• Jen nifer

Bygglov??

Har lite funderingar.
    Vi har en farstukvisst som vi nu vill bygga in som hall. De ska alltså sättas fönster o vinterisoleras.Tak och sånt är de redan då de är balkong över. Vi trodde inte detta krävde bygglov men ringde ändå kommunen som sa att det gjorde det? Jag tyckte eftersom vi inte utökar någon egentlig yta o inte heller mycket utseendemessigt. Men hade fel.

Vi hade tänkt få de gjort under sommaren, men nu är de ju semester.

Så hur lång tid tog de för er att få bygglov för enklare byggen? Och vad kostade det?
    Mollys mamma
  • Svar på tråden Bygglov??
  • Fotavtryck

Hej

Tror det kostar runt 5 000 kr beroende på vart man bor. och det kan ta mellan 3-6 veckor.

Vad säger detaljplanen för ert område. Finns det utrymma i byggarian? om så är fallet och det inte stör grannar eller detaljplanen så ser jag inget hinder i att ni ska kunna få bygglov.

Man kan ta tjansen att söka i efterhand.

Lycka till

• Jen nifer
    Fotavtryck skrev 2009-07-08 12:12:20 följande:
    HejTror det kostar runt 5 000 kr beroende på vart man bor. och det kan ta mellan 3-6 veckor.Vad säger detaljplanen för ert område. Finns det utrymma i byggarian? om så är fallet och det inte stör grannar eller detaljplanen så ser jag inget hinder i att ni ska kunna få bygglov.Man kan ta tjansen att söka i efterhand.Lycka till
     Okej.  Vi ska prata mer med han som har hand om alltihop i eftermiddag så vet mer då. Känns lite träligt, för vi har reglar,isolering o fönster. Så allt vi skulle köpa va panel o lite andra tillbehör egentligen. Så de kommer inte gå på mer än ca 5000kr(exklusive inredning till insidan) Så ska man betala lika mycket i bygglov också =7
    Mollys mamma
  • Fotavtryck

som sagt så är jag inte säker på hur mycket det kommer att kosta exakt. hör med handläggaren i em.

Lycka til

• Jen nifer
    Fotavtryck skrev 2009-07-08 12:26:20 följande:
    som sagt så är jag inte säker på hur mycket det kommer att kosta exakt. hör med handläggaren i em.Lycka til
    Ja :) Tack för hjälpen. Hoppas de kan gå skapligt fort iaf, så kanske man hinner innan hösten :)
    Mollys mamma
  • Jen nifer

2-2500kr skulle vi räkna med. O ca 8 veckor, men om dom då kommer räkna 8 veckor fråm efter semestern så är de ju låång tid kvar.

Ett enkelt sommarprojekt blev lite knöligt tyckte vi.
    Om vi bara väljer att sätta fönster i gluggarna på farstukvisten (tak och halva väggar runt om finns redan) Måste vi ändå söka bygglov?

Då får man bort snö o regn , de värsta iaf. O vi kan ta tag i byggandet i vår istället. Lr tror ni de är bygglov för o fylla gluggarna med fönster med? (nybörjare på detta)

Mollys mamma
  • Jen nifer

De spelar kanske ingen roll.
    Men här har ni huset. Och farstukvisten. Vi vill alltså fylla "hålrummet" mellan halv väggarna o taket under balkongen med fönster. Är de bygglov som gäller på de också alltså?

De slutgiltiga målet är ju att isolera, och skaffa förrar vid trappen också. Men de krövdes bygglov då vad ja kunde förstå. Då va tanken om manm kunde börja me dnågot som inte kräver de? Men verkar behövas för allt ta mig sjutton :D
    Mollys mamma
  • Fotavtryck

det blir ju som en inglasad balkong. så det ser jag inga problem med att ni täpper igen.

Men vänta med att ta bort ytterdörren och väggen, gör ni det så räknas inte inglasningen att ny utökar byggarean. Men låt det vara öppet där trappan är så länge oxå. Bå är det ingen som kan klaga.
    Lycka til

• Fotavtryck

Jag ska kanske tillägga att jag är byggingenjör och håller på mycket med bygglov osv. Men för det betyder inte det att jag kan detaljplanen där ni bor så alla förändringar ni gör ansvarar ni själva för.

Men min farfar gjorde precis så i dalarna. Och som jag skrev så är det ju bara inglasning och väderskydd.

Men så fort ni värmer upp ytan och flyttar ytterdörren och ställer upp garderober osv räknas ytan in i boarean.

• thebettygirl

Vi har pratat om att göra om lite och har då kollat runt lite på olika ställen. Kostnaden på bygglovet beror lite på vad det är för något, om det blir små eller stora förändringar. I ert fall tror jag inte det skulle bli så farligt kan jag tänka mig då ni bara gör en "mindre" förändring.

Boverket har en bra och informativ broschyr om just bygglov. Den kan du ladda ner här:

www.boverket.se/Om-Boverket/Webbokhandel/Publikationer/2008/Behover-jag-bygglov-Behover-jag-gora-bygganmalan/

• Jen nifer
    Fotavtryck skrev 2009-07-08 18:44:09 följande:
    Jag ska kanske tillägga att jag är byggingenjör och håller på mycket med bygglov osv. Men för det betyder inte det att jag kan detaljplanen där ni bor så alla förändringar ni gör ansvarar ni själva för.Men min farfar gjorde precis så i dalarna. Och som jag skrev så är det ju bara inglasning och väderskydd.Men så fort ni värmer upp ytan och flyttar ytterdörren och ställer upp garderober osv räknas ytan in i boarean.
    Tack så jätte mycket för din info. Vi ska ringa såklart och fråga. Ringer imorgon och frågar om de är okej att sätta upp fönster i gluggarna som väderskydd.

Gör de något om vi bygger nya väggar för att få in glasen , lr måste vi har kvar samma räcke o få dit fönstrena på de befintliga tror du?

Våran tanke va ju just det att vi fixar väderskyddet nu med fönstrerna som vi tänkt, så tar vi de med att flytta dörren o isolera när bygglovet är klart o vi känner vi har tid.
    Mollys mamma
  • Jen nifer

alltså när ja googlar så får ja fram att de ska sökas bygglov för inglasning av balkonger exempelvis. Blir inte riktigt klok på detta. Aja får ju de förklarat ordentligt imrogon när vi pratar med dom, men är ju sp nyfiken :)

Mollys mamma
  • Fotavtryck

Igentlige krävs det bygglov på det flesta förändringar man gör på sitt hus. Till och med om du ska måla om det i en annan färg. Men hur många söker lov för det?

Jag kan ju bara säga vad JAG skulle ha gjort. JAG skulle ha satt i fönster och göra om väggarna och sedan ta konsikvensen om det är någon som skulle säga nått.

Jag vet ju inte hur hårt det är där ni bor, och hur griniga grannar ni har. För det är ju igentligen bara dom som skulle se det och isf ringa till komunen och klaga.

Små förändringar kan man sköta snyggt utan att blanda in andra.

• Jen nifer
    Fotavtryck skrev 2009-07-09 08:02:45 följande:
    Igentlige krävs det bygglov på det flesta förändringar man gör på sitt hus. Till och med om du ska måla om det i en annan färg. Men hur många söker lov för det?Jag kan ju bara säga vad JAG skulle ha gjort. JAG skulle ha satt i fönster och göra om väggarna och sedan ta konsikvensen om det är någon som skulle säga nått. Jag vet ju inte hur hårt det är där ni bor, och hur griniga grannar ni har. För det är ju igentligen bara dom som skulle se det och isf ringa till komunen och klaga.Små förändringar kan man sköta snyggt utan att blanda in andra.
    Okej :) Ne vi har toppen grannar, som alla byggt ut dessutom. 
    Min sambo sa de att de va dumt att börja ringa runt, man skulle bara börjat :D

Men vi vill ju söka bygglov så dom kan bevilja att vi bygger in de ordentligt sen. Är inte risken att dom ger böter för de vi redan byggt då? Lr räcker de kanske att spela dum :D?
    Mollys mamma
  • MarkrWa

Har några saker jag behöver bygga. Bor kilometervis från grannar och utanför detaljplanerat omrpde. det gämmer flera smp oansenliga tillbyggnader som smämter in väl i miljön och syftar främst till att gagna allmönheten. Började räkna på vad det skulle kosta att uppföra allt lagligt enl omräkningstsbeller hos länsstyrelsen. Det rök direkt. Det skulle innebära miljoner kr för näst intill blomlådor. Så det blir tyvärr alltihopa svartbygge. Kostnaden är inte paritet med vad som är rimligt. Synd man kollar upp, försöker vara ärlig men så ser man att de styrande precis som maffian i vissa öststater "tagit " sig rättigheter långt utöver vad som är rimligt för folk att leva efter. Satt och diskuterade med frugan över en kopp kaffe hur deras egna liv skulle se ut om man själv satt invald i en styrelse och implementerade femhundra nya regler. De skulle bryta mot rubbet precis varenda regel. Vi lever i ett samhälle där folk tar av sig hatten och böjer sig för överhögheten men de styrande urinerar på folket. Laglydighet i All Ära men folk har rättigheter också.

Svar på tråden Bygglov??