Asperger= Psykopat?
Var på roddträning idag med min son som har diagnosen högfungerande autism. Kom i diskussion med en annan pojkes ledsagare. Han sa att Ashperger (Han kunde inte ens uttala det rätt) var samma sak som psykopat och att det var inte alls en form av autism! Detta påstående hade en läkare som var expert på "ashperger" sagt och han höll med för de med den diagnosen inte (enligt honom) kan känna empati! Jag gick totalt i taket och frågade om han verkligen trodde det? Ja, sa han. Jaha sa jag, du känner min son, är han verkligen helt i avsaknad av empati? Nej sa han men han har ju hfa. Ja men autismteamet sa att det är samma diagnos förutom att hfa syns problem innan 3 års ålder. Men nope, han höll inte med. Jag blev så j*vla förbannad. Min bror har Asperger och han kan känna empati. Grrrrr, ville bara skriva av mig lite!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-09 11:52
Jag har försökt få tag i LSS- handläggaren som har hand i ledsagarna här i staden men hon är tyvärr på semester. Om det var brådskande så kunde man ringa hennes chef men är det egentligen brådskande?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-09 13:50
Jag har nu pratat med chefen. Hon blev också orolig över detta väldigt konstiga och osanna uttalande. Hon skulle ta tag i detta och erbjuda både utbildning inom autismspektrat och om bemötande. Förhoppningsvis blir det bra i slutändan eftersom han fungerar bra med den killen han är ledsagare för! Tack för allt stöd och alla goda ideér.