• Nyfiken gul

Varför inte amningsnapp???

har svarat i lite trådar om amning o sett att så oerhört många är emot amningsnappen och skriker i panik om en mamma med söndertuggade bröstvårtor vill ha lite avlastning o vill kunna amma ändå....

varför är amningsnappen så hemsk att använda?? Den skulle ju knappast finnas ute på marknaden o rekommenderas av bvc om det nu vore så hemskt......

att kunna amma måste väl ändå vara den springande punkten här.... varför hålla på o krångla med bröstpumpar, äckliga sår, illasmakande salvor, blödande sår o fan o hans mormor när man inte behöver? när det bara är att använda amningsnapp tills det värsta har gått över?

jag har använt nappen o har bara positivt o säga om den, inga problem heller när man nån gång råkat glömma nappen hemma o måste amma "som vanligt".....

o dom som nu ibland tipsar om nappen, att de säger åt en mamma att man helst inte ska använda den men om man nu måste ska man använda den högst ett par minuter o sen helst ska försöka ta bort den ....

herregud, låt barnet äta i fred!

vad spelar det för roll om en bebis suger genom nappen en längre period??

alla tjatar ju om att de vill amma o att man ska amma så länge man kan,,,, ja men då måste man ju kunna få göra det också!

Fel sugteknik??....eeeh?...... fel teknik för vem? barnet som får mat i sig eller den petiga mamman som vill göra enligt regelboken?

bebis får den viktiga mjölken i sig, det är väl ändå det som är viktigt i sammanhanget??

varför kämpa sig blå o förtvivlad med ett bröst som inte funkar o ett barn som bara skriker o få använda sig av ersättning o flaska sen, när man kan köpa en amningsnapp o låta barnet få äta ifred i lugn o ro?

Nä sluta vara så petiga o hysteriska o inse att barnet får precis det dom behöver, sin mjölk!

• Svar på tråden Varför inte amningsnapp???
  • Mickis74

*skriver under på TS inlägg*

Använde själv nappen med dottern pga att hon inte fick bra grepp pga lösa bröstvårtor!!! Tyckte den var kanon!! Men jag fick mycket negativt för att jag använde den.

• Madde30

Jag har använt amningsnappen på alla mina barn och kommer förmodligen göra det med nästa oxå. varför sitta och pinas när man istället kan njuta av att få amma sitt barn??

Nej, när det finns metoder för att dämpa smärta så ska man använda det!!!

• melles mamma

jag har aldrig sett någon som "i panik om en mamma med söndertuggade bröstvårtor vill ha lite avlastning o vill kunna amma ändå...."

men jag rekomenderar att bara använda en amningsnapp om det är nödvändigt. Det fungarar inte lika efektivt med "an" och kan resultera i mjölkstockning och att barnet ej får i sig ytillräckligt med mjölk. Sedan är det ju viktigt att lösa problemet med tex såriga bröstvårtor. men det är ju toppen att "an" finns då den ibland hjälper till fortsatt amning.

• Tjohalia

Jag har fått höra att det är mycket jobbigare för barnet att att suga när man använder amningsnapp. För oss var det det enda som funkade, hon tog ej bröstet utan napp 8kände inte att hon hade det i munnen). Men amningen funkade tyvärr inte iaf

• ebben

Jag hade en aning såriga bröst med 1a dottern ett tag o använde en sån. Hon gick INTE upp i vikt o fick inte i sig den feta mjölken som hon gjorde innan.Så man bör ju vara väldigt UPPMÄRKSAM! tycker jag. Mycket noga,då kan man väl ha en.men inte om man inte "måste" liksom..............

• Kaaaaro

Som vanligt är det väl så att det fungerar olika bra för olika barn och mammor. Funkar det, vilket det gör för oss, finns det ingen anledning att undvika amningsnapp bara för att det "ska" gå utan. Det är ju viktigare att man känner att amningen fungerar!

• Marlene

Det finns nackdelar med amningsnapp som man ska vara medveten om. Men handlar det om ingen amning vs amning med amningsnapp så använd amningsnappen så klart.

Man ska inte "bara" använda amningsnapp utan i första hand reda ut problemet som gör att man vill använda amningsnapp.

www.amningshjalpen.se/radgivning/amningsnapp.htm

• Loren

Jag använde amningsnapp i början på ena bröstet, min son fick av ngn anledning inget bra grepp om det bröstet och puttade liksom ut det istället. Fick sår och det är ju inte så kul... Vid varje tillfälle testade jag först utan innan jag satte på nappen. Efter ca 2-3 veckor kunde jag sluta helt och det funkar jättebra med amningen nu - skönt! När jag använde amningsnappen var jag tvungen att tänka på att massera bröstet, gjorde det när jag duschade varmt.

• lycra

jag ammar enbart med amningsnapp, elias vägradet ta bröstet bara sådär så han gallskrek de första dagarna på BB för han vägrade äta, sen gick jag själv ner till apoteket (BB tipsade inte) & köpte en amningsnapp & voila han åt hur mycket som helst =) försöker ibland amma utan men han vägrar.. så tummen upp för amningsnapp!

Svar på tråden Varför inte amningsnapp???