Vi har haft städning i nästan ett år, anlitade ett städföretag 1 tim varannan vecka och 2 tim varannan vecka, för det betalar vi strax över 2000 kr i månaden, blir väl ca 235 i tim+ fakt avgift. Detta är INNAN avdrag, alltså för vi nu dra av 50% i deklaration.
Vi var nöjd till en början men ju längre tiden gick dessto mer "slarvstädning" blev det. De skickade ofta vikarier som var vanlig skolungdom och som aldrig hade hållit i en damsugare.
När det var 1 timmes städ skulle 2 toaletter städas och alla golv damsugas och ev blöttorkas, vi bor i villa ca 120-140 kvm. Vi är 2 vuxna och 2 barn på 5 och 10 år. På övervåningen, där jag alltid finns blev det bra gjort men i undervåning där jag bara kommer med hjälp av en hiss, där kunde damsugaren stå och gå och personen själv gick och pratade i mobiltelefon
Nedervåningen fick gubben alltid göra om, ibland fotade jag kort och skickade till chefen. Vi fick aldrig avdrag eller kompensation, absolut aldrig om städning. Jag ropade alltid och frågade om alla golven var tagna på nedervåningen och det svarade alltid ja fast inte ens hallen var damsugen och den kommer man till först.
1 tim städ skulle innehålla 2 toaletter och damsugning av alla golv, ev blöttorkning av golvet om det hanns med.
2 tim städ skulle innehålla, 1 tim damtorkning och bortplockning, torkning av möbler och skåpluckor i köket, andra timmen var golven och 2 toaletter.
Aldrig togs köket ordentligt eller duschkabinen.
OBS! Frågar de om de ska damtorka "öppna ytor" så säj nej. "Öppna ytor" betyder att de torkar RUNT OM blomkrukorna och runt om prydnadssaker. Säj att de ska lyfta bort och damma så, annars torkas ett hörn här och ett hörn där...
Vi har sagt upp städningen sedan en tid tillbaka och det ångrar jag inte alls. Så mycket pengar vi lagt åt att bara bli förbannad och besviken. Jag är rädd för att anlita nytt företag fast det kan finnas bättre...
Nu sista 2 mån när det bara kom outbildade ungdomar då avbokade vi