• Anonym (ekonoMia)

Ta banklån för att lösa krediter

Hej,

jag har under ett par år samlat på mig lite krediter, dels mastercard som är uppe i ca 25.000:-, dels soffköp, och en del annat. Jag har även 35000:- i gammal csn.skuld jag skulle vilja betala av. Nu funderar jag starkt på att ta ett banklån för att få bort allt detta samt att jag skulle sänka min månadskostnad drastiskt.

Någon som kan tipsa om långivare, har Nordea som hemmabank, men finns väl fler alernativ. Bör jag gå på personligt möte för att få bättre ränta, eller hur funkar det?

tacksa för svar!

• Svar på tråden Ta banklån för att lösa krediter
  • sasssyy

Jag kan inte tipsa dig om bank.. men du ska DEFINITIVT besöka FLER banker och boka tid för personligt möte... ALLTID...

• Anonym (ekonoMia)
    sasssyy skrev 2009-07-07 22:15:24 följande:
    Jag kan inte tipsa dig om bank.. men du ska DEFINITIVT besöka FLER banker och boka tid för personligt möte... ALLTID...
  • Anonym (ekonoMia)
    sasssyy skrev 2009-07-07 22:15:24 följande:
  • Anonym (ekonoMia)

Oj då, där flög det iväg en tom citering!

Jo, det kan ju vara en idé, enda kruxet är att ju fler banker man besöker, desto fler upplysningar tas på en och desto sämre blir förutsättningarna för ett lån, lite moment 22..

men bra att tänka på!

• sasssyy

det är ju det problemet.. men om du också talar om för bankerna du går till att du tittar dig omkring och letar efter det bästa alternativet för dig så förstår dem upplysningarna och blir också mer ivriga att ge dig just det bästa erbjudandet..

För några år sedan så skulle min dåvarande ta ett lån att köpa dator (en riktig värstingdator som då.. typ 13 år sen kostade 30.000 så du fattar vad det rörde sig om) han gick till "sin" bank och lade upp det precis så... fick en grymt bra ränta.. han sa tack att han skulle tänka på det men att han ändå tänkte besöka nästa bank, där berättade han om den grymma räntan.. fick en ännu lägre. Varpå han ringde sin bank igen och berättade om att han erbjudits lägre ränta mot att han flyttade alla sina affärer och sparande... hans bank sänkte sin ränta ytterligare så han stannade hos sin bank och fick ett lång med en... minst sagt LÅG ränta haha

• Anonym (ekonoMia)

Aha, så det finns lite förhandlingsutrymme även på mindre lån alltså? Så bra att veta!
    Jag tänkte ta 100.000:-. Man får ju hem erbjudanden från Nordea stup i kvarten om att ta lån, men de räntorna ser ju höga ut faktiskt...

• sasssyy

fast reporäntan är ju hiskeligt låg nu så nog borde du kunna få ett lån med schysst ränta.. ju lägre lån dessto bättre förutsättningar skulle jag väl tro.. jag menar ett lägre lån betalar du ju tillbaka snabbare.

men varför ska du ta ett lån som är högre än det belopp du har skulder på? Ha med dig alla handlingar på de övriga krediterna du har och se till att ha en petnoga budget klar, överlåna inte till något extra förrän krediterna är avbetalda och klara

• Anonym (fru)

Min man tog just ett lån från en bank för att betala av mina skulder. Han fick en hyffsat låg ränta

Jag rekommenderar att kolla med flera banker för att få den med bäst ränta

• Anonym (ekonoMia)

Hej,

Alltså jag har ju en sammanlagd skuld på ca 75000:-. Sen är det å att jag måste köpa ny tv, säng till sonen etc. Då för att slippa ta krediter på tex ikea så tänkte passa på att slå flera flugor i en och samma smäll, så har jag det uppsamlat.

fru: vilken bank tog han lån från, vad låg räntan på?

• trollbottom

www.lendo.se/

För att slippa flera kreditupplysningar kan du söka via lendo. De har flera banker som "slåss" om ditt lån. De gör bara en kreditupplysning för alla banker som är kopplade till lendo. Vi sänkte vår ränta med hälften nästan när vi gjorde ett uppsamlingslån. Alltså precis som du vill, samla alla lån och krediter på ett lån istället. Sänkte dessutom månadskostnaden rejält.

• Anonym (ekonoMia)
    trollbottom skrev 2009-07-08 17:58:01 följande:
    www.lendo.se/För att slippa flera kreditupplysningar kan du söka via lendo. De har flera banker som "slåss" om ditt lån. De gör bara en kreditupplysning för alla banker som är kopplade till lendo. Vi sänkte vår ränta med hälften nästan när vi gjorde ett uppsamlingslån. Alltså precis som du vill, samla alla lån och krediter på ett lån istället. Sänkte dessutom månadskostnaden rejält.
    Ah, toppen! det ska jag kolla upp!
  • Anonym (realist)

Anonym (ekonoMia) skrev 2009-07-08 17:53:27 följande:

Hej, Alltså jag har ju en sammanlagd skuld på ca 75000:-. Sen är det å att jag måste köpa ny tv, säng till sonen etc. Då för att slippa ta krediter på tex ikea så tänkte passa på att slå flera flugor i en och samma smäll, så har jag det uppsamlat. fru: vilken bank tog han lån från, vad låg räntan på?
    Menar du allvar nu?

Du har kreditskulder som du vill bli av med, och trots det planerar du att köpa ny TV och säng? Skämtar du?
  • Anonym (m)
    Hej, Alltså jag har ju en sammanlagd skuld på ca 75000:-. Sen är det å att jag måste köpa ny tv, säng till sonen etc. Då för att slippa ta krediter på tex ikea så tänkte passa på att slå flera flugor i en och samma smäll, så har jag det uppsamlat. fru: vilken bank tog han lån från, vad låg räntan på?
    Nono.....du har skulder som är svåra för dig att greja (höga räntor mm) och så vill du låna mera?? Låna till dina krediter och sen SPARAR du till dina nyinköp. Lär dig av misstagen.
  • Anonym (ekonoMia)

Men snälla, det var väl knappast min undring, OM jag skulle ta lån eller inte. Sen är det fånigt om ni nu skulle hänvisa till att det är en diskussionstråd, för jag har inte frågat efter om NI tycker det är rätter eller fel.

Jag gör som jag vill, sen om ni vill göra på ett annat sätt är upp till er. Det är ju knappast så att jag är vare sig hos inkasso eller kronofogden så jag ser knappast detta som några större misstag. Det är onödiga räntor jag vill ha bort, att jag har lån är inte mitt bekymmer.

• Anonym (fru)

Han tog lån från SEB. Fick en ränta på 5,41% .

Ta inte kredit på IKEA, räntan är skyhög!
Svar på tråden Ta banklån för att lösa krediter