• Renoveringsobjekt

Städhjälp - kostnad och hur ofta?

Hej! Vi ska anlita en städfirma för att hjälpa oss att bringa ordning i kaos. De kommer hit på ett inledande möte då vi ska försöka bestämma vad vi vill ha hjälp med och hur ofta. Jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med följande:
    1, Vad betalar ni?
    2, Hur många är ni i familjen och hur många kvadrat har ni?
    3, Vad gör de dvs. vad har ni bestämt ska ingå?
    4, Något som jag ska tänka på?
    Tacksam för hjälp från en städhatare som vill ha fint hemma

• Svar på tråden Städhjälp - kostnad och hur ofta?
  • epe

Lite tips från mig...

Vi betalar ca 320 kr i timmen (efter avdrag) och har 2 timmar per veckan städning. (de städar i 1 timme, men är 2 personer) Vi bor i en villa på ca 130 kvadrat.

MEN nu när vi har haft städningen i några månader måste jag säga att jag börjar bli mer o mer missnöjd. Jag ska ta tag i detta efter semestern och prata med städbolaget. Anledning är att jag tycker de slarvar och städar inte enligt vad städbeskrivningen säger att de ska göra. Typ skrubba i duschen gör de inte utan bara torkar av och då försvinner ju inte det skit som sitter lite hårdare fast.. osv..

Min städfirma var också på ett förbesök och kollade vad jag ville ha städat. Vi tog upp lite allmänt om dammtorkning överallt, dammsugning och torkning av golv. Hade jag gjort detta besök nu hade jag mera visat på vart jag vill t ex ha dammat varje gång, där det brukar samlas damm, att köksluckorna ska torkas runt handtagen varje vecka, inte bara när de ser ut att vara smutsiga, för de blir även fettfläckar som måste torkas bort Microluckan ska torkas varje gång. osv osv..

Min städfirma tar inget bet för resan, det är inbakat i timpriset. resekostnad får man ej dra av för. De är alltid två stycken som kommer och städar.. på det viset är det (oftast) alltid en ordinare som kommer om ena skulle vara sjuk.

Jag kan, om vi är hemma och är sjuka, ställa in städningen samma dag och jag har ingen uppsägningstid om jag skulle vilja säga upp avtalet.

• Fogen

Vi har haft städning i nästan ett år, anlitade ett städföretag 1 tim varannan vecka och 2 tim varannan vecka, för det betalar vi strax över 2000 kr i månaden, blir väl ca 235 i tim+ fakt avgift. Detta är INNAN avdrag, alltså för vi nu dra av 50% i deklaration.

Vi var nöjd till en början men ju längre tiden gick dessto mer "slarvstädning" blev det. De skickade ofta vikarier som var vanlig skolungdom och som aldrig hade hållit i en damsugare.

När det var 1 timmes städ skulle 2 toaletter städas och alla golv damsugas och ev blöttorkas, vi bor i villa ca 120-140 kvm. Vi är 2 vuxna och 2 barn på 5 och 10 år. På övervåningen, där jag alltid finns blev det bra gjort men i undervåning där jag bara kommer med hjälp av en hiss, där kunde damsugaren stå och gå och personen själv gick och pratade i mobiltelefon Nedervåningen fick gubben alltid göra om, ibland fotade jag kort och skickade till chefen. Vi fick aldrig avdrag eller kompensation, absolut aldrig om städning. Jag ropade alltid och frågade om alla golven var tagna på nedervåningen och det svarade alltid ja fast inte ens hallen var damsugen och den kommer man till först.

1 tim städ skulle innehålla 2 toaletter och damsugning av alla golv, ev blöttorkning av golvet om det hanns med.

2 tim städ skulle innehålla, 1 tim damtorkning och bortplockning, torkning av möbler och skåpluckor i köket, andra timmen var golven och 2 toaletter.

Aldrig togs köket ordentligt eller duschkabinen.

OBS! Frågar de om de ska damtorka "öppna ytor" så säj nej. "Öppna ytor" betyder att de torkar RUNT OM blomkrukorna och runt om prydnadssaker. Säj att de ska lyfta bort och damma så, annars torkas ett hörn här och ett hörn där...

