• Brunnsbo

Min dotter fick inte äta glutenfri smörgås på cafe!

Var på Espresso House i Varberg för att äta och dricka med hela familjen, 2 vuxna och 2 barn. Min dotter är 5 år och tål inte gluten.

Frågade över disken om de hade någon glutenfritt alternativ att äta men det hade dom inte.

Bad då min man att springa över till mataffären och köpa några glutenfria frallor medans jag gjorde beställningen.

När jag kom fram till kassan gjorde jag min beställning men passade samtidigt på att säga/fråga:
    -Min man har gått över för att köpa frallor, det är väl okey att hon får äta en medhavd smörgås??

Döm till min förvåning när tjejerna i kassan säjer att det inte alls är okey...

Jag är van att det inte finns något för henne att äta på caféer och har inga problem att hon får äta en medhavd smörgås. Brukar aldrig vara några problem att få den med goda pålägg på.

Hon är 5 år och vrålhungrig och har väldigt svårt att förstå varför hon inte är välkommen på café.

Usch jag blir så himla ledsen när man blir behandlad så här.....

• Svar på tråden Min dotter fick inte äta glutenfri smörgås på cafe!
  • Licens To Kiss

De är ett problem. Laktos och gluten allergi är inte nåt som är nyupptäckt. Att Cafeèr inte har tillgång till laktos och glutenfritt bröd är förskräckligt.

Gravid med andra barnet. BF 2010-01-29
  • Ariel o Melodys Mom

Då skulle jag bett om pengarna tillbaka och gått därifrån. Jävla fisförnäma man kan vara. Huva! En del folk är ju inte service minded för fem jävla öre, då ska de inte jobba inom resturangbranschen.

Svartlistan:
    1. Espresso House, Varberg

• Tyche82

Pinsamt dåligt! Jag hoppas att du tar kontakt med ägaren på en gång.
    Jag tar för givet att du upplyst om varför hon behövde äta egen mat - annars förstår jag att dom sa nej.

• Brunnsbo

Jo, de visste ju vad glutenfritt var och de hade bara en kaka att erbjuda.
    Vilket jag är van vid. Tyvärr.
    Men så vet jag att det är och jag kan förstå att de inte kan ha något för alla allergier. Men nu skulle vi köpa både kaffe och dricka och mat till oss 3 andra.

Vi handlade inget alls där.

Blev så himla ledsen.

Till och med en av tjejerna som arbetade där sa att dom andra ska ju äta.

Fick inte för mig att få prata med chefen utan gick vidare till ett gatukök i närheten som vi varit på tidigare och alltid blivit väl bemötta.

Min dotter blev också jätteledsen att inte få gå på café. Det älskar hon.

Jag var ju så himla sugen på en god latte dessutom.....

• Tyche82
    Brunnsbo skrev 2009-07-08 20:17:57 följande:
    Jo, de visste ju vad glutenfritt var och de hade bara en kaka att erbjuda. Vilket jag är van vid. Tyvärr. Men så vet jag att det är och jag kan förstå att de inte kan ha något för alla allergier. Men nu skulle vi köpa både kaffe och dricka och mat till oss 3 andra. Vi handlade inget alls där. Blev så himla ledsen. Till och med en av tjejerna som arbetade där sa att dom andra ska ju äta. Fick inte för mig att få prata med chefen utan gick vidare till ett gatukök i närheten som vi varit på tidigare och alltid blivit väl bemötta. Min dotter blev också jätteledsen att inte få gå på café. Det älskar hon. Jag var ju så himla sugen på en god latte dessutom.....
    Jag tycker du kan höra av sig till ägaren i efter hand. Påpeka att ni är väldigt besvikna och att dom nu förlorat minst 4 kunder på det här.
  • asfaltsblomman

gudars vad förbannad jag skulle blivit! okej om man är ensam och tar med sitt eget fika men om en i familjen är allergisk och fiket inte kan tillhandahålla det så skulle jaginte ens fråga..
    jag jobbar själv på cafe' och skulle självklart låtit din dotter få äta son medhavda smörgås.

• MirjaochJolinesMamma

Vet vad du menar!
    Har en tös med ägg-mjölk-soja allergi!
    Det gick f*n inte att äta ngnstans!
    Vi i Sthlm i somras, på ett litet mysigt café.
    De var hur gulliga och rara som helst, ville verkligen
    se till att de hittade ngt som även hon kunde äta!
    MEN, när vi kom till Gröna Lund, gick in med 2 tvärhungriga barn
    (vi oxå för den delen!)
    Då orkade inte gubbj*veln in kassan ens kolla på deras korvpkt!

Sen har vi ju de som ler och hänvisar till glutenfritt, låglaktos och sockerfritt! ;)
    Då måste man förklara att det INTE är SAMMA sak med ägg-mjölk-soja!

Jag har förstått att det är vanligt att man tror att mjölkallergi och laktosintollerans är samma sak, men det är det INTE!
    Lite OT! Sorry!

Men iaf, jag tycker att det borde finnas NÅGOT för alla (med vanlig allergi!) att äta, iaf på större ställen!
    Förstår om de inte kanske kan stå med färskt bröd varje dag som är gluten/mjölk/ägg fritt. Men kanske de kan ha ngr frallor i en frys?!
    Likadant när man skall ha mat! Är nästan omöjligt att få tag i ute.
    Gissa om tjejen är trött på pommes el. korv i bröd! Suck!

Men jag måste säga, att det är på de små ställena som man blir bäst bemött!

EN fråga om tjejerna där du var; det kanske var unga sommarjobbare?
    Som blivit tillsagda att gästerna INTE får ta med sig egen mat. Och för att inte göra "fel" så nekar de! De kanske inte riktigt förstår att det är skillnad att ta med sig egen mat pga av snålhet eller att när man MÅSTE!

• susannemalmö

Men det lär ju har varit en sommarvikare som är helt ny och därför onödigt obstinat.
    Ring dit och prata med ägaren, han eller hon lär ju vara intresserad av att deras anställda inte vet vad normal service innebär.

• Olivers  Mamma
    Tyche82 skrev 2009-07-08 20:19:24 följande:
    Jag tycker du kan höra av sig till ägaren i efter hand. Påpeka att ni är väldigt besvikna och att dom nu förlorat minst 4 kunder på det här.
    ja det tycker jag med.

Hade jag varit tjejen i kassan hade mitt svar varit om jag kunde hjälpa till att förbereda frallorna ni själva köpt.
    Riktigt dålig av dem.
    Av ren princip ska jag inte fika där mer.
  • Ariel o Melodys Mom

Vill berätta en positiv berättelse

Var uppe på Toppstugan på Skuleberget här på Höga Kusten i Norrland förra sommaren med en väninna och mina 2 döttrar.
    Det småregnade och det stod på en skylt att man ej får äta medhavd matsäck inne på resturangen så vi satte oss ute och tänkte äta våran sallad o smörgåsar. Då kommer en tjej ut och frågar om vi inte vill sitta inne istället för ute i duggregnet. Jo, tack sa vi och följde med in i den INTE tomma resturangen. Sen köpte vi kaffe, kaka och glass efteråt trots att vi egentligen hade eget kaffe med oss.

Så det finns bra service oxå vilket de tjänade på.

Svar på tråden Min dotter fick inte äta glutenfri smörgås på cafe!