

Fick beskedet från undersökningen idag och enligt den har han inte epelepsi!
    Känns skönt att veta nu så att jag slipper oroa mig..
    Tack alla som sänt styrkekramar och lycka till!!

• Starkast
    Jeanette89 skrev 2009-07-31 20:03:26 följande:
    Fick beskedet från undersökningen idag och enligt den har han inte epelepsi!Känns skönt att veta nu så att jag slipper oroa mig..Tack alla som sänt styrkekramar och lycka till!!
    Vad skönt!!!!

Vi håller på att förbereda för fullt. Eftersom min son har sån sjukhus/läkarrädsla kommer det inte bli lätt. Men ska få hjälp med förberedelse av lekterapin. i värsta fall drogar de ner honom, men det vill vi ju helst slippa.
  • Jeanette89
    Starkast skrev 2009-08-01 00:12:40 följande:
    Vad skönt!!!!Vi håller på att förbereda för fullt. Eftersom min son har sån sjukhus/läkarrädsla kommer det inte bli lätt. Men ska få hjälp med förberedelse av lekterapin. i värsta fall drogar de ner honom, men det vill vi ju helst slippa.
    Oj, hoppas det går bra och att de slipper söva honom!!
    Lycka till!
  • HOCHM
    Jeanette89 skrev 2009-07-31 20:03:26 följande:
    Fick beskedet från undersökningen idag och enligt den har han inte epelepsi!Känns skönt att veta nu så att jag slipper oroa mig..Tack alla som sänt styrkekramar och lycka till!!
    Va sköönt....
  • Anonym (Orolig)
    Mon skrev 2009-07-17 15:32:24 följande:

Hej!
    Min snart 2-åriga dotter har gjort tre EEG-undersökningar. Undersökningen gör inte ont och tar ungefär en timme...
    Det låter som om din son har "frånvaroattacker"...
    Min dotter har det också ibland och hon har dessutom haft ett par krampanfall. Hon har nu fått diagnosen epilepsi och jag försöker läsa så mkt jag bara kan om handkappet... Igår gjorde hon en MTR-undersökning för att försöka lokalisera orsaken...
    Du får gärna hålla kontakten med mig om du vill ha någon att diskutera med som är i en liknade situation...
    Styrkekramar till dig!

Gammal tråd men går det se var i hjärnan epilepsin utlöses med bara ett eeg? Går det se vilken typ av epilepsi det är med eeg? Tacksam om någon vill svara 
Svar på tråden EEG-undersökning