• Second

kläder i september/oktober

Ni som fått barn i månadskiftet september/okober eller är beräknade där omkring, vad har ni köpt för ytterkläder till bebisen? Är det overall som gäller eller vad annars? Det finns ju så mycket fint ute nu på rea så man känner att man vill passa på men man vet inte riktigt vad man ska köpa kan jag känna.

• Svar på tråden kläder i september/oktober
  • Slöjan

Fleeceoverall skulle jag ha köpt

• Hallonbåten

Jag kommer nog att satsa på en fleeceoverall eller liknande. Har en jättefin kvar sen sonen var liten, i ljust turkost som jag tycker funkar på både kille o tjej, så den får duga till att börja med. Sen blir det till att ge sig ut och handla. Men vill du köpa innan så satsa på en tunn overall i fleece eller kanske sånt typ "hellyhansen-material", tänk på att är de utomhus så ligger de oftast nedbäddade i en varm vagn också, det är lätt att klä på för mycket.

*Melvin 050715* + BF okt.
  • Filuren81

Har inte köpt någon overall ännu, är beräknad 25/9. Tycker det svåra är vilken storlek man ska välja!!

• Hallonbåten

Overallen ska ju rymma lite kläder under, och ska gärna funka några månader innan man får köpa ny, så ett hett tips är att köpa en i minst 62, så bör den funka i alla fall upp till 4 månader. Tycker inte det är några problem att overallen är lite stor i början, det går att vika upp ärmar och ben.

• hymafr

Min dotter är född i slutet av oktober. Hon hade vindoverall med varierande lager under hela vintern.
    När det var som kallast hade hon långärmad t-shirt, sparkbyxor (hängselbyxor), strumpor, tjockare innetröja, stickad tröja + stickade byxor, stickade sockor, stickade vantar (utan fingrar samt instoppade i overallen), vindoverallen + tossor, bomullsmössa + stickad mössa. Ovanpå en stickad filt och hela hon nerstoppad i en fäll av tyg (alltså ej flossad el liknande).
    Vi var ute som mest i en timme i tjugo minusgrader och hon var inte kall någonstans.

På så sätt räckte vindoverallen ända tills det blev för varmt - i maj eller nåt sånt.
    (Var st 62)

• Thrill

Jag kommer sattsa på en fleeceoverall i storlek 56.

När vi fick dottern fick vi höra att det dummaste vi kunde göra var att köpa en overall i storlek 56, utan vi skulle sattsa på en i storlek 62 istället. Det gjorde vi också. Stackars tösabiten drunknade i den där overallen i 5 månader innan den började se lagom ut. Det gjorde att den var helt värdelös att använda tex när man åkte bil och hon skulle sitta i bilstolen och liknande. Denna gången kommer vi införskaffa en fleeceoverall i storlek 56.

• Thrill

Filuren: Hon vägde 3,995 kg och var 52cm lång.

• Hallonbåten

Thrill: Jag trodde du hade fått en liiiten plutt eftersom hon kunde ha 56 i fem månader!! Vår pojk vägde ju inte så mycket mer, 4120, och till honom fick vi köpa ny overall 2 gånger första vintern för att han växte ur dem!!

• Agamemnon
    Thrill skrev 2009-07-08 14:33:17 följande:
    Jag kommer sattsa på en fleeceoverall i storlek 56.När vi fick dottern fick vi höra att det dummaste vi kunde göra var att köpa en overall i storlek 56, utan vi skulle sattsa på en i storlek 62 istället. Det gjorde vi också. Stackars tösabiten drunknade i den där overallen i 5 månader innan den började se lagom ut. Det gjorde att den var helt värdelös att använda tex när man åkte bil och hon skulle sitta i bilstolen och liknande. Denna gången kommer vi införskaffa en fleeceoverall i storlek 56.
    Samma här. "Satsa på 62" sa alla - vi fick åka och köpa en i stl. 56 för 62 var på tok för stort.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • ZAFT
    Thrill skrev 2009-07-08 14:33:17 följande:
    Jag kommer sattsa på en fleeceoverall i storlek 56.När vi fick dottern fick vi höra att det dummaste vi kunde göra var att köpa en overall i storlek 56, utan vi skulle sattsa på en i storlek 62 istället. Det gjorde vi också. Stackars tösabiten drunknade i den där overallen i 5 månader innan den började se lagom ut. Det gjorde att den var helt värdelös att använda tex när man åkte bil och hon skulle sitta i bilstolen och liknande. Denna gången kommer vi införskaffa en fleeceoverall i storlek 56.
    Kan inte annat än hålla med. Tyckte de flesta tipsade om att det var rätt onödigt med mindre kläder eftersom bebis knappt skulle hinna ha dem. Sonen vägde 4090 och skulle ha drunknat i en overall som var i strl 62. Så jag skulle satsat på en 56
    ♥ Den vackraste stunden i livet var den när du kom ♥
  • CCA

