• kate77

13-åring ute på kvällarna

Hej !

Hur länge låter ni era tonåringar vara ute på kvällarna ?

Min dotter är 13 år och får vara ute till 21.30

Är jag för hård ?

Nyfiken på hur länge ni låter era barn få vara ute?

• Svar på tråden 13-åring ute på kvällarna
  • Smulan87

hm, hur länge får hennes poalre vara ute? när jag var 13 så fick jag vara ute till kl 22:00. Märker man sedan att de blir bråpk om att polarna får minsann vara ute till 23 eller 00 så hadejag nog bjudit till lite. Men änsålänge så tycker jag itne att halv tio tio låter mycket rimligt!

BF 11Juni 2009
  • ebben

nu fyller min dotter 13 snart...men hon är just inte ute alls?
    men visst far hon till kompisar o cyklar hem o så. oftast kommer hon hem runt 21:30. men det sker liksom av sig självt ,vi har egentligen aldrig sagt nån speciell tid.

• vittra

Tycker absolut inte du är hård. Varför BEHÖVER en 13-åring vara ute längre än så på kvällarna?

• vampyria2

När våra tjejer har varit 13 så har vi haft 21 på vardagskvällar och 22 på helger. Sen om det är något speciellt som händer tex nån bio eller konsär de vill gå på så kan de få vara ute längre, men då är det sälskap hem eller att vi hämtar.

• Barnvagnsmamman

Varför ska man sätta nån specciel tid ? vad är skyllnaden om ungen är ute till 21:30 eller 23:00 ? Finns inte större chans att ngt ska hända kl 23:00 än 21:30!

• Höströd

Vi bor i ett bostadsområde som är i stan fast ändå utanför city, vi bor på 3:e våningen i ett hyreshus, jag tycker att min pojke snart 12 år ska vara hemma kl 20.00, om han vill sitta nere på gården så går det bra, eller vara precis utanför så går det också bra ungefär till 21...

Hans pappa bor ett radhussamhälle, det är lite annorlunda, där kan han springa ut och in...så jag tycker det är viss skillnad...

Jag vet ju inte hur ni bor men jag tycker att 21.30 verkar rimligt ändå, för ni kanske litar på henne och kanske är hon ansvarsfull och hör av sig med jämna mellanrum...

• vampyria2
    Barnvagnsmamman skrev 2009-07-20 00:51:17 följande:
    Varför ska man sätta nån specciel tid ? vad är skyllnaden om ungen är ute till 21:30 eller 23:00 ? Finns inte större chans att ngt ska hända kl 23:00 än 21:30!
    För mig handlar det om att vi i familjen vill gå och lägga oss och jag vill ha min 13 åring hemma då.
    Sen så är det lättare att vara lite för hård för att sen släppa dem när det passar och vi har ork/tid att vänta uppe.
    Sen tycker jag inte att tonåringar ska vara ute och springa hela nätterna och det är lättare att vara hård i början för att låta dem få vara ute lite senare ju äldre de blir. Släpper man dm frit när de är 13 vad ska man då säga när de är 15 och tycker att de inte behöver komme hem alls.

Tror även att tonåringar mår bra av regler, det får dem att käna att man bryr sig om dem, det plus att man visar det förstås {#lang_emotions_dreamer}
  • Mamma 35
    vampyria2 skrev 2009-07-20 08:19:42 följande:
    För mig handlar det om att vi i familjen vill gå och lägga oss och jag vill ha min 13 åring hemma då.Sen så är det lättare att vara lite för hård för att sen släppa dem när det passar och vi har ork/tid att vänta uppe.Sen tycker jag inte att tonåringar ska vara ute och springa hela nätterna och det är lättare att vara hård i början för att låta dem få vara ute lite senare ju äldre de blir. Släpper man dm frit när de är 13 vad ska man då säga när de är 15 och tycker att de inte behöver komme hem alls.Tror även att tonåringar mår bra av regler, det får dem att käna att man bryr sig om dem, det plus att man visar det förstås
    Håller med dig, har en nyss fyllda 13 åring, och
    vi har kommit överrens om andra föräldrar att 21.30
    eller 22 på helger, för senare har dem inte ute
    att göra. Samhället har blivit så mkt tuffare än
    vad det var på 70-talet. Sedan beror det ju på
    vilka de är med, men oftast i gäng så..oalltid
    sin mobil med sig. Jag tycker med att man skall
    ha regler för att hållas.
  • cocacola

om jag hade en 13 åring så skulle jag nog inte vilja att h*n  var ute längre än till 24.00 på helger kanske och 22.00 på vardagar och om de va nåt speciellt 1-2 inte 3:p fast så handlar det ju om vad h*n vill också men skulle inte gå med på vilken tid somhelst sen om h*n är hemma hos någon så är det en helt annan sak då skulle  h*n få vara där hela natten om h*n vill

• Karolinan01
    cocacola skrev 2011-02-26 01:09:16 följande:

om jag hade en 13 åring så skulle jag nog inte vilja att h*n  var ute längre än till 24.00 på helger kanske och 22.00 på vardagar och om de va nåt speciellt 1-2 inte 3:p fast så handlar det ju om vad h*n vill också men skulle inte gå med på vilken tid somhelst sen om h*n är hemma hos någon så är det en helt annan sak då skulle  h*n få vara där hela natten om h*n vill

Vilka ställen har öppet till 24:00 på helger som släpper in 13-åringar? Tycker att det låter ansvarslöst att ha 13-åringar rännandes ute vid den tiden. 21:30 - 22:00 låter rimligt.
Svar på tråden 13-åring ute på kvällarna