• Ofir1

Kan jag tona håret hemma (råttfärgat)?

Hej!

Jag har mellan/mörk blont hår (läs råttfärgat). Det ser ganska trist ut och blir solblekt så att det blir en utväxt trots att jag inte färgat håret alls.

För att få bort den taskiga "utväxten" blonderade jag mycket diskreta blonda slingor. Färgskillnaden var obetydlig men håret såg bättre ut med en jämnare färg.

Nu har det dock börjat växa ut och jag undrar vad jag ska göra nu. Jag vill egentligen inte betala så mycket pengar för en så obetydlig skillnad, samt utsätta håret för blekning. Jag vill heller inte ändra färgen särskilt mycket. Men jag vill inte låta det vara som det är.

Kan jag tona håret hemma så att det bara får en jämnare färg och helst lite ljusare än min vanliga?
    Vågar man det eller är risken stor att det bli katastrof?
    Går toning ur?
    Har ni några tips på vilken produkt jag kan använda.

• Svar på tråden Kan jag tona håret hemma (råttfärgat)?
  • Liddi

man kan inte tona håret ljusare då måste du färga eller bleka

• Ofir1

ok, inte ens ytte pytte lite? Men färga går? Blir det automatiskt mörkare då eller kan man tona i ungefär samma färg?

• MajaMaria79

Nej man kan tydligen inte lägga på en ljusare färg. För att det ska bli ljusare så måste man ta bort pigment ur håret, och då blir det permanent resultat.

Men tona det till i stort sett samma färg eller pyttelite mörkare. Det kan du säkert göra hemma och få ett jättefint resultat.

Lycka till

• Liddi

Japp tona i samma färg eller mörkare kan du göra hemma Fast tänk på att de tvättas eller bleks ur ganska snabbt speciellt i solen så färgen är oftast inte snygg särskilt länge Men är det ganska nära din färg så märks det ju inte.

• Ofir1

Tack för svaren.

Det kanske vore bästa att färga, men jag är lite för feg för det.

• AstraTrillian

Färga först en liten slinga av håret (jag har för enkelhetens skull använt hätta) och kolla hur det blir. Blanda då bara till en liten klick färg.

Svar på tråden Kan jag tona håret hemma (råttfärgat)?