• Anonym

Löss! Steka äggen med plattång?

ja va skoj det är med löss. Min dotter har väl fått det från dagis och nu hittade jag på oss båda.

Hittade en del lusägg i håret, och som ni vet, ni som varit med om det är det ett helvete att få bort dom. Har självklart avlusat med prioderm, men äggen tar ju inte de medlet på.

Någon som har ett bra knep? Apotekets lusborste är ju hur värdelös som helst.

Jag tänkte så här:
    MIn plattång blir jäkligt varm. Om man kör den i håret, borde inte äggen bli förstörda då? Stekt ägg liksom? Och inte kunna bli löss sen?

• Svar på tråden Löss! Steka äggen med plattång?
  • Anonym

Haha,låter roligt! Jag vet inte om det funkar,kanske borde du prova iaf,kan väl inte skada??

• Anonym

Jo vi har testat nu, kommer använda den varje dag nu i två veckor framöver, och använda lusborsten som man ska göra. Jag tror inte dom kan överleva den värmen faktist Ja iden kanske va lite rolig, blir glad om den fungerar också

• Anonym

ja men absolut,kör hårt och lycka till! Löss är inte roligt att ha (erfarenhet).

• redneck girl

varför inte använda lusmedel om ni har löss? ni sprider det vidare annars.

• Anonym

Men, hur kommer håret att må efter all värmen varje dag under två veckors tid? Låter inte alls hälsosamt, tycker jag... Fast kanske hellre att bli av med lössen samtidigt som håret faller av, än löss?

• redneck girl

finns annat än prioderm.vi fick en gång löss(inte alla som tur var).vi fick köpa något som man både använde till flatlöss och hårlöss.tyvärr har jag glömt namnet.och sen var de små jäklarna borta.

• Anonym

ja men det finns inga löss nu. det är ju äggen jag vill ska dö.

• Anonym (Lusvider)

Hej! 

Nu har jag och sambon, 2 vuxna människ, alltså gått och fått löss?? Vettekatten hur men fokus ligger ju på att bli av med vidren! 

Lusschampo har införskaffats men eftersom man ska vänta 1 vecka mellan behandlingarna letar jag alternativ till att påskynda processen (dom är ju tyvärr fortfarande där). Så- hur gick det med plattångsmetoden? Funkade det att bränna ihjäl dom? Tacksam för svar!

• Anonym (Dede)

Nit-free kammen är bäst på att ta äggen! Dock så kan den luggas lite så kan vara svår på barn. Och har man tjockt hår tar det tid.
    Men sätt upp håret i många, små tofsar och kamma noga ur en tofs i taget.
    Det går också att plocka bort äggen med fingrarna.

• Anonym (Dede)
    Anonym (Lusvider) skrev 2022-08-17 09:24:44 följande:

Hej! 

Nu har jag och sambon, 2 vuxna människ, alltså gått och fått löss?? Vettekatten hur men fokus ligger ju på att bli av med vidren! 

Lusschampo har införskaffats men eftersom man ska vänta 1 vecka mellan behandlingarna letar jag alternativ till att påskynda processen (dom är ju tyvärr fortfarande där). Så- hur gick det med plattångsmetoden? Funkade det att bränna ihjäl dom? Tacksam för svar!

Du måste kamma, kamma, kamma även om ni använt lusschampo.
    vi har haft löss 3 ggr men har aldrig gått med levande löss i håret första dagen efter upptäckt. Man kammar ju bort dem.
    att man upprepar behandlingen beror på att äggen kläcks efter ett tag men använd nit-free kammen så försvinner äggen.
  • Anonym (A)

Ett tips är att när du tvättar håret, ös i balsam och sen kamma noga över badkaret. Äggen glider av lite lättare med balsamet.

• Anonym (Lusvider)
    Anonym skrev 2009-07-08 19:14:57 följande:

Underbart! Hur länge körde du med plattång?
    Körde precis omgång 1 av plattång. Ett par gånger fräste det till ordentligt vilket jag tar som ett gott tecken! Även några löss trillade ur vid kamningen.

Jag tänker om jag kör en kombination av lusschampo, hårkamning och plattång, och kanske huskuren med äppelcidervinäger emellanåt så borde det ju råda bot på eländet! 
  • elmadumle
    Anonym skrev 2009-07-08 19:14:57 följande:

Det är ju därför man ska behandla efter 10-14 dagar igen, då har äggen hunnit kläckas och de dör ju då. 
Svar på tråden Löss! Steka äggen med plattång?