• Anonym

Hur går en polisanmälan till?

Jag vill anmäla en person för mordhot.
    Hur går jag till väga? Måste jag gå ner till polisen eller kan jag ringa?
    Va händer sen?

• Svar på tråden Hur går en polisanmälan till?
  • Bebislängtan82

Lättast är väl att man går ner. Den du anmält blir kallad till förhör sen och får berätta sin version sedan är det upp till åklagaren om det ska gå upp i rätten eller läggas ner

Är 2010 vårt år
  • Anonym (11414)

Ring 11414 så tar dom emot anmälan via telefon.

• Anonym

När det gäller så pass allvarliga brott som mordhot hade jag valt att gå till polisstationen och göra en anmälan där.

• Anonym (11414)

Jag jobbar på polisens kontakt center , 11414, och vi tar dagligen emot sådana anmälningar. Man få uppge samma saker som om man går till en polisstation , dessutom så tar inte alla polisstationer upp sådana anmälningar, utan hänvisar till11414. Det är därför vi finns...

• Anonym

Okej du som jobbar på polisen kan man ha en msn konversation som bevis..???
    Alltså denna person har suttit inne i fängelse redan engång för grovkvinnofridskränkning 1 år.
    Och jag har det skriftligt att h*n hota att h*n skulle mörda mig om vi va tillsammans.
    Skulle villja ha besöks förbud på denna människa

• Anonym (11414)

Det är ofta som vi får göra anmälningar genom att någon blivit hotat via sms, via msn eller via mail. Det är det vanligaste tillväga gångsättet nu för tiden. Du kommer bli ombedd att spara alla bevis, även om de kom från msn. Och det är jätte bra att du har skriftligt bevis också. Vill du har besöksförbud , säg det när du gör anmälan för då kommer det skrivas in i anmälan. De kommer fråga massor av frågor, tex varför du vill ha ett besöksförbud, hur du känner verderbörande osvosv.

Lycka till och tveka inte att anmäla!!

• Anonym

Tack..för ditt svar..tog mig mod nu sitter i kö nu..men ska göra de..
    Hela jag skakar men men

• Anonym (11414)

Det går nog bra!!

• mittenavapril

Jag UTREDER just den typen av brott. Jag vill bara upplysa dig TS om att hanläggningen för den typen av "ärende" är väldigt lång i många län. (där jag jobbar ca 6 mån till 1 år). Alltså bara för att du gör en anmälan betyder det inte att en utrednig fysiskt startar utan olaga hot är ett sk mängd brott (vanligt brott) och det läggs ofta på hög ddå prio är låg TROTS att dessa brott skall prioriteras....... men av alla brott som ska prioriteras är prioriteringen på detta låg... hänger du med? Polisen har för lite folk och speciellt nu på sommaren växer högarna igen (efetr att ha jobbat sig ner i dem under resten av året). Men själklart skall du anmäla!

• Anonym

mittenavapril:Jo jag förstår men jag har gjort de..jag fixa de igen..jag trodde inte de..faktiskt..
    Som sagt denna människa har gjort mig grymt illa förut..han slog näst intill ihjäl mig..så visst jag e rädd men de får bli va de blir.
    Han finns ju som sagt redan i systemet.

Svar på tråden Hur går en polisanmälan till?