• Kavat

Vi som shoppar danska barnkläder del 14

Zvartaliljan skrev 2009-07-12 19:11:52 följande:
    Godkväll. Upptäckte att lekterapirummet hade en dator med internetuppkoppling så nu fastnade jag här såklart medans Maia leker lite Vi ligger inlagda...inget resultat ännu trots både Klyx och oljelavemang. Imorgon bitti blir det vattenlavemang. Efter klyxen skrek sig Maia fördärvad...det var hemskt. Hon knep med benen så självklart kom inget ut mer än klyxen som rann med ytterst lite bajs. Sen sov hon helt utmattad i 3 timmar efter det och nu har hon precis fått olja...så jag väntar på effekten. Hoppas F kommer och avlöser mig inatt för jag är helt slut efter denna dagen. Vill hem o duscha o ta på mig rena kläder också...har allt möjligt på mina byxor nu som inte luktar så gott...
    Uhuj, hoppas det hon mår bättre snart.
    Angående allergi så är det rent ut sagt skitsvårt. Använder man soja istället för mjölk så är risken för även sojaallergi stor som också kan ge hård mage. Sojasläktingar finns i bla. GPs isglassar osv, så det är väldigt lurigt att undvika. Byter man istället ut mot havre, så finns det ju även allergi mot det och även om man inte blir/är allergisk så kan man bli hård i magen av för mycket fibrer och även för lite vatten och olja. Olja/fett är jätte viktig i all mat till barn, ca 1 tsk per dl mat/välling/gröt osv.
    Sonen är ju allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre, ett levande bevis på att man kan må toppen när man slipper det man inte tål, men det gäller bara att komma på vad det är.

Håller tummarna att ni hittar vad det är som felar! Kram!
  • Kavat
    Stormis skrev 2009-07-12 20:52:25 följande:
    Slänger bara in att sojaprodukter endast behöver undvikas under en viss ålder, tror att det är 3 år (men missa inte riktigt just nu). Sen är risken för den multiallergin över. Havre räknas inte som allergi, även om man kan vara allergisk mot vete. Oftast blandar man ihop detta med glutenintolerans som är nåt helt annat (typ som laktosintolerans vs mjölkproteinallergi). Bara ett litet inlägg från Stormis aka dietist till yrket PS Jobbar dock inte dagligen med allergier så Kavat kan nog mer än jag när det kommer till vardagsdetaljerna .
    Jo, fast även om man är över en viss ålder så betyder det inte att man inte kan få /eller kommer på fler allergier, åtminstonde inte om man har några stycken från början. Även om rekomendationerna säger annat. Tyvärr!

Havreallergi finns i alla fall numera. Vi har det på papper från en allergolog som testat honom. Och det är en solklar allergi och inget annat enligt henne och enligt andra allergiläkare jag varit i kontakt med.
    Däremot har jag hört både sädesslagsallergi och spannmålsallergi som samlingsnamn när man inte tål något av de vanligaste "svenska" sädesslagen.

Sen är precis som du säger glutenintolerans (celiaki) något helt annat än allergi. Men både symptom och mathållningen kan vara snarlika har jag upptäckt (har DH) . Även om reaktionen i kroppen sker på olika sätt. Fast jag äter ungefär detsamma som sonen. )

För övrigt, Stormis, vilket kul yrke du har! Jag har mina funderingar på att skola om mig, men de två dietister som jag och barnen har verkar båda ha alldeles för mycket att göra och för lite tid i förhållande till deras jobb...
  • Kavat
    Stormis skrev 2009-07-12 22:16:38 följande:
    Visst är det så. Lider man av multiallergier så gör man, men då är det vanligtvis nåt annat som gör att ytterligre en allergi bryter ut. Till vuxna finns tex inte den rekommendationen. Sen väljer man ju klart själv. Just intoleranser är ju vansinnigt individuellt och många gånger kan man ju mer än vården... Tror absolut att havreallergi finns, man KAN vara allergisk mot allt med proteiner i. Dock är det ju extremt ovanligt, därav uttrycket att man inte kan vara allergisk mot havre. Förlåt om jag trampade på. Jo, jag tycker att mitt yrke är rikitgt kul. Dessvärre bor jag nu i småstad där inga jobb finns så nu jobbar jag med näringslösningar på ett läkemedelsbolag. Kul det med, men känner att jag skulle vilja tillbaka till sjukhusen igen. Men som du säger, det finns så lite tid när man väl är där. På mitt förra jobb kunde vi enbart erbjuda nybesök och det är ju helt sjukt...! Så om du vill stressa till minimumlön så är det bara att skola om sig . Såg en studie för ett par år sedan där man hade räknat på vilka jobb som lönade sig mer eller mindre. Dietist kom på sista plats tillsammans med arbetsterapeut. Dvs jag går back under en livstid på mitt jobb, kunde i princip lika gärna vara arbetslös Sorry för långt OT-inlägg...
    Intressant! Då blir det inte dietist då.

Jo, vad jag förstått historiskt sett så ökade sojaallergin när man ersatte mjölk med soja. Sen när man fick rekomendationer att undvika så kom ju havreprodukterna som är toppen. Men nu ökar havreallergierna istället.
    Jag tror numera på mottot att äta så varierat man bara kan.
    Levde på Imat (havregrädde) i den mesta maten, smörgåsar och Bragokex innan sonens allergier mot vete och havre bröt ut... Och ett år efter det så fick jag diagnosen celiaki..
  • Kavat
    Busbellan skrev 2009-07-12 22:22:41 följande:
    Ser att det disskuteras allergier och sånt här. Vi är just nu inne i funderingarna på att skippa mjölk, gluten och soja till August. Det finns ingen direkt forskning som stödjer det, men vissa läkare har undersökt barn och även föräldrar med barn som har autism har märkt en klar förbättring i tillståndet när man kört med sån kost. Har inte riktigt bestämt nåt än, det känns lite omständigt måste jag säga. Samt att jag inte vet hur de ställer sig till det på dagis, de måste ju liksom vara med på det. Ni som är insatta i det, hur svårt är det egentligen att ändra matvanorna? Kommer man snabbt in i det?
    Svårt nej, men visst är det lite omständigare skulle jag väl vilja säga. Det gäller att hitta produkter som kan användas och byta ut t.ex Idealmjölet i såsen mot maizena osv och när man fått koll och uppdaterade skafferi/kylskåp/frys så är det inga problem på hemmaplan. Värre när man ska försöka sig på att äta ute.
    Och så får man vara beredd på att lusläsa förpackningar, det dols i de mest underliga saker som vete och mjölk i skinka.
  • Kavat
    Stormis skrev 2009-07-12 23:02:32 följande:
    {#lang_emotions_cry} Usch, era stackare.
    Det var värre när jag eller barnen åt det vi blev dåliga av. Skämt åsido, men jag är bara överlycklig att slippa må så pissigt utan att förstå varför. Att se ens barn må bra ger ju bra sporrar att fortsätta.
    Sen tar det tyvärr så himla lång tid för mig att återhämta mig, ett år har jag fått höra, men det är normalt sägs det.

Och ursäkta allt OT snack.
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2009-07-13 11:52:13 följande:
    Blodprovtagningen gick rätt åt helvete här Gick inte alls...hon var inte medgörlig för 5 öre så de ska komma tillbaka senare o ge henne lugnande och sen försöka igen. Åhh jag förstår henne...hon skriker så fort en sköterska eller läkare kommer in i rummet nu efter allt de gjort mot henne. Nu har jag iaf fått laptopen o dongeln hit så jag kan fördriva tiden lite Man blir ju verkligen uttråkad...men efter de tagit proverna o Maia sovit en liten stund så ska vi sticka ut till wämöparken en stund tänkte jag...innan det är dags för kvällens lavemang. Lite roligt måste hon ju få ha också. Hon är ändå ovanligt lugn...inte alls sitt vanliga stirriga rastlösa jag...istället sitter hon lugnt framför tvn eller pusslar lite eller hoppar lite på studsmattan i lekrummet. Jag är såååå shoppingsugen...vill köpa något fint till stackars lilla sjuklingen, tips på vad hon ska få??? Behöver inte vara kläder
    Åh, lilla tjejen.. Hoppas snart hon blir bättre.

Min lille är också panikslagen efter sin sjukhusvistelse. Nu är det snart två veckor sedan han gipsades och han drömmer fortfarande mardrömmar och får panik när han hålls fast. Känns som en omöjlighet att såga gipset om en månad...
    Fick tipset om en doktorsväska så han kan leka själv och göra på dockan. Finns ju en massa olika, men här hittade jag en variant. www.hikmet.se/Product.aspx&History=
  • Kavat
    Mosen08 skrev 2009-07-18 10:41:35 följande:
    lite ot fråga, men är det nån som vet om man kan spärrna ett nr på sin mobil, så personen inte kan varken ringa eller skicka sms??
    Om du polisanmäler.
    Har en kompis som fick återupprepade ca 50 sms per dygn från en gps varje helg i flera månader. De sa att de inte kunde inte spärra numret utan polisanmälan.
  • Kavat

Hepp, nu är det kört!
    Provade vinterkläder på barnen tidigare ikväll och dottern vägrade ha den lila pop-jackan, hon ville ha en regnbågsjacka och matcha lillebrors ärvda regnbågsoverall. Bra smak har hon i alla fall.
    Men gissar att det är omöjligt att få tag i förra årets modell nu. Det är väl bara att hoppas på att en ny 104 eller i superskick dyker upp.
    Men jag förstår henne, så mycket beröm de fick förra året för deras fina overaller!

• Kavat
    nikki2006 skrev 2009-08-09 21:45:36 följande:
    regnbågen kom väl detta året med???
    MammatillO skrev 2009-08-09 21:47:24 följande:
    Jo , Men vad jag förstått är inte dom lika klara i färgerna som förra årets.
    Japp, de kom i år också, men den grön är mer murrigt mossgrön än klargrön, så då matchare det ju inte lika bra. *färgpedant*
    Så då får jag köpa jackor till båda två i så fall!
    Än tycker jag förra årets är snyggare också.
  • Kavat
    nikki2006 skrev 2009-08-09 21:45:36 följande:
    regnbågen kom väl detta året med???
    MammatillO skrev 2009-08-09 21:47:24 följande:
    Jo , Men vad jag förstått är inte dom lika klara i färgerna som förra årets.
    Japp, de kom i år också, men den grön är mer murrigt mossgrön än klargrön, så då matchare det ju inte lika bra. *färgpedant*
    Så då får jag köpa jackor till båda två i så fall!
    Än tycker jag förra årets är snyggare också.
  • Kavat

Grattis smultron! Vilken sötis!

Vet inte om det redan skrivits, men tipsar om att Pilutta har 70% på tidigare rea i verkliga affären. Rättså utplockat, men man kan göra fynd!

(Inte min affär, men varit där och shoppat lite nyss! )

• Kavat
    Zvartaliljan skrev 2009-08-28 19:48:58 följande:
    Alltså nu börjar jag bli irriterad...har försökt kontakta denna säljaren via auktionen flera gånger för o få veta vilket år overallen är ifrån och om hon har en bild på overallen som hon faktiskt säljer, för det är ju knappast den som är på bilden från höst09.. www.tradera.com/Molo-Sibiria-Rainbow-auktion_... men säljaren vägrar svara! o då vågar man ju knappast bjuda på auktionen...får iaf mig o tro att det är nåt fel på den hon säljer. När ni får mejl via era traderaauktioner, svarar ni på dom då?
    Jag har också mailat om stl, men ej fått svar...
    Men nu står det ju 98 i auktionen...
  • Kavat
    RååSa BuBBlan skrev 2009-08-28 19:59:37 följande:
    Å den under nollan e min strulköpare sen sist Nä Malou.. Låt bli den overallen!!
    Zvartaliljan skrev 2009-08-28 20:00:53 följande:
    e hon strulig???? Hon har handlat av mig nu ju!!
    RååSa BuBBlan skrev 2009-08-28 20:06:36 följande:
    Ja alltså.. det tog 16 dagar o tre påminnelser inkl hot om neg innan pengarna kom in.. Sen fick jag ett samtal där hon bad om ursäkt för strulet osv..
    Euuu, nu budar hon på min auktion också. Budar hon på allt i regnbågsfärger?!
    Orkar inte med strul, hoppas verkligen hon är seriös, om hon nu vinner.
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2009-08-29 13:03:05 följande:
    När budade hon?? Mejlade en påminnelse i morse som jag ännu inte fått svar på...kan hon buda så kan hon svara på mail!
    Alltså hon som hade nolla budade, hm, jag inboxar dig istället.
  • Kavat
    Smultronhjärta skrev 2009-09-02 21:52:56 följande:
    Jaa till och med maken erkänner att det är beroendeframkallande med en sådan liten ljuvlig groda som vi har fått nu Han står i kö för gos så snart hon har tuttat färdigt Hon heter fortfarande loppan här hemma men det lutar starkt åt en liten Maja faktiskt
    Fiiint namn!
  • Kavat
    Smultronhjärta skrev 2009-09-02 21:56:32 följande:
    Jaa- passar bra på en lillasyster på något vis
    Min nästa (om jag får övertalat maken någongång framöver) blir nog en liten Maja. Lillebror hette Maja länge enligt storasyrran. När folk frågade vad lillebror hette sa hon glatt "Maja" och flinade!
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14