• Nyfiken gul

Varför inte amningsnapp???

har svarat i lite trådar om amning o sett att så oerhört många är emot amningsnappen och skriker i panik om en mamma med söndertuggade bröstvårtor vill ha lite avlastning o vill kunna amma ändå....

varför är amningsnappen så hemsk att använda?? Den skulle ju knappast finnas ute på marknaden o rekommenderas av bvc om det nu vore så hemskt......

att kunna amma måste väl ändå vara den springande punkten här.... varför hålla på o krångla med bröstpumpar, äckliga sår, illasmakande salvor, blödande sår o fan o hans mormor när man inte behöver? när det bara är att använda amningsnapp tills det värsta har gått över?

jag har använt nappen o har bara positivt o säga om den, inga problem heller när man nån gång råkat glömma nappen hemma o måste amma "som vanligt".....

o dom som nu ibland tipsar om nappen, att de säger åt en mamma att man helst inte ska använda den men om man nu måste ska man använda den högst ett par minuter o sen helst ska försöka ta bort den ....

herregud, låt barnet äta i fred!

vad spelar det för roll om en bebis suger genom nappen en längre period??

alla tjatar ju om att de vill amma o att man ska amma så länge man kan,,,, ja men då måste man ju kunna få göra det också!

Fel sugteknik??....eeeh?...... fel teknik för vem? barnet som får mat i sig eller den petiga mamman som vill göra enligt regelboken?

bebis får den viktiga mjölken i sig, det är väl ändå det som är viktigt i sammanhanget??

varför kämpa sig blå o förtvivlad med ett bröst som inte funkar o ett barn som bara skriker o få använda sig av ersättning o flaska sen, när man kan köpa en amningsnapp o låta barnet få äta ifred i lugn o ro?

Nä sluta vara så petiga o hysteriska o inse att barnet får precis det dom behöver, sin mjölk!

• Svar på tråden Varför inte amningsnapp???
  • Plupp01

Har bara bra erfarenheter av amningsnappen. Lillan hade problem att få tag om bröstet i början. Sen sög hon jättehårt och jag fick superont. Fick låna en napp redan på BB och det var klart bättre. Använde sen nappen endast om hon inte lyckades få bra tag. Ville inte ha en frustrerad, hysterisk och hungrig bebis vid bröstet. Efter ca tre veckor började amning fungera bra och vi slutade med amningsnapp. Nu är hon tre månader och allt är kanoon. Jag helammar och kommer att fortsätta med det tills hon är 6 månader.

Precis som nyfiken gul säger: Det viktiga är att barnen får i sig modersmjölk!

/Plupp01

• solrosen74

Har använt nappen till alla mina barn eftersom jag har indragna bröstvårtor. Det har varit min räddning, fanns liksom inget annat att välja på. Men jag harr bara positivt att säga om den.

• Cia o krabaten

Jag har oxå använt den "vid behov", men har hört från en kompis som fick problem "inuti" brösten pga den. Typ nåt elak inflammation eller nåt.
    Annars vet jag inte heller vad problemet är.

• Marlene

Vilka nackdelar tycker vi oss se att amningsnappen har?

Vissa barn måste suga med större kraft för att få loss mjölken och får i sig mindre mjölk eller det verkar ta längre tid för utdrivningsreflexen att komma igång.

Det kan för vissa barn vara svårare att tömma bröstet fullständigt genom att amningsreflexerna stimuleras mindre effektivt och detta kan leda till minskad mjölkmängd och ökad risk för mjölkstockning.

Barnet kan snabbt vänja sig vid amningsnappen och sedan få svårt att ta bröstet igen. En form av "tuttförvirring" dvs olika sugteknik för bröst och napp. Fundera därför vid varje amning om du behöver den.

Risken ökar för infektioner av bakterier eller svamp. Var noggrann med hygien och skötsel av nappen!

Det är också viktigt att man sätter på amningsnappen rätt för bästa passform, vilket inte anges på förpackningen.

www.amningshjalpen.se/radgivning/amningsnapp.htm

• Zannis

Min lille Melvin hade jättedålig sugteknik i början, eller rätt länge kan man väl säga. Använde mig av amningsnapp tills han var 5 månader, då den en dag helt plötsligt inte behövdes längre. För mig har den varit GULD VÄRD! För utan den hade jag med mina blödande, såriga och variga bröst gett upp amningen ganska fort är jag helt övertygad om. Men tack vare den så ammar jag ju fortfarande (han är nu 5½ månad).

• Crazy Baby

Utan amningsnappen hade min lilla Boo aldrig fått i sig nån bröstmjölk, var tvungna att använda den i ca 7 veckor tills hon helt plötsligt fattade hus man skulle suga på tutten! Så jag är oerhört glad över att amningsnappar finns, annars hade det nog "bara" blivit ersättning!!

• trean 3

Ja alla dessa disskusioner om vad som är rätt/fel..bra/dåligt...jag ber er alla att göra det som funkar bäst för er...jag har tre barn..den första var amningen en katastrof med, använde amningsnapp, bambinonapp, allt men amningen var en plåga ändå...om jag fått det barnet nu så skulle jag inte ha ammat för att det var så jobbigt att jag mådde skit dåligt av det...och jag fick hundratals med olika råd från alla dessa experter som trodde sig veta, och alla så att jag bara MÅSTE amma för att det var så viktigt för barnet...nu när jag "vet" lite mer och är mer självsäker så skulle jag struntat i amningen och mått satsat på att må bra istället för det är viktigare för både bebis och mor...så jag ber er alla att gör bara det ni själva vill och lita på era instinkter...sköt om er alla
    Kram

• Hjukenia

Amningsnapp säkerligen bra om det fungerar för den som använder den, för egen del blev det ännu värre och otäcka sår blev ännu otäckare och sedan en hel del större och mindre mjölkstockningar. Den satt kanske inte riktigt rätt eller ngt. Nåväl det löste sig utan nappen till sist, skam den som ger sig. Tror inte jag vågar mig på den igen tyvärr, bränd på den punkten. Men för alla er som använder amningsnapp och inte har problem med den, bry er inte om vad andra tycker och tänker. En mätt bebis är en glad bebis och då är även mamma glad Ville bara berätta att den inte hjälper alla.

• Mårbackapelargonen

Hej!
    Jag har bara goda erfarenheter av amningsnapp. Det är möjlkigt att de problem som vissa redogör för ovan förekommer, men jag personligen inte upplevt något av dem. Sonen fasade själv ut den och ville ha tutte au naturel så jag upplevde som sagt inga problem.

• Vintervila

Det är väl bättre att använda amningsnapp än att inte kunna amma alls? Tycker det är lite fel säga att det bara är nackdelar när det kanske är det enda som funkar.
    Jag fick amningsnappar redan på bb för han vägrade ta bröstet annars. Vi fortsatte med den hemma, men jag försökte då och då att få honom att äta utan men utan resultat. Sen när han var 2½ månad kanske så började det funka ibland utan nappen, han är fyra månader nu och har ätit utan nappen sen han nästan var tre månader. För mig och honom var nappen ovärdelig, han fick i sig mat och var jättenöjd, han åt bra, gick upp i vikt (vägde 4902 g när han föddes och väger nog runt 8500 g nu). Jag har aldrig haft mjölkstockning eller andra problem (peppar peppar..). Enda nackdelen jag kan se med den var att man var tvungen att hålla den ren hela tiden och komma ihåg att ta med den när man skulle ut.

Svar på tråden Varför inte amningsnapp???