• Anonym (Undrar)

Gallsten

Ni som har haft gallstensanfall, har ni haft några besvär mellan anfallen ? Kanske några andra symtom som beror på gallsten ? Vet inte hur jag ska förklara riktigt hur jag menar. Symtom som ökad hunger, mindre aptit, problem med magen, ont på annat ställe i buken osv. Har försökt söka på nätet om gallsten kan orsaka andra besvär än enbart en enorm smärta under anfallen men inte hittat nåt direkt.

Hur har det varit för er som har/har haft gallsten ?

• Svar på tråden Gallsten
  • Anonym (Gallsten)

Ja jag har mellan besvären hela tiden en pirrande och bortdomnande känsla på höger sida som strålar mot mellangärdet, och när jag böjer mig framåt så skär det till så jag vill helst inte böja mej framåt, det räcker med att sitta lite framåtböjd så kommer smärtan.
    Även problem med magen har jag, svårt att äta vanlig mat, blir mest kokt mat, har också som ett sug i magen, känner mig nästan hela tiden hungrig även om jag precis ätit. Detta är enligt min läkare problem som orsakas av min galla.

Men jag står på kö till op. så hopas att det går över efter op.

• Anonym (Undrar)

Det där med suget känner jag igen, jag har ofta ett sug högt upp i magen, ca 5 cm nedanför där revbenen går ihop. Tycker att det allt som oftast suger och gör lite ont och känns obehagligt där. Trodde att det berodde på magkatarr eller nåt men det stämmer inte riktigt med dom symtom heller. Min aptit har dessutom försvunnit, jag äter för att jag måste för annars får jag mer obehag. Jag har tidigare inte haft några liknande symtom utan allt kom samtidigt. Börjar fundera över om det har nåt samband med mina gallbesvär. Mår allt som oftast illa också men hittills har jag inte kräkts nåt, illamåendet är som störst när obehaget högst upp i magen är som värst. Är så trött på att gå och känna mig dålig hela tiden.

• Anonym (Gallsten)

Har du någon tid till en läkare?
    Annars är det kanske bra om du beställer en tid.
    Många av dom besvären du nämner har jag också, förutom då att jag oftast känner mig hungrig hela tiden, däremot så har jag märkt att om jag inte äter, som innan en undersökning då man ska vara fastande, så försvinner den bortdomnande och pirrande känslan och smärtan jag får när jag böjer mig fram. Då mår jag ganska bra och då har