Inlägg från: kaji78 |Visa alla inlägg
  • kaji78

Hjälp, min 16-åriga dotter kär i 25-årig man!

ser flickan ut att må bra så glädj dig med henne. om hon verkar må dåligt så ge så mycket hjälp o stöd du kan (oavsett åldern på föremålet för hennes kärlek).

man kan älska varandra även om man inte har exakt likadan eller lika stor erfarenhet av livet. något du kan prata med henne om är ev att hon inte ska behöva anpassa sig till honom och försöka vara vuxnare än hon är för hans skull, hon ska få lov att vara som hon är och tycker han inte om henne ändå så är det inte kärlek. vid behov kan man kanske också prata om hur viktigt det är att inte låta sig begränsas av kärleken, man kan fortsätta umgås med sina kompisar, flytta till en annan stad och plugga, ha fritidsintressen, bo utomlands något år eller vad man nu skulle viljat göra om man varit ensam även om man älskar någon, är det kärlek så vill man att partnern ska var fri att utvecklas, sitta i soffan och hålla varandra i handen hinner man ändå med tiden:)

träffade själv min make när jag var 14 och han 27, vad han såg hos mig då är detsamma som han ser nu när vi delat glädje och sorg åtskilliga år, en personlighet som tilltalar honom och stämmer väl överens med hans, förståelse, förundran och gemenskap.

• kaji78
    Piamamma skrev 2009-07-07 22:50:45 följande:
    Det är ju intressant att höra alla positiva svar från dem som själva har/har haft ålderskillnader i sina relationer. Jag får väl försöka vara lite mer vidsynt...Men, jag är dock lite frågande till om det inte finns några oroliga föräldrar där ute med samma/liknande bekymmer som mig. Känner mig ändå inte så himla unik i min oro. Hallå föräldrar med tonårsflickor, verkligen ingen som har något att säga? Alla verkar odelat positiva och det är ju trevligt, men..... Hur skulle ni känna om det var er egen sextonåriga dotter som kom hemdragandes med en nio år äldre man? Skulle det vara lika roligt då?
    16 åringen därhemma hade förrut ett ganska långt förhållande med en kille som bara var ett år äldre, nu har hon börjat dejta en som är 25. jag fungerar snarare tvärtom, är mer orolig när de är tillsammans med jämnåriga. har liksom inget som helst förtroende för tonårspojkar, de vill enligt min erfarenhet bara en sak, medan erfarenheten säger mig att en 25-åring oftast har hunnit mogna lite, är lugnare och klokare.
Svar på tråden Hjälp, min 16-åriga dotter kär i 25-årig man!