• MissLaila

Trasigt fönster. Måste vi betala?

I torsdags hände något tråkigt och mystiskt.. Vi va ute hos min mamma, hela familjen jag, sambo, son och hund.. Det blev ett ordentligt åskovänder och vi blev kvar många timmar.. När vi kom hem och skulle natta sonen, fick jag se när jag öppnade hans dörr att hela hans rum var fullt av glas.. Det inre vädringsfönstret hade exploderat, och det va verkligen glas överallt.. Om man kollar på glaset så är det inga ojämna kanter på "utsidan" in mot rummet, men på "insidan" in mot det andra fönstret så är det ojämna kanter både här och var.. Jag ringde felanmälan på fredagen och hon där förstod att vi inte hade haft sönder glaset, hon trodde att det hade med spänningen från åskan att göra..

Men så ringer dom upp från vårat hyresbolag och säger att om insidan av fönstret har gått sönder så får vi stå för det. Dom fixar bara utsidan..

Men vi va ju inte ens hemma. Och dörren in till hans rum va stängt, så inte ens katterna kan vara skyldiga.. Hade det hänt när vi va hemma om sonen eller katterna lekte där inne skulle jag inte ens ha ringt dom, självklart hade jag då bytt ut fönstret med en gång.. Men nu då?

• Svar på tråden Trasigt fönster. Måste vi betala?
  • Elka

Det är helt klart hyresbolaget som ska stå för det. Ni bor ju i en hyresrätt. De ska stå för både yttre och inre underhåll. Det var ju inte ni som hade sönder fönstret. Hade ni haft sönder det skulle ni ha ersatt skadan, precis som du säger. Stå på dig! Om de krånglar tycker jag att du ska kontakta konsumentvägledaren i din kommun. Ett annat alternativ är att anmäla ärendet till Hyresnämnden. Lycka till!

• MissLaila
    Elka skrev 2009-07-07 16:28:54 följande:
    Det är helt klart hyresbolaget som ska stå för det. Ni bor ju i en hyresrätt. De ska stå för både yttre och inre underhåll. Det var ju inte ni som hade sönder fönstret. Hade ni haft sönder det skulle ni ha ersatt skadan, precis som du säger. Stå på dig! Om de krånglar tycker jag att du ska kontakta konsumentvägledaren i din kommun. Ett annat alternativ är att anmäla ärendet till Hyresnämnden. Lycka till!
    Jag har mailat hyresgästföreningen, och hoppas på att få svar imorgon..

Jag är så besviken på detta bolag så det finns inte, vi ska säga upp våran lägenhet idag..
    I vintras hade vi 12,2 grader på golvet, vi har haft en fuktskada och dom har haft byggfläckt här men vi har inte fått några pengar för det.. Och nu det här!
Svar på tråden Trasigt fönster. Måste vi betala?