• Behemot

Vad vill man egentligen säga med att skriva RIP?!

Nu är det Michael Jackson, annars är det något annat "spektakulärt" dödsfall ... {#lang_emotions_undecided}

Alltid en massa RIP ...  varför då? (jag vet alltså vad det står för, men varför skriver man det? Om man nu sörjer så jäkla mycket måste det väl finnas något mer personligt att skriva! )

Ok, nu är ju Michael Jackson en amerikansk artist så jag antar att det är befogat om man nu vill säga det till honom men folk skriver ju på samma sätt om det handlar om svenskar med. 

Ja, jag irriterar mig på småsaker. Ja, jag är ganska nöjd med att jag inte har något värre att klaga på. Nej, jag ska inte läsa det om det stör mig så mycket {#lang_emotions_undecided} 

Har jag missat något?

Från vissa människor är en förolämpning den bästa komplimangen man kan få!
  • Svar på tråden Vad vill man egentligen säga med att skriva RIP?!
  • sunshine76

rip=rest in peace ....

• Mymlan80

Det har väl att göra med att vi inte har något uttryck på svenska som är lika vedertaget, ska väl vara "Vila i frid" då som är översättningen. Men det ser man väl mest i dödsannonser etc.

Engelskan är ju en stor del av vårt vardagsprat här i Sverige, så folk kanske tycker att det känns naturligt att använda RIP.

Liten BF 091117
  • Leah1

Skriver man RIP vet väl (nästan) alla vad det betyder.. VIF (vila i frid) skulle inte jag veta vad det står för.

• TyskMamma

Jag skulle använda RIP när jag pratar om Michael Jackson tex av den enkla anledning att det var hans modersmål=) På en svensk dödsanonns är´"Vila i frid" mer passande tycker jag.

• Mentat

Det behöver inte alls ha med engelska att göra eftersom "Requiescat in pace" är motsvarande uttryck på latin, ett språk som väl är gångbart i hela Europa.
    Latin var ju förr vanligt i Sverige även efter reformationen. Internationella kontakter sköttes gärna på latin t.ex.

• k a t t a

Men... handlar inte tråden om fenomenet att folk öht ska uttrycka sin sorg med tre opersonliga bokstäver? Inte vilken bokstavskombination det är eller vad det står för?

• k a t t a

TS har redan skrivit att hon vet vad bokstavskombintionen står för

sunshine76 skrev 2009-07-07 10:55:21 följande:
    rip=rest in peace ....
  • geggan

Tycker också att det känns skitlöjligt att skriva något sådant.

• Eisa

Ja det är skitlöjligt att skriva RIP. Typ "jag har ingen fantasi men vill skriva nåt ändå och jag läste i Veckorevyn att man kan skriva RIP och det låter ju engelskt och coolt och sådär så..."

• geggan

Eller när folk skriver att min mammas bästa kompis styvfarsas kusin hunds ägare har dött. Buhuuu och folk skriver " beklagar sorgen" Är det ett skämt.

• dum spiro spero
    geggan skrev 2009-07-08 14:39:17 följande:
    Tycker också att det känns skitlöjligt att skriva något sådant.
    Jag med, därför skriver jag det inte!! :)
  • Natosh

Haha, Slår ett slag för "VIF"

• Soffiloffan

Jag tycker det ser löjligt ut när folk skriver RIP, och jag håller med dig ts, det måste väl finnas nånting bättre/finare att skriva?!

Svar på tråden Vad vill man egentligen säga med att skriva RIP?!