Min dotter är född 27/9(06) till henne hade jag köpte en tunna flecceoverall och en plyschoverall med bomullsfoder. Det året var det så varmt i i slutet av sept. att det räckte gott och väl med plyschoverallen. Räknar med att ha de varianterna hemma nu oxå har bf 29/9

• Filuren81

Nu har jag köpt en i strl 56 på PoP, var rea på deras fina overall. Blev en röd Väntar ju en flicka, och de kanske inte brukar vara lika stora som pojkar?

CCA: Då ska vi ha nästan samtidigt, är beräknad till 25/9

• Ylo
    Filuren81 skrev 2009-07-10 08:50:01 följande:
    Nu har jag köpt en i strl 56 på PoP, var rea på deras fina overall. Blev en röd Väntar ju en flicka, och de kanske inte brukar vara lika stora som pojkar? CCA: Då ska vi ha nästan samtidigt, är beräknad till 25/9
    Köpte precis en blå fleeceoverall på POP till vår lill* som kommer den 24/9 :)
  • AndyP

Vi får vårt lilla gull i början på november och ska ha en mjuklift i vagnen (eftersom vi bor 3 tr upp o insatsen blir för tunga att bära) och bara den värmer ju.
    Men kunde inte riktigt släppa det här med att plocka hem en bebis från BB och inte kunna klä den tillräckligt varmt direkt och så känns det samtidigt lite snopet att köpa en ny fin overall och så är den för liten eller alldeles för stor (man kan ju aldrig veta när den kommer och i vilken storlek).
    Fast är man ute och kollar lite i affärerna nu, så kan man springa på bra reafynd från förra vintern och just det gjorde jag: en fleeceoverall i modell tjockare strl 50/56 för bara 149 kr. Känns helt okey om den bara passar i nån månad eller inte alls då. Förhoppningsvis kommer bebisen i lagom tid och kommer då passa i minst strl 50 och gör h*n inte det så väldigt länge så får jag väl leva med att ha "slösat" bort 149 kr på pyret och gå och inhandla en i lagom storlek när vi båda har kommit i form efter BB.

• lindalake

sen är ju overallerna tilltagna i storlek just för att man ska kunna ha kläder under. så håller med tidigare talare om att 62 blir alldeles för stort, men beror naturligtvis på hur stort barn man har och hur fort det växer.
    sonen vägde 3680 och var 51cm och strl. 56 var för stort
    har bild på den i mitt galleri www.familjeliv.se/hem/shadow83/gallery/phpg2yf30.jpg
    det blev krångligt att få fötter och armar att stanna kvar. nu var det ju sent i april så vi behövde inte använda den utan den kommer bli lagom till bebisen nu i oktober nångång
    kommer köra på nån varmare tröja i början och har man dem i vagn så är det ju vindstilla och man kan ha filt och grejer på.
    i sjalen får de värme från bäraren och när de är så små så är både armar och ben instoppade.
    men det är svårt att veta när kylan kommer.
    det lär ju gå åt två overaller iaf, en i höst och en i jan och då börjar ju nästa rea

• Ylo

Filuren81: Vi tog en blå i strl 56... Kändes som att den iaf kommer funka i en månad eller två, och dessutom va den ju på rea :)

Svar på tråden kläder i september/oktober