• Anonym (kört fast)

Vi kan inte kommunicera längre - vad göra?

Vi är nya föräldrar, och vi har helt kört fast i vår relation. Bebisen kräver all tid och sover nästan aldrig, och vi har därför nästan ingen tid till vuxensamtal. Resultatet blir att vi glider ifrån varandra och stör oss på varandra. Jag drar mig undan. Min sambo skriker och svär varje gång jag gör något som retar honom (vilket är alltfrån småsaker, som dåligt kryddad mat, till reella problem) och jag orkar inte lyssna på honom längre, vilket gör att han skriker ännu mer och jag lyssnar ännu mindre.

Jag har försökt att lyfta frågan när vi inte bråkar genom att säga "jag skulle vilja att vi försöker hitta ett annat sätt att hantera situationer där vi blir arga, för jag tror inte att det är bra för barnet att leva i den spända stämning som nu råder". Han svarar då att det löser sig om jag slutar reta upp honom, vilket gör mig less, så jag svarar att han måste kunna kontrollera sina reaktioner oavsett vad jag gör. Vid det laget drar han fram exempel på hur jag stört honom (de senaste 10 åren). Jag ledsnar och slutar lyssna. Han börjar skrika och svära. Jag lyssnar ännu mindre. Ja, så är vi där igen.

Vad kan jag göra för vi ska kunna komma vidare? Detta är ju inte bra för vår relation, men framförallt inte för barnet. Jag har läst kommunikationsvetenskap och samtalar mycket i jobbet. Jag försöker att använda mig av samtalsstrategier (som jagbudskap, spegling, öppna frågor) men när jag inte tycker att jag bemöts på ett respektfullt sätt tappar jag humöret och orkar inte försöka längre. Det här är ju mitt liv - inte mitt jobb.

• Svar på tråden Vi kan inte kommunicera längre - vad göra?
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Vad ni absolut behöver börja med är att ändra på klimatet ni har hemma. Prata om detta och börja med att ge varandra mer uppskattning. Uppsakttning gör att det är lättare, inte lätt, att ta den stress ni är inne i med barn som inte sover osv. Försök också få in små ritualer där ni möts i vardagen ex att ni dricker en kopp kaffe efter maten eller en kopp te på kvällen. Det är lätt, när man har småbarn, att man sugs in i vardagen och då lätt tappar bort varandra. När ni ska prata med varandra, om det som är svårt, ta det så försiktigt ni kan. Skälet till det är att ni båda förmodligen är trötta och stressade och då är det lätt att samtalet tar en oönskad riktning.
    Lycka till
    Tommy

Svar på tråden Vi kan inte kommunicera längre - vad göra?