Högfungerande autism
Har era barn med högfungerande autism bra fantasi? Leker de fantasilekar?
Har era barn med högfungerande autism bra fantasi? Leker de fantasilekar?
Den 13 oktober sätter utredningen igång.... äntligen....
Vad är det hos era barn som är "typiskt" för de med högfungerande autism? Alltså hur märker man det på era barn?
sara sofia skrev 2009-08-28 22:33:09 följande:
sara sofia skrev 2009-08-30 20:21:47 följande:
sara sofia skrev 2009-08-30 20:45:57 följande:
Sarasofia: Tänkte på en sak till. Försök skriva ner alla moment i skolan där hon stötter på problem. Som tex att hon kommer till skolan, ska ta av sig. Här kanske hon behöver stöd för att få av sig kläderna smidigt och ta sig in i klassrummet utan att tappa fokus. Detta med att hitta ny aktivitet. dessa barn kan oftast inte själv få en bild och en idé av en lämplig sysselsättning då behöver de en vuxen som stöd som kan hjälpa dom att få denna bild i huvudet. Efter en aktivitet så blir de bara tomt i deras huvud och vad gör man då? Springer runt och stör de andra. hittar på saker som inte är så lämpliga
Vad ska jag göra nu? Vad är lämpligt? vad betyder en lugn aktivitet? Vad är aktivitet? Vad är lugn? varför får jag inte sopringa? Är springa lugn?
Sonen är bara 4,5 år men jag är redan kluven när det gäller skola. På förskolan säger dom att de viktiga är att han får gå med sina kompisar men så ser inte jag det. Det viktigaste för mig är att han får en givande skolgång och lämnar 9:an med ett bra självförtroende och bra självkänsla. Jag vill inte ha han i en liten grupp i den "vanliga" skolan och se han mobbas. Vi bor i en by där alla vet allt om alla. Här e de lätt att de blir utanför. Vi har en speciallskola 6 km utanför byn som är en friskola med inriktning mot barn med speciella behov. Får han diagnos så vill jag att han ska gå där.
Hur tänker ni? Tror ni han mår bättre i en "vanlig" skola????
Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-31 22:40:00 följande:
Little Ms Chatterbox skrev 2009-09-01 11:51:10 följande:
Starlight mamman skrev 2009-09-01 08:13:18 följande:
Gå in under skolan.... Har ett behandlingshem oxå men de hoppas man ju inte blir aktuellt precis.. #skämt och sido#
sara sofia skrev 2009-08-31 21:24:22 följande:
sara sofia skrev 2009-09-02 07:14:45 följande:
Vår utredning startar på måndag. Min stora fasa nu är att vi inte får nån diagnos. Vad är det då för fel på honom tänker man då...
Oj vad ni skrvit idag.... Läst allt men känner att jag inte orkar svara så mkt.
Tack för omtanken om mina tankar iaf.
haft folk idag. Trodde jag skulle börja gråta.William är överallt o lyssnar inte. kör på som en ångvält hela tiden. Måste passas hela tiden. Vi hade 100 ggr mer jobb med honom än vännen med sin 1,5 åring. Sen kissar han på sig hela tiden. Inte lönt att kommentera de för varje gång man säger ifrån är det som att prata med en vägg. han ger ingen respons eller så bara smilar han o gör lite rörelser för att i nästa sekund snacka om något helt annat. Fast att man tar upp saken igen så pratar han på om det nya. Känns som om man inte kan umgås med någon för att man inte vill utsätta dom för han skrik, hoppande och allmänt "konstiga" beteende.
Idag är jag less.... vill bara krypa in i ett hål o stanna där. Jag orkar inte .... Hur ska man stå ut???? Diagnosen gör inga mirakel.... Nu sover han iaf...
Han höll dessutom på att strypa vår katt idag... stackaren. Tur att man kollar han hela tiden vad han sysslar med...
Blev avbruten mitt i skrivandet. William kom hem från simningen. Nu sitter han i soffan och kollar på trolltiden. helt inne i filmen. Man ser att han slappnar av. Så mysigt att se han så lugn o harmonisk. Tänkte ringa svägerskan idag men tänkt om, blir nog bättre om de bara är jag o William idag. Pappa är på fotboll och hemma i eftermiddag igen.