• FH Mamma

När ta bort bältesstol?

beror väl på längden mer än åldern tror jag.

men det brukar nog sägas 4-6 år bilkudde innan dess bilstol efter det inget om man räknar med normal längden hos barn

• FH Mamma
    Starkast skrev 2009-07-08 14:53:29 följande:
    Det är längt vikt jag var ute efter Min snart 8-åriga som har fått ta bort ryggen nu, men det känns osäkert.
    oj min 5 åring har inget ryggstöd kvar sen ett tag tillbaka (för pappan fick sonens stol med ryggstöd stulen och vi hade bara extra kuddar)
  • FH Mamma

aftonbladet
    alla barn kortare än 135 centimeter sitta i bilbarnstol eller på en särskild bilkudde när de åker bil. Hittills har gränsen satts vid sex års ålder. Eftersom svenska barn i genomsnitt når 135-centimetersstrecket vid knappt nio års ålder, betyder det att många fler nu får klättra upp på barnkudden.

• FH Mamma

Vad säger lagen?

* I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet.
    * Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning: babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Skyddet ska ha ett E-godkännande.
    * Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i baksätet i taxi.
    * Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning.
    * Böterna för förare som ej sett till att passagerare under 15 år använt bälte eller skyddsutrustning är 2500 kr per barn.

• FH Mamma

hittar inga bra regler när man tar bort ryggstödet.

Svar på tråden När ta bort bältesstol?