• Jumsan83

katt som fäller

hejsan alla katt ägare och ni andra med min syster behöver eran hjälp dom har en bond katt kastrerad hanne dom handlar sin mat på djuraffären iams använder dom men han fäller massor med hår och gör det jämt finns det något man kan göra för att minska fällande av hår...

• Svar på tråden katt som fäller
  • Lusthan

Vi duschar några av våra katter när de har en fällperiod. Jag skulle behöva duscha åtminstone tre av våra nu när det varit så varmt.

Duscha och borsta är väl det jag kan rekommendera, i alla fall när katten äter sådan mat som den äter.

Är det en gulaktig katt så kan jag säga att det är något man verkar få på köpet, päls som fäller. Vi har bland annat en som är gulaktig och han fäller året om precis hela tiden dock lite mer i perioder. Man blir knäpp på han till slut...

• Jumsan83
    Lusthan skrev 2009-07-07 12:01:52 följande:
    Vi duschar några av våra katter när de har en fällperiod. Jag skulle behöva duscha åtminstone tre av våra nu när det varit så varmt. Duscha och borsta är väl det jag kan rekommendera, i alla fall när katten äter sådan mat som den äter. Är det en gulaktig katt så kan jag säga att det är något man verkar få på köpet, päls som fäller. Vi har bland annat en som är gulaktig och han fäller året om precis hela tiden dock lite mer i perioder. Man blir knäpp på han till slut...
    det är en gul katt och jag har aldrig varit med om en katt som fäller så mycket dom brukar duscha han visserligen hatar han det men dom gör det endå ang maten kan man köpa någon annan som kan minska fällandet..
    Det är en kräsen katt så han äter inte vad som helst..
  • Lusthan

Jag tror att så länge man håller sig till den dyra och bra maten de säljer i djuraffären som typ Iams, Royal Canin och det så blir det så bra det kan bli. Tror inte det finns nå speciellt för just hårfällning dock och ja är katten gul så kommer det på köpet. Vi har vår gula, två svarta och en sköldpaddsfärgad. Den gula fäller hela tiden, de svarta bara i perioder och den sköldpaddsfärgade fäller det gul/rödaktiga hela tiden men de andra färgerna i perioder...

Så det är till att borsta och duscha och den braiga maten är väl det som gäller. Man kan ju fråga i djuraffären om det finns mat som de tror kan minska hårfällningen. Men jag tvivlar på att det finns. Då hade vi redan haft det här hemma.

• Jumsan83
    Lusthan skrev 2009-07-07 12:14:49 följande:
    Jag tror att så länge man håller sig till den dyra och bra maten de säljer i djuraffären som typ Iams, Royal Canin och det så blir det så bra det kan bli. Tror inte det finns nå speciellt för just hårfällning dock och ja är katten gul så kommer det på köpet. Vi har vår gula, två svarta och en sköldpaddsfärgad. Den gula fäller hela tiden, de svarta bara i perioder och den sköldpaddsfärgade fäller det gul/rödaktiga hela tiden men de andra färgerna i perioder... Så det är till att borsta och duscha och den braiga maten är väl det som gäller. Man kan ju fråga i djuraffären om det finns mat som de tror kan minska hårfällningen. Men jag tvivlar på att det finns. Då hade vi redan haft det här hemma.
    okej då ska jag säa det till dom tack för dina svar...
  • Lusthan

Hoppas att det löser sig och att det blir bättre och säg till de att fråga. Man vet ju aldrig. Det kanske finns någon mat som gör fällningen bättre i alla fall. Vet precis hur drygt det är att ha katthår precis överallt...

• miss lyckad

Usch, jag vet precis hur det är. Den ena av våra två katter fäller hur mycket som helst HELA TIDEN! Det ligger stora tussar på golvet efter henne. Känns som man inte gör annat än dammsuger...

• Lilda
    83Lovika skrev 2009-07-07 13:37:12 följande:
    de kanske kan prova furminator. www.canis.se/nettbutikk/omtale.php...
    Finns det någon som har erfarenheter av den? 90% mindre hår.....om det låter för bra för att vara sant brukar det ju desvärre vara precis så..
  • 83Lovika

jag vet inte.. men har kollat på videorna + lite på youtube.. överallt verkar de skriva positivt om den..
    Är själv i valet o kvalet o köpa den.. den är ju rätt dyr men funkar den så vore den ju verkligen värd alla sina pengar. Det finns en tråd på familjeliv här också om furminator.

Svar på tråden katt som fäller