• Dax för syskon

Är siktat dinkelmjöl likställt med vetemjöl?

Jag har en tid bakat ett bröd som är supergott, och i det ingår det bla dinkelmjöl. Eftersom jag försöker äta så nyttigt det bara går så har jag använt fullkornsdinkel. Igår fanns det bara siktat dinkelmjöl i affären och jag känner mig lite tveksam om jag ska baka på det - det känns ju typ som vetemjöl - och det undviker jag så långt det är möjligt!
    Är siktat dinkelmjöl åtminstone lite bättre än vitt mjöl, även fast det inte är fullkorn, eller kan jag lika gärna använda vetemjöl?
    Nån som vet

• Svar på tråden Är siktat dinkelmjöl likställt med vetemjöl?
  • Bagarberta

Dinkel är i alla avseenden nyttigare än vete. Dinkel innehåller mer protein och mer nyttigt fett samt knapt någe gluten. Dinkel tar dessutom upp mer vatten vilket gör att man får ett hållbarare bröd! Så kör på!

Kanske lust att dela med dig av receptet?! Älskar dinkelbröd!

• ebben

nog utgår jag från att dinkel är något bättre an vanligt vitt vetemjöl!
    men jag vet egentligen inte..........
    men jo,det måste det väl vara?!

• svårt att vara unik

Vad man ska tänka på är att dinkeldeg bör knådas längre än vetedeg eftersom dinkel som sagt innehåller mindre gluten.

Jag "tål" inte vete (blir förstoppad och får hemsk magknip av det), men dinkel går utmärkt, så jag bakar bara med dinkel, siktat och fullkorn. Använder vanliga recept och samma proportioner. Dyrt men Gott och Nyttigt!

• Dax för syskon
    Bagarberta skrev 2009-07-08 12:25:44 följande:
    Dinkel är i alla avseenden nyttigare än vete. Dinkel innehåller mer protein och mer nyttigt fett samt knapt någe gluten. Dinkel tar dessutom upp mer vatten vilket gör att man får ett hållbarare bröd! Så kör på!Kanske lust att dela med dig av receptet?! Älskar dinkelbröd!
    Självklart det är verkligen supergott!

Ingredienser:
    5 dl dinkelmjöl
    2 dl grahamsmjöl
    3 dl rågsikt
    2.5 dl fyrkornskross
    1 dl vetegroddar
    1 tsk havssalt
    4 tsk bikarbonat
    5 msk blandade brödkryddor ( anis och fänkål)
    1 liter ekologisk filmjölk
    0.5 dl sirap eller honung

Gör så här:
    Sätt ugnen på 175 c.
    Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen och sirapen.
    Smöra och bröa två 1.5 liters avlånga formar.
    Grädda ca 100 minuter.
    Alternativ ? gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter.
  • svårt att vara unik

Dinkel innehåller också mer näringsämnen och har lägre GI än vete.

• Dax för syskon
    ebben skrev 2009-07-08 12:26:06 följande:
    nog utgår jag från att dinkel är något bättre an vanligt vitt vetemjöl!men jag vet egentligen inte..........men jo,det måste det väl vara?!
    Eller hur, det verkar ju logiskt.
  • Bagarberta

Tack för receptet! Lät riktigt gott!

• Dax för syskon

svårt att vara unik skrev 2009-07-08 12:31:49 följande:

Dinkel innehåller också mer näringsämnen och har lägre GI än vete.
    Jag vet, det är superbra - därför jag bakar med det
  • Dax för syskon
    Bagarberta skrev 2009-07-08 12:33:36 följande:
    Tack för receptet! Lät riktigt gott!
    Det ÄR det! Och enkelt.
  • MBert

Det är tyvärr en myt att Dinkel har lägre GI än vanligt vetemjöl. GI beror istället på hur väl malt mjölet är, alltså om det är siktat eller om det är grövre malt och finns kli kvar, typ grahamsmjöl. Mjölet kan vara av fullkorn men ändå finmalt...
    Så vill ni ha lägre GI - häll i lite kruskakli eller fröer, typ linfrön eller psylliumfrön.

Dinkel är väldigt likt vetemjöl eftersom det är vete = en urgammal vetesort. Fördelen är att det finns mer näring kvar i Dinkel än nutidens framavlade vetesort.

Det är visst gluten i Dinkel. Gluten är proteinet som gör degen seg och gör att det kan behålla de gasblåsor som bildas när degen jäser.

Dinkel binder mer vätska än vetemjöl och gör därmed brödet saftigare. Degen ska därför vara lite lösare än vanligt vetemjölsdeg.

Men som sagt vill du ha det nyttigare så i med lite linfrön. Det sänker GI, binder vätska så brödet blir saftigt och gott och får dessutom tarmarna att jobba lite extra.

Svar på tråden Är siktat dinkelmjöl likställt med vetemjöl?