Inlägg från: Stormis |Visa alla inlägg
  • Stormis

Vi som shoppar danska barnkläder del 14

LJ2 skrev 2009-07-11 22:43:26 följande:
    hur e det på sommaren?? står att det ska vara oförglömligt??
    Jag var där i aug för några år sen. Superfint!!! Tyvärr är jag ingsn sommarfjällis, men miljön är ju fantastisk, det går inte att komma ifrån. Var desstom i Riksgränsen nu i juni och då passerar man Björkliden, de ligger ju lite nästgårds
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Stormis
    LJ2 skrev 2009-07-11 22:51:08 följande:
    låter jättebra =)) små barn då?? smidigare om de går själv iaf?? eller? en kort tid står man ut, men skulle inte vilja ha det så för jämnan faktiskt..
    Ingen aning. Första gången hade vi inte barn och nu andra gången var på konferens med jobbet så det är svårt att säga. beror ju på vad man gör där. Kan inte tänka mig att det INGET finns barnvänliga alternativ. Men som sagt, ingen aning.

Nattis!
  • Stormis

Tjo ho i solskenet!
    Allt mitt på Rackamaja fanns. {#lang_emotions_sunny}

• Stormis
    Buttelina skrev 2009-07-12 15:02:54 följande:
    vad beställde du?
    Dalmatinlinne och Lilaorange Småfolkströja till K och dalmatinbody till lillebror i magen .
    Buttelina skrev 2009-07-12 15:04:46 följande:
    gahh jag har gjort den största gaderobsrensningen här hemma ever tror att det är ca 50-70 dansk plagg som ska ut  det är mycket för att vara butte och när jag äntligen tog mig i kragen och började fotografera så dog såklart batteriet i kameran
    Nu eller i höst {#lang_emotions_dreamer}
  • Stormis
    Buttelina skrev 2009-07-12 15:12:29 följande:
    gillade inte du kossor förresten
    Kossor {#lang_emotions_dreamer} {#lang_emotions_heart}

Nu ska jag laga lite mat!
  • Stormis
    Kavat skrev 2009-07-12 20:44:47 följande:
    Uhuj, hoppas det hon mår bättre snart. Angående allergi så är det rent ut sagt skitsvårt. Använder man soja istället för mjölk så är risken för även sojaallergi stor som också kan ge hård mage. Sojasläktingar finns i bla. GPs isglassar osv, så det är väldigt lurigt att undvika. Byter man istället ut mot havre, så finns det ju även allergi mot det och även om man inte blir/är allergisk så kan man bli hård i magen av för mycket fibrer och även för lite vatten och olja. Olja/fett är jätte viktig i all mat till barn, ca 1 tsk per dl mat/välling/gröt osv. Sonen är ju allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre, ett levande bevis på att man kan må toppen när man slipper det man inte tål, men det gäller bara att komma på vad det är. Håller tummarna att ni hittar vad det är som felar! Kram!
    Slänger bara in att sojaprodukter endast behöver undvikas under en viss ålder, tror att det är 3 år (men missa inte riktigt just nu). Sen är risken för den multiallergin över. Havre räknas inte som allergi, även om man kan vara allergisk mot vete. Oftast blandar man ihop detta med glutenintolerans som är nåt helt annat (typ som laktosintolerans vs mjölkproteinallergi).

Bara ett litet inlägg från Stormis aka dietist till yrket

PS Jobbar dock inte dagligen med allergier så Kavat kan nog mer än jag när det kommer till vardagsdetaljerna .
  • Stormis
    Kavat skrev 2009-07-12 21:14:26 följande:
    Jo, fast även om man är över en viss ålder så betyder det inte att man inte kan få /eller kommer på fler allergier, åtminstonde inte om man har några stycken från början. Även om rekomendationerna säger annat. Tyvärr! Havreallergi finns i alla fall numera. Vi har det på papper från en allergolog som testat honom. Och det är en solklar allergi och inget annat enligt henne och enligt andra allergiläkare jag varit i kontakt med. Däremot har jag hört både sädesslagsallergi och spannmålsallergi som samlingsnamn när man inte tål något av de vanligaste "svenska" sädesslagen.Sen är precis som du säger glutenintolerans (celiaki) något helt annat än allergi. Men både symptom och mathållningen kan vara snarlika har jag upptäckt (har DH) . Även om reaktionen i kroppen sker på olika sätt. Fast jag äter ungefär detsamma som sonen. )För övrigt, Stormis, vilket kul yrke du har! Jag har mina funderingar på att skola om mig, men de två dietister som jag och barnen har verkar båda ha alldeles för mycket att göra och för lite tid i förhållande till deras jobb...
    Visst är det så. Lider man av multiallergier så gör man, men då är det vanligtvis nåt annat som gör att ytterligre en allergi bryter ut. Till vuxna finns tex inte den rekommendationen. Sen väljer man ju klart själv. Just intoleranser är ju vansinnigt individuellt och många gånger kan man ju mer än vården... Tror absolut att havreallergi finns, man KAN vara allergisk mot allt med proteiner i. Dock är det ju extremt ovanligt, därav uttrycket att man inte kan vara allergisk mot havre. Förlåt om jag trampade på.

Jo, jag tycker att mitt yrke är rikitgt kul. Dessvärre bor jag nu i småstad där inga jobb finns så nu jobbar jag med näringslösningar på ett läkemedelsbolag. Kul det med, men känner att jag skulle vilja tillbaka till sjukhusen igen. Men som du säger, det finns så lite tid när man väl är där. På mitt förra jobb kunde vi enbart erbjuda nybesök och det är ju helt sjukt...! Så om du vill stressa till minimumlön så är det bara att skola om sig . Såg en studie för ett par år sedan där man hade räknat på vilka jobb som lönade sig mer eller mindre. Dietist kom på sista plats tillsammans med arbetsterapeut. Dvs jag går back under en livstid på mitt jobb, kunde i princip lika gärna vara arbetslös

Sorry för långt OT-inlägg...
  • Stormis
    Busbellan skrev 2009-07-12 22:22:41 följande:
    Ser att det disskuteras allergier och sånt här.Vi är just nu inne i funderingarna på att skippa mjölk, gluten och soja till August.Det finns ingen direkt forskning som stödjer det, men vissa läkare har undersökt barn och även föräldrar med barn som har autism har märkt en klar förbättring i tillståndet när man kört med sån kost.Har inte riktigt bestämt nåt än, det känns lite omständigt måste jag säga. Samt att jag inte vet hur de ställer sig till det på dagis, de måste ju liksom vara med på det.Ni som är insatta i det, hur svårt är det egentligen att ändra matvanorna? Kommer man snabbt in i det?
    Kan man ingenting om det så är det svårt, är man påläst går det ok, men man måste hela tiden vara uppmärksam. Ingredienser byts ut etc. Vill man prova att utesluta så mycket som ni funderar på så tycker jag starkt att ni skall få prata med dietist el kanske nån allergissk som kan mat. För gluten, mjölk och soja finns i mycket och gömmer sig under lite udda namn ibland. Det blir ganska annorlunda mat och i princip allt måste lagas själv. Kan liksom aldrig "lyxa" med färdigmat etc.

Äter han mycket fisk eller får giskoljetillskott? Inget som sjukvården får rekommendera, men där det finns ganska mycket positiva resultat på "neurologiska åkommor" om du ursäktar uttrycket.
  • Stormis
    Busbellan skrev 2009-07-12 22:32:08 följande:
    Nej, han äter i princip ingen fixk alls, om han nu inte får fiskpinnar, för det brukar gå ner.giskoljetillskott har jag aldrig hört talas om, var hittar man det? Hälsokost?
    Såg att jag stavde vansinnigt fel på FISK, men smart som du är så kom du på det . Rekommandationen för alla är att äta fisk 2-3 ggr i veckan, varav en av dem ska vara fet fisk tex lax, makrill. Detta för att fiskfett verkar gott i våra kroppar. VNu vet jag inte hur mycket forskning det finsn specifikt på detta och just autism, men det finns ganska mycket inom demens och tex ADHD (jag jämför eller likställer inte, försöker bara syfta till att det är sjukdomar där hjärnan är inblandad). Hjärnan är en enda stor fettklump kan man säga och nästan allt fett är sånt som finns i fiskfett. Därför kan man lida brist på dessa ämnen. Inget som går att mäta eller att man blir botad genom att supplementera, men vissa upplever förbättring eller lindring. Tex kan barn med läs- och skrivsvårigheter inom kanske ett år vara på sina klasskompisars nivå från att inann ha bedömts vara ca 3 år under. Vissa hjälps dock inte alls av det. Fiskoljekapslar finns både på Apoteket och hälsokosten. Kostar tyvärr en slant (och man kan behöva ganska höga doser) och naturlig fisk är ju alltid bättre. Dock är alla preparat om säljs där testade och godkända, dvs säkra. Testa att googla lite på omega-3 och se vad du kan hitta. Lycka till!
  • Stormis
    Stormis skrev 2009-07-12 22:46:35 följande:
    Såg att jag stavde vansinnigt fel på FISK, men smart som du är så kom du på det . Rekommandationen för alla är att äta fisk 2-3 ggr i veckan, varav en av dem ska vara fet fisk tex lax, makrill. Detta för att fiskfett verkar gott i våra kroppar. VNu vet jag inte hur mycket forskning det finsn specifikt på detta och just autism, men det finns ganska mycket inom demens och tex ADHD (jag jämför eller likställer inte, försöker bara syfta till att det är sjukdomar där hjärnan är inblandad). Hjärnan är en enda stor fettklump kan man säga och nästan allt fett är sånt som finns i fiskfett. Därför kan man lida brist på dessa ämnen. Inget som går att mäta eller att man blir botad genom att supplementera, men vissa upplever förbättring eller lindring. Tex kan barn med läs- och skrivsvårigheter inom kanske ett år vara på sina klasskompisars nivå från att inann ha bedömts vara ca 3 år under. Vissa hjälps dock inte alls av det. Fiskoljekapslar finns både på Apoteket och hälsokosten. Kostar tyvärr en slant (och man kan behöva ganska höga doser) och naturlig fisk är ju alltid bättre. Dock är alla preparat om säljs där testade och godkända, dvs säkra. Testa att googla lite på omega-3 och se vad du kan hitta. Lycka till!
    Ser att jag återigen stavar som en kratta och att ni redan testat så mitt långa felstavade utlägg var förgäves . Får nog hålla mig till barnkläder framöver .
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14