• NilamNilam

Biverkningar av progesteron

Jag använder pergotime och progesteron-vaggisar för att öka chanserna att bli gravid med mina förutsättningar. Har fått ett barn och fyra mf så jag känner till mina tidiga symptom. Nu när jag använder progesteron får jag graviditetsliknande symptom; ömmande bröst och molvärk i magen från ca en vecka efter ÄL. Någon som varit med om något liknande? Det är så irriterande att inte kunna lita på kroppens signaler.

Berätta gärna om dina erfarenheter av progesteron-vaggisar!

• Svar på tråden Biverkningar av progesteron
  • kenna

Hej!
    Är på Rd7 och tar vaggisar 3ggr dagligen och har ofta huvudvärk, och har super ont i brösten fortfarande. känner inte speciellt mkt i magen, lite värk på höger sidan, men inget annat.

lycka till!

• Heliotrop

Ja tyvärr kan man få exakt samma symtom som vid graviditet med progesteronet - hur jobbigt som helst. Hoppas ändå att det är just graviditetssymtom du har!

• NilamNilam

Tyvärr var det inte det - denna gången heller. Skit att det ska vara så svårt.

• EMND

Jag har precis samma behandling som du Nilam. Progesteron efter ÄL har jag testat även tidigare och haft olika symptom från och till. Denna månad har jag biverkningar igen och de är:

-Trötthet (med stort T)
    -stickningar i livmoder
    -yrsel
    -illamående
    -starka drömmar
    -känsliga bröstvårtor
    -sugen efter ngt hela tiden (på kvällar)
    -fet hy och hår
    -lite uppblåst
    -lite strakare och känsligare luktsinne
    -något förändrat smak
    -nedstämd

Man skulle tro att jag är gravid, eller hur, men vid det här läget vet jag att dessa är BIVERKNINGAR och det är skit jobbigt! Har använt prog i bara 5 dagar. Hade Äl i torsdags/fredags.

• EMND

Just det, glömde en viktig biverkning: vita krämiga flytningar!

• EMND
    isisisis skrev 2009-07-09 21:00:31 följande:
    Jag har inga som helst biverkningar mer än trög mage.
    Det verkar att jag har plockat på mig alla värdens progg-biverkningar! Ja, utom sveda men jag tar dem oftast rektalt.
  • EMND

hm, fick just vetskap att mina biverkningar kan bero på pergo? Någon som vet mer om pergo-biverkningar?

• isisisis
    EMND skrev 2009-07-10 17:17:32 följande:
    hm, fick just vetskap att mina biverkningar kan bero på pergo? Någon som vet mer om pergo-biverkningar?
    Ja du!!!!!!

Det är FRUKTANSVÄRDA biverkningar av pergo om man är känslig.

Fruktansvärda sömnsvårigheter (skitjobbigt)
    svettningar
    Huvudvärk
    Illamående
    Överkänslighet(lätt att gråta på allmänna platser tex)
    Allmän olustkänsla och

UTEBLIVET FERTILT SEKRET!!!!!

Om du har otur så kan ditt sekret förändras så "trådarna" lägger sig åt fel håll,så simmarna inte kan ta sig fram.

Om du upplever dig som "helt torr" bör du söka råd hos dig BM.
    Det finns andra preparat att få istället isåfall.

Biverkningarna sitter i i ca 2-3 månader efteråt

(en med erafarenhet)
  • EMND

Vad för man för hjälp från BM om man känner sig "torr?"

• isisisis

Du kan få sprutor istället.
    Minns ej vad de hette tyvärr.en det vet BM.
    jag avstod för jag tyckte det var läskigt med sprutor,men efter alla år(5)
    så har jag härdats.
    Nu tar jag både Fragmin själv (för mitt immunförsvar ,och Progesteronshottar för att undvika MF.

• EMND

jag tar fragmin också!
    hm har ingen BM, men ska fråga doktorn, nämnde för honom att min sekretion var inte så riklig och trådig sedan sista mf men han sa inget om detta.

• TantTingeling

Fick molvärk, precis som då jag var gravid. Och mensen blev försenad m 4 dar och äl har jag inte haft nästa cykel (iaf om man ska lita på stickorna). *vinkar till DND*

• EMND

vink vink TantTingeling, var det progesteron du skrev om?

Svar på tråden Biverkningar av progesteron