Ni med könsherpes - Jag behöver råd!
Mina utbrott har nog alltid varit lindriga, när jag sökte för mina problem första gången trodde jag att jag hade svamp, men läkaren tog prover osv och bekräftade senare att det var Herpes. I början fick jag alltid herpes utbrotten till mensen eller emellan mensen.
För min del så känner jag en liten brännande känsla när blåsorna börjar att komma och då är det bara att börja äta Valtrex så man inte får blåsorna. Istället för att få utbrott som läker allt från 5-8 dgr så tar det om jag börjar med medicin ca 3 dgr och får då inga blåsor alls.
När jag väntade min son så fick jag äta Valtrex en gång om dagen så jag inte fick utbrott då man inte kan föda vaginalt för att man kan sprida det, fick även det när jag ammade och då kunde jag ta Valtrex så det är ingen fara att äta även om man ammar.
Numera så får jag utslag mer eller mindre när jag är över stressad eller att min kropps immunförsvar är svagt, tex vid sjukdom.
En annan viktig sak som har hjälpt mig när jag har mina utslag är att gå utan trosor så mycket du kan, då luftar du och det hjälper läknings processen. Var noga med när du torkar dig när du varit på toaletten så du inte sprider det på fler ställen, utan försök att dutta dig torr.
Samlag har jag inte medans jag har mina utslag, min fd pojkvän(min sons pappa) visste om min herpes och höll sig borta så länge blåsorna fanns där. Han har inte blivit smittad och vi har haft oskyddat sex. Ibland när jag är på slutet av mitt utbrott och är inte säkra om det är helt läkt så har vi ibland använt kondom när vi inte kan vänta med att ha sex.
Lycka till och va glad att du inte fått vårtor som finns där alltid, herpes kommer och går.
Ps. Om du har många utbrott i tidigt stadie kan man äta 1 tablett Valtrex i 1 år, då lindrar man sjukdomen och då får man mindre utslag, men har du redan haft det i 1½ år så går nog inte denna kur.