• Eliin

blödande och rött tandkött på hund?

Jag har en 9 månaders goldentik som har verkat lite nere i går och i dag och i dag så såg jag att hon dreglade väldigt mycket. När jag tittade i munnen så blöder hon på flera ställen i munnen och hon är röd i tandköttet. Hon har ganska nyligen i dag bitit på en pinne som hon hittade ute (hon är ute hela dagarna lös på trädgården och hittar ALLTID något att tugga på) och sen hittade hon ett tuggben hon hade fått i går, men det märks att hon har obehag i munnen när jag ska kolla och nu är min fråga vad jag kan göra för henne?

Googlade och fick fram att detta ofta beror på C-vitaminbrist och att många gett hunden askorbinsyra i maten och att besvären slutat. Vad tror ni? Hon luktar lite småmysko i munnen, men hon har ju skrapat tandköttet på ett par ställen där det blöder.

Hon äter i dag royal canins golden retriever juniorfoder.

• Svar på tråden blödande och rött tandkött på hund?
  • Eliin

men tandköttet är ju avrispat av pinnen hon bitit på.

• Mumin80

Hon luktar lite småmysko i munnen, hon har sår i tandköttet och har dessutom betett sig lite ovanligt under senaste tiden. Ring och prata med veterinären så kan dom antagligen säga om det är något att oroa sig över eller inte.

9 månader, har hon börjat löpa än? Annars kan hormonerna kanske förklara att hon är lite nere.

• Eliin

nee hon har inte gjort det ännu. Därför jag har misstankar om att det kan vara på G med det för då kan de ju också bli nere... jag ska ringa och höra med min veterinär.

• Eliin

nu har jag varit i kontakt med djursjukhuset och hon sa direkt att jag skulle ta av henne fästinghalsbandet.hon trodde blödningarna i tandköttet och dreglandet va en rekation av halsbandet så nu har hon varit utan halsband sen i morse och är rejält skrubbad med schampoo i duschen för att snabbare bli av med gifterna och nu är hon faktiskt piggare än i morse och dreglandet är bättre och hon blöder inte i munnen längre

• Eliin

glömde ju skriva att vi för två dagar sedan satte på ett scalibor fästinghalsband och i går började hon bli slö.

• Mumin80

Just av sådana anledningar du ska ringa vet, inte fråga FL

Bra att det löste sig.

• Emmi87

Dessa scalibor halsband. Fattar inte varför dom inte förbjuds. Inte första gången jag hör talas om hundar som får allvarliga biverkningar av dessa.

• Eliin

emmi87: nee jag litade ju på tanten på apoteket som sa att de va sååååå bra... ingenting om biverkningar förrens jag i morse läste om flera hundar som blivit förlamade, fått epilepsi m.m. ALDRIG MER... veterinären bad mig använda frontline i stället som är det mildaste, men jag skulle vänta i 2 veckor så alla gifter från halsbandet hinner gå ur kroppen helt.

Svar på tråden blödande och rött tandkött på hund?