• fulltilt

Högfungerande autism

Snälla ni här, kan ni ge mig lite stöttning och råd. Jag har en pojke som e 2,5 år. Han e liten jag vet men jag ,har alltid känt att ngt inte är som de ska, från  spädbarnstiden. Han är otroligt envis, får utbrott vid minsta motgång, har störd sömn, svårt att varva ner, reagerar med ökad aktivitet då han blir frustrerad el orolig. Han leker endast med bilar. Han är extremt hårdhänt mot sin bror. Jag kan aldrig vända ryggen till då de är tillsammans. Han är i behov av fasta rutiner. Vi har fått ändra så mkt i vårt sociala liv pga av honom. Vi kan knappt ha gäster utan att de blir problem. Allt e en kamp m honom. Han har oxå en del egenheter för sig. Ska ställa allt PRECIS bredvid varandra, blir arg om jag inte kastar sopor då vi åker förbi sopstationen (detta pga att jag alltid brukar stanna för att slänga ngt så gör vi inte det avviker vi fr de normala liksom) Han älskar att stänga/öppna dörrar. Kan inte leka själv i en sekund. I de stora hela kan jag inte ens va hemma inomhus en fm utan att de flippar. Jag har nu tagit kontakt m BVC så barnpsykolog ska ringa oss. Jag känner mig så ledsen över allt. Över att allt e så jobbigt, att ingen förstår och att jag överhuvudtaget ringer de där samtalet....Va tror ni som fått diagnos? kan de va ngt åt autismhållet? aspberger finns i vår släkt dessutom. HJÄLP! Vill oxå tillägga att på förskolan (15tim) fungerar de än så länge bra iaf.. De har inte sagt ngt alls.

• fulltilt

Jo, jag ger sonen omega 3. Eye Q. Nu ger vi två skedar på morgon och två på kvällen Jag började då han var 1år med en sked. De var först då som han började sova något bättre så ja, de har haft effekt hos oss oxå. Kanske skulle kaoset va än värre utan den som du oxå skrev. Ja, jag har ju funderat kring autism el likn. Idag har hans farmor varit här under em så jag fick åka iväg en stund. De träffas inte så ofta. De gick bra men hade varit fullt upp. Hon kunde inte diska el göra nåt så hon fick ju se delar av tempot. Nu på kvällen har han varit helt speedad. Han kunde knappt somna och detta hör till att just em var så annorlunda och dessutom hoppade vi över de obligatoriska badet men ja, ibland blir de ju så. Nu sover han dock. Pust. Jag kunde överhuvudtaget inte sitta ner och prata m farmor en stund, de e helt omöjligt i vårt hus. De går bara (möjligtvis) om vi är ute. Han kräver 110% hela tiden. De känns som andra tycker att man inte säger ifrån el har daltat el va som. De skulle bara veta, ALLT som vi försökt...jag tycker alla andras tyckande e väldigt jobbigt. Tack f de finns ngr att prata med...kram på er alla.

• fulltilt

Hej på er. De e skönt att kunna gå in här å läsa lite. Känns som att de äntligen finns ngn som förstår...Jag skulle gärna höra lite hur era mornar/dagar funkar? För oss börjar nämligen morgonen alltid vid halv sex å fullt tempo. Sonen vill ha frukost på en gång men vi har lyckats dra ut tiden lite nu sen han börjat kunna se på TV en liten stund, vilket var omöjligt innan. Men sen e tempot igång. Han springer runt hela morgonen, e på sin bror el ja kan inte ta sig för ngt alls. Om jag inte är med så att säga. Att få dricka en kaffe en sekund i fred är stört omöjligt. Jag e helt slut redan innan morgonen börjat. Ska de va såhär? ska man aldrig kunna få ta de lite lugnt på morgonen. Måste man ut å iväg för att de ska fungera....usch känner mig helt less. VI har som sagt ingen diagnos, sonen är inte 3år fyllda än. Jag har tagit kontakt m barnpsykolog så får vi se sen va som sker. De spelar dock ingen roll...han är ju den han är ändå...med el utan diagnos. Vår son är oxå i behov av vilopauser då å då. Han hämtar då sin napp å gosezebra å går undan. Han gör de då å då men sen e de igång igen. Han leker sällan utan de e mest att springa runt, skrika och vara allmänt aktiv. Han kan leka m bara med bilar. Då kör han lite grann men mest ställer dem på kö. Ja de som e så tufft e detta tempo. Jag har ont i magen varje morgon...behövde bara skriva av mig till förstående människor...kram på er.

Svar på tråden Högfungerande autism