Vi har sagt upp städningen sedan en tid tillbaka och det ångrar jag inte alls. Så mycket pengar vi lagt åt att bara bli förbannad och besviken. Jag är rädd för att anlita nytt företag fast det kan finnas bättre...

Nu sista 2 mån när det bara kom outbildade ungdomar då avbokade vi

• Kan inte bli bättre än såhär

Vi har en bekant som är pensionerad som kommer en heldag i veckan, hon är egen företagare och tar 7000 plus moms per månad.

Vi är en vuxen och ett barn vv och har 280 kvadrat.

Vi får hjälp med fönsterputs, strykning, byte i sängar, dammsugning och våtmoppning. Dessutom gör hon ett storkok per vecka och ett bröd/bullbak per gång.

Hon har varit hos oss i fem år och är guld värd för oss.

• Renoveringsobjekt

Hej! Tack för era synpunkter. Tyvärr verkade ju flertalet av er inte så nöjda. Jag tycker att EPE betalar vansinnigt mycket, 320 kronor per timma EFTER avdrag är ju över 600 kronor per timma! Mina snickare tar ju 375 kr/timma. Kan inte bli bättre än såhär betlar ju också hutlöst mycket. 7000+moms för fyra dagars arbete... Jag tror att jag ska börja sälja städtjänster istället!

• epe

Jag tror jag skrev lite fel.

Vi betalar ca 320 kr per tillfälle de är hos oss. De är 2 st och hos oss 1 timme, vilket blir då 320 kr för 2 timmar :)

• Kan inte bli bättre än såhär

Man betalar ju lite för vad man får, men jag skulle inte trivts lika bra med två tjejer som svepte över huset på två timmar och att det ev kom olika var gång.

• meim

Vill bara hoppa in och säga att jag jobbar med detta. Om ni har några frågor svara jag gärna på dessa.
    Vad tråkigt att så många är missnöjda, men tyvärr är det väl så att städyrkena bara "lockar" skolungdomar då det är ett lågavlönat hårt arbete som få klarar att försörja en familj med barn på. På vår firma är vi alla utbildade lokalvårdare och medelåldern ligger på ungefär 45 år skulle jag tro.
    Så det är bara att fråga på om ni undrar över något.

• Grannkärringen

Jag har en fråga ?

Hur mycket tjänar ni som jobbar med detta ?

Idag hjälpte jag min långtidssjukskrivna granne att putsa hans fönster , jag vägrade naturligtvis att ta betalt .

Men av nyfiken het så kollade jag på hemfridsbrott sida vad motsvarande fönster hade kostat att få rengjorda av dom , svaret blev 903 kr och då fick man stå för fönsterputs och trasa skjälv 8 fönster och då torkade jag även fönsterbrädena ( dammtorkning ) .

Tycker det är låter väldigt dyrt

• Grannkärringen
    Grannkärringen skrev 2014-09-16 18:52:59 följande:

Jag har en fråga ?

Hur mycket tjänar ni som jobbar med detta ?

Idag hjälpte jag min långtidssjukskrivna granne att putsa hans fönster , jag vägrade naturligtvis att ta betalt .

Men av nyfiken het så kollade jag på hemfrids sida vad motsvarande fönster hade kostat att få rengjorda av dom , svaret blev 903 kr och då fick man stå för fönsterputs och trasa skjälv 8 fönster och då torkade jag även fönsterbrädena ( dammtorkning ) .

Tycker det är låter väldigt dyrt

• Grannkärringen
    Renoveringsobjekt skrev 2009-07-07 22:00:37 följande:

Hej! Vi ska anlita en städfirma för att hjälpa oss att bringa ordning i kaos. De kommer hit på ett inledande möte då vi ska försöka bestämma vad vi vill ha hjälp med och hur ofta. Jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med följande:

1, Vad betalar ni?

2, Hur många är ni i familjen och hur många kvadrat har ni?

3, Vad gör de dvs. vad har ni bestämt ska ingå?

4, Något som jag ska tänka på?

Tacksam för hjälp från en städhatare som vill ha fint hemma

Gå in på hemfrids hemsida dår kan du göra en pris beräkning utifrån dina behov
Svar på tråden Städhjälp - kostnad och hur ofta?