• Kyanita

Asperger= Psykopat?

Var på roddträning idag med min son som har diagnosen högfungerande autism. Kom i diskussion med en annan pojkes ledsagare. Han sa att Ashperger (Han kunde inte ens uttala det rätt) var samma sak som psykopat och att det var inte alls en form av autism! Detta påstående hade en läkare som var expert på "ashperger" sagt och han höll med för de med den diagnosen inte (enligt honom) kan känna empati! Jag gick totalt i taket och frågade om han verkligen trodde det? Ja, sa han. Jaha sa jag, du känner min son, är han verkligen helt i avsaknad av empati? Nej sa han men han har ju hfa. Ja men autismteamet sa att det är samma diagnos förutom att hfa syns problem innan 3 års ålder. Men nope, han höll inte med. Jag blev så j*vla förbannad. Min bror har Asperger och han kan känna empati. Grrrrr, ville bara skriva av mig lite!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-09 11:52
    Jag har försökt få tag i LSS- handläggaren som har hand i ledsagarna här i staden men hon är tyvärr på semester. Om det var brådskande så kunde man ringa hennes chef men är det egentligen brådskande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-09 13:50
    Jag har nu pratat med chefen. Hon blev också orolig över detta väldigt konstiga och osanna uttalande. Hon skulle ta tag i detta och erbjuda både utbildning inom autismspektrat och om bemötande. Förhoppningsvis blir det bra i slutändan eftersom han fungerar bra med den killen han är ledsagare för! Tack för allt stöd och alla goda ideér.

• Svar på tråden Asperger= Psykopat?
  • Kyanita
    nollåtta skrev 2009-07-08 23:37:31 följande:
    Jo lite kanske. Jag ser ju såhär i efterhand att det fanns många nackdelar att leva med någon som inte såg hur jag upplevde saker och ting. Vi människor har ju en icke verbal kommunikation, så ibland vart det lite konstigt.. Han var väldigt fyrkantig liksom, vet inte hur jag ska kunna förklara bättre.
    Jag förstår vad du menar. När killen svarar i telefon så hör han om det tex är min väninna, då säger han direkt: Mamma är inte hemma och så lägger han på. Han förstår inte vitsen med att småprata!
  • Kyanita
    Tomtemormor skrev 2009-07-08 23:41:03 följande:
    Det verkar som att han (ledsagaren) missat en del viktig information. Han kan börja med att lära sig vad det heter. Sedan kan han börja läsa på.
    Precis!!
  • Mariohn

Dorian Ertymexx skrev 2009-07-08 23:43:57 följande:

Det ironiska i det hela är att snubben verkar syftat på SOCIOpater snarare än psykopater dessutom...
    Jag tyckte också att det kändes skumt men det som känns absolut märkligast är att han verkar tro att det är HAN som är ledsagare..
  • Kyanita

Det ironiska i det hela är att snubben verkar syftat på SOCIOpater snarare än psykopater dessutom...
    Är inte sociopat ett nyare namn för psykopat? Har för mig det men är inte riktigt säker....
  • Dorian Ertymexx
    Mariohn skrev 2009-07-08 23:45:57 följande:
    Jag tyckte också att det kändes skumt men det som känns absolut märkligast är att han verkar tro att det är HAN som är ledsagare..
    Han kanske är en ledsagare, men frågan är om han är en BRA sådan, en kompetent och kunnig sådan. Ett sådant utlåtande får mig att tvivla starkt.
  • Kyanita
    Mariohn skrev 2009-07-08 23:45:57 följande:
    Min killes ledsagare var oxå med och hon gick oxå i taket, det gjorde alla som var där!
  • Mariohn

Dorian Ertymexx skrev 2009-07-08 23:47:49 följande:

Han kanske är en ledsagare, men frågan är om han är en BRA sådan, en kompetent och kunnig sådan. Ett sådant utlåtande får mig att tvivla starkt.
    Jag tror att han har mer gemensamt med en full chimpans. Han vill kanske väl men det bara går inte.
  • Mariohn
    Kyanita skrev 2009-07-08 23:47:42 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-07-08 23:43:57 följande: Är inte sociopat ett nyare namn för psykopat? Har för mig det men är inte riktigt säker....
    Nej nej nej. En sociopat är oförmögen att känna ex skuld och skam och har därför svårt att skilja rätt från fel. H*n kan dock vara medveten om detta och prakticera känslor genom att lära sig hur andra människor gör. Dvs man lär sig när det är lämpligt att agera ledsen osv. Känslan saknas. Psykopat är något helt annat.
  • Dorian Ertymexx
    Kyanita skrev 2009-07-08 23:47:42 följande:
    Är inte sociopat ett nyare namn för psykopat? Har för mig det men är inte riktigt säker....
    Mnja. Det är mig veterligen olika saker. En sociopat saknar empati men kan förstå och tolka sin omvärld (vilket är en fördel kontra aspisar). Har sällan mycket till moral eller etik utan är bokstavligen beredd att gå över lik för att nå sina mål, vilka de nu månde vara. Det är så att säga total kontroll över sin omvärld och inre värld. En psykopat har mer sällan förståelse för omvärlden och är mer offer för sin egen inre värld, som jag förstått det. Men jag kan ha fel förstås.

Kollade på wiki, men blev inte så fasligt mycket klokare av det...

sv.wikipedia.org/wiki/Sociopat

sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Svar på tråden Asperger= Psykopat?