Högfungerande autism
Jag har en pojke med högfungerande autism som snart blir sex år. Han fick sin diagnos i december -08 och vi trodde också att sonen kunde ha adhd, men det var det tydligen inte. Jag tycker fortfarande det är svårt att se sonens behov och svårigheter. Hans starka sidor är mycket lättare att se, men samtidigt är jag rädd för att vi ibland ställer för svåra krav på honom i och med att hans svårigheter inte är lika lätta att identifiera. Han har ju som andra här beskriver en mycket varierande förmågskurva. Han är jätteduktig på saker och kan vara omogen på andra saker.
Enligt vårt hab är vår son för stor för ibt genom dem. Det var enbart för de barn som har två år kvar på dagis. Vi kan ju själva sätta oss in i det och köra med ibt, men jag tror inte vi klarar av det utan handledning.
Vår vårdbidragsansökan blev på två sidor, men jag har hört om de som har skrivit upp emot 11 sidor, så fyra blir nog bra
Vi fick 3/4 vårdbidrag för sonen, vilket vi är nöjda med.
Vår son har begränsad förmåga för fantasilekar. Han kan till en viss grad leka att han är en katt eller att dinosaurier klättrer på berg etc, men oftast blir det något han sett eller vet gott hur funkar (tex en katt) och fantasilekarna blir mycket repetetiva med samma handling varje gång. Det är svårt för oss att försöka dra leken vidare, men så är iofs vi vuxna också ganska usla på fantasilekar i vår familj..