Jag fick en blodpropp i benet(vaden) när jag var gravid i vecka 20 med min son. Hade ont som om jag hade ett blåmärke, men det var inget synligt. På min pappas inrådan (har haft flera blodproppar och äter blodförtunnande) åkte jag till akuten och där skickade de mig till Specialmödravården direkt. Jag fick göra ett antal blodprov och ett ul på mitt ben där de sökte upp blodproppen. Jag blev inlagd på KS en vecka med Heparin dropp så de kunde hålla koll på blodproppen. När den hade löst upp sig fick jag åka hem, men jag blev sjukskriven resten utav graviditeten
. Jag blev ordinerar blodförtunnande sprutor (Fragmin) som jag tog ända fram till förlossningen, men man minskade dosen ju mer jag närmade mig förlossnings datumet.
Efter min graviditet så gjorde man en utredning på mig och kom fram till att jag har lätt för att få blodpropp för det är ärftligt i min släkt (pappa, syster och farbror har haft det) så jag äter blodförtunnande (Waran).
Just nu är jag gravid med mitt andra barn och jag tar Fragmin sprutor igen. Det är noga övervakat av en läkare på Specialmödravården uppe på Södersjukhuset. Jag har gått på kontroller en gång i månaden under hela graviditeten och det har gått jätte bra. Inga blodproppar och jag har kunnat jobba tom vecka 35
. Då jag har bara några veckor kvar så har man sänkt min dos och vi har gått igenom vad jag ska göra när det är dags så jag känner mig jätte säker på vad som kommer att ske nu innan och efter förlossningen.