Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Vi som shoppar danska barnkläder del 14

Liljan vilka härliga bilder, maia ser ut att ha blivit så stor, tänkte på det där hon står och håller i bollen.
    Smilla, fin tröja Svea hade idag, den hade Ella med på sig

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Zvartaliljan skrev 2009-07-08 20:59:50 följande:
    Ja hon har växt mycket. ca.95cm och 13kg nu Fortfarande ganska liten (smal) för sin ålder...när vi lekte med Milo såg de ju jämngamla ut. Men nu ser hon iaf sund ut, inte sådär sjukligt smal som innan så jag oroar mig inte för det längre Hur är det med dina små? Växer de som de ska nu??
    Tja, ska väl inte säga att nån är särskilt storväxt, men de går i alla fall upp lite i vikt
    Nora var ungefär som Maia i storlek i den ålder, vid 4 år vägde hon 13 kg och var 100 cm lång. Hon är fortfarande smal, men hon är sån bara.
    ella väger inte heller så mycket, men det är svårt att veta, hon är så liten än så det kan nog hinna ändra sig många gånger.
    august är väl den som har mest problem med vikten. han vägde 16,5 kg på 5,5 års kontrollen. Låter kanske inte så lite, men med tanke på att han vägde 13 kg vid 1,5 år så har han ju inte gått upp särskilt mycket
  • Busbellan
    Zvartaliljan skrev 2009-07-08 21:10:32 följande:
    Nej 2,5kg på 4 år låter ju otroligt lite...äter han väldigt dåligt??Att Maia väger 13kg låter nog för de flesta som inte så mycket....men för mig är det ju supermycket, hon vägde ju bara 10kg förra sommaren, o då var hon 90 lång! Så det är ju STOR skillnad på bara ett år som ni här i tråden säkert märkt om man jämför bilderna. Så för mig är det ju något jättestort att hon väger hela 13kg nu Hon äter fortfarande inte mycket, men hon äter ju något iaf, det gjorde hon ju inte för ett år sedan, då kunde hon ju leva på en flaska välling om dagen!
    Det är ju så skönt när det går framåt med maten, underbart!!

August äter urdåligt, han har den senaste tiden nästan enbart ätit när han varit på dagis, så hur han ska överleva sommaren vet jag inte
  • Busbellan
    Zvartaliljan skrev 2009-07-08 21:25:03 följande:
    Sån är Maia också, äter mycket bättre på dagis. Nu när vi varit hemma har hon vägrat riktig mat och levt på drickyoghurt. Men ibland slinker det ner någon korv eller lite pasta och då får man vara glad för det lilla. Nu låter jag henne själv välja vad hon vill ha när vi är o veckohandlar, då funkar det lite bättre. Det svåra är ju att få henne att sitta stilla tillräckligt länge för att stoppa i sig några bett...det funkar bättre om något annat barn i hennes ålder sitter med henne eller om hon faktiskt får titta på tv samtidigt...då äter hon lite mer, eller ja, jag matar henne medans hon koncentrerar sig på tvn, då märker hon knappt att hon äter Sen mutar och hotar jag jättemycket...gillar det inte men känns liksom som att jag inte har något val...hon får t.ex inte gå till grannpojken och leka förränns hon ätit upp sin frukost...i söndags sa jag att det blir ingen djurpark förränns hon ätit upp sin frukost...slutade med att vi kom dit 2 timmar senare än planerat för jag vägrade ge med mig förränns hon ätit upp...har jag sagt något sånt så håller jag fast vid det.
    ja, så hård hade jag också kunnat vara om det hade funkat, men tyvärr förstår ju inte August sambandet mellan orak och verkan så det går varken muta eller hota
  • Busbellan
    Raihana skrev 2009-07-08 21:56:09 följande:
    Måste bara få säga att det bara lyser bus om din söta kille! Blir så glad av att se 200% bus i hans blick, underbart!!!
    Tack Ja han är en buskille.
    Idag gick det dock inte som han hade tänkt sig. vi håller ju på att få staket uppsatt, så idag har de kommit så långt så det går en vajer längst upp och en längst ner, bara nätet som ska dit alltså.
    August tänkte ta sin vanliga rymning och springa runt grannarnas hus. han såg nog den övre vajern och den kom han ju under, men missade den nere vid marken och föll platt fall ner i gräsmattan. ja så gick det med den rymningen
  • Busbellan
    Zvartaliljan skrev 2009-07-08 21:55:59 följande:
    Nä då är det ju ganska lönlöst Maia förstår iaf det, att vara hård mot henne verkar vara det enda som funkar...är jag snäll så skiter hon fullständigt i mig.
    Låter som det är ungefär samma sätt som vi får behandla Ella. Fruktansvärt humör, men ger man med sig en gång blir det ännu värre nästa gång.
    Nu är hon ju lite mindre, men varje gång vi t.ex ska gå hem från nån får jag säga hej då nu går vi och gå ut innan hon inser att hon faktiskt vill följa med, be henne komma funkar aldrig
  • Busbellan
    Zvartaliljan skrev 2009-07-08 22:00:51 följande:
    men har ni fått några råd på hur ni ska hantera matvägrandet från en psykolog eller så?? Vi ska ju på utredning nu den 16 o få träffa en psykolog o jag hoppas att få tips på "metoder" för att få henne att äta och sova som en "normal" unge. Det är så svårt o veta vad som egentligen ger bäst resultat...tvinga henne att sitta vid bordet och äta med oss eller ständigt springa efter henne och försöka få i henne lite då och då med hjälp av både hot och mutningar...det senare verkar fungera bäst men det första kanske fungerar bäst i längden...så svårt o veta o jag skulle verkligen vilja få lite "proffessionella" (stavning???) tips på hur jag ska hantera henne.
    Jo, vi är ju inskrivna på hab med honom där all kunskap är samlad på ett ställa. Det är psykologer, kuratorer, specialpedagoger, logopeder, läkare mm mm
    Ska ta och prata med dem om vi kanske ev. behöver näringspulver utskrivet, sånt som kan störs över maten, men som inte smakar nåt.
    För vissa saker brukar gå ner, makaroner brukar han t.ex för det mesta äta endel av.

Förstår att det är skönt att få proffisionell hjälp, hoppas ni får träffa en bra psykolog och få hjälp!
  • Busbellan
    Raihana skrev 2009-07-08 22:01:47 följande:
    Stackarn! Han gjorde sig väl inte illa?Tnk vad förvånad han kommer att bli när ha nitne kan rymma mer
    Nej då, han blev nog mest förvånad, han landade ju i en mjuk gräsmatta och blev inte ens ledsen.
    Ja, han kommer nog tycka det är lite konstigt, men det kommer bli såååå skönt att kunna slappna av själv. just nu är det nästan omöjligt att ens följa med Ella in på toaletten om vi är ute, då hinner han sticka
  • Busbellan
    Zvartaliljan skrev 2009-07-08 22:04:51 följande:
    Nämen stackarn, han var väl trött på er där hemma
    japp, tydligen
    men nu är det snart slut med rymmandet. Var ju inte så farligt så länge han bara sprang in till grannen, men den senaste tiden har han börjat runda huset och gå ut på vägen
  • Busbellan
    Zvartaliljan skrev 2009-07-08 22:03:33 följande:
    vad vill du ha Har några kassar här som snart ska ut...men vet inte om det går så bra på T just nu...
    Åh, du måste förvarna mig innan du slänger ut det på T, vill ha massvis med bra köp nu
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14