Kan 5-månaders äta basilika?
Om man på något vis mosar/mixar den i maten?
Om man på något vis mosar/mixar den i maten?
min undran är varför?
man ska enligt rekommendationerna vänta med kryddor i maten till ca 1 års ålder för att minimera risken av allergier....
Aha, då väntar vi. Trodde givetvis att jag skulle kunna göra maten lite godare.
Undrar. Är basilika en ört eller krydda? För örter är väl nyttigt? Okunnig i frågan.
hmm.. basilika är väl kanske inte heller den mest barnvänligaste kryddan att börja med heller, den har en ganska speciell smak vare sig den är torkad eller färsk...
Jag undrar bara, äter 5 månaders vanlig mat?
jag brukar blanda i lite kryddor imitt barns mat för hon tycer att det är gott med smak. Brukar oftats använda dill, persilja eller basilika.
Jag brukar köpa frysta kryddor och då finns det en som heter provencale med lite blandade kryddor och den är jättebra.
man får ju prova med kryddor som man gör med annan mat för att se så de tål det,
Min tös är 7 månader, men jag har kryddat lite från ca 5-5 1/2 månad.
Lycka till och prova dig fram.
basilika är en ört... som används som krydda..... jag själv kan inte se det farliga med att ge basilika till ett litet barn under 1 år... varför ska våra barn ha mat som absolut inte smakar något... det vill juh inte vi vuxna ha.... men en 5 månaders har väl precis börjat med smakisar så då kan det kanske vara lite tidigt att introducera... men att vänta tills de är 1 är väl lite att överdriva oxå... enligt mitt tycke... även barnmatsburkarna är juh kryddade och smaksatta....
Jag hade basilika i köttfärssåsen jag gjorde till min son när han var i den åldern. Uteslöt salt så nån smak måste där ju vara!
Man behöver ju inte ta svartpeppar och piri-piri. Men det måste ju finnas gränser.