• lea67

Högfungerande autism

Hej!

Jag är ny här. Igår fick min 5:åring diagnosen "Autistiskt Syndrom". De har konstaterat att han är normalbegåvad, och enligt www.autismforum.se kallas det "Högfungerande autism" då, så jag antar att jag platsar i den här tråden? Jag har bara precis börjat söka information mer systematiskt, innan har jag bara surfat runt lite och läst i en del trådar här på familjeliv.

Vi var helt inställd på att få en diagnos inom autismspektrat (fast jag var säker på att det var Asperger), så det kom inte som en chock, men ändå kändes det hårt att få det svart på vitt. Jag hade inte alls räknat med att det skulle kännas nåt speciellt eftersom jag var så förberedd. Är det nån av er som känner igen det?

Min son "C" går på vanligt dagis utan stöd, och det fungerar jättebra. Han leker inte så mycket med de andra barnen (klarar inte rollekar och annat som är "normalt" för 5:åringar) men han är gärna med när det händer nåt, och kommenterar vad andra gör. Personalen är toppen och har stöttat honom från början, och han trivs verkligen där.

Men skolan är ju nåt helt annat än förskolan, och vi har oroat oss mycket för hur det ska gå där (han ska börja förskoleklass nästa år). Nu visar det sig att BUP tycker att han ska gå i en specialklass, så de ska skriva en remiss till komunen. Jag blev inte riktigt klok på vad det var för specialklass, och på vilken/vilka skolor de finns (vi bor i en relativt stor stad), men jag ska försöka ta reda på det. Men vi tror nog att de har rätt, han får nog väldigt svårt i en vanlig klass.

Det här blev mycket på en gång. En annan gång ska jag beskriva C lite mer, men jag kan säga att en hel del av det ni skriver stämmer på honom också, medan annat är helt annorlunda.

• lea67
    andromeda skrev 2009-10-03 10:23:34 följande:
    Kära alla ni,så är det. Men vi kommer också vara de föräldrar som får en mycket djupare kunskap om livet och mänskligheten. Vi kommer aldrig ta något förgivet och vi lär oss att människor är annorlunda och fungerar på olika vis. Barnen kommer växa till sig och vi kommer lära oss bemöta dem på rätt sätt. Vi kommer utesluta alla ytliga bekanta som inte förmår att förstå våra barn och våran situation. Kvar kommer kärnan vara som vill förstå; som finns där även när allt är kaos. Vi kommer lära känna varandra - alla starka föräldrar som har samma problem - och få styrka av varandra. Jaa, det är en sorg. Men den sorgen måste vi ta oss igenom för att komma ut på andra sidan. För den finns! I våras var vi i akut kris. Nu har vi fått diagnos med allt vad det innebär av reaktioner och sorg. Men nu vet vi och vi lär oss mer och mer varje dag. Vi tänker ta all hjälp vi kan få runt oss och vi utesluter alla de människor vi tidigare umgicks med som inte har förmåga att förstå. många ord och många tankar. . . . kram till alla er kämpar
    Åh vad bra skrivet. Så försöker jag tänka, men just nu är det svårt. Jag tror att jag har gått in i en förnekelsefas, jag tittar på min son och tänker att "men så annorlunda är han ju inte, han kan ju det och det och....". Samtidigt har ju vi drivit på en utredning, så jag måste ju ha känt att han inte är som andra.

Sen känner jag igen det flera av er har skrivit: innan vi fick diagnos tänkte jag också "men tänk om han inte får någon diagnos, är det vi som har gjort fel eftersom han är som han är?".
  • lea67

Idag har jag och mina barn varit i en gymnastikhall (riktigt sådan, med skumgummi-grop, barrar, bommar osv). Mina barn går på familjegymnastik och en gång per termin får man vara där. Jag är helt slut! Jag vet inte hur många gånger jag har ropat "C, kom hit, du får inte vara där...Nej C, du måste stå i kö först.... Nu måste du sluta hoppa, det är nästa barns tur, NU MED EN GÅNG!.... Nej rör inte det där" osv osv.

Är det här ett beteende som era barn har också? När det blir för roligt (och han är lite trött) lyssnar han inte för fem öre! Jag blir galen!

• lea67
    Lyktan skrev 2009-10-03 23:42:36 följande:
    Jag undrar en sak. Vi har fått en diagnos: autistiskt syndromHar ni då alltså fått diagnos: högfungerande autism?
    Eller har det kommit fram senare om det är högfungerande.
    Vi har också fått diagnosen "autistiskt syndrom" och sen hittade jag följande på nätet, vilket gör att jag tror att det är högfungerande autism: www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/diagnoskriterier/att_skilja_mellan_olika_diagnoser/aspergers_syndrom_autism_hos_normalbegavade_del_1/index.html

Där står bl. a. "De flesta som får diagnosen autistiskt syndrom har också en utvecklingsstörning. Men omkring en tredjedel har en begåvning som ligger inom normalzonen. Ibland talar man då om autism hos högfungerande personer eller om högfungerande autism."
Svar på tråden Högfungerande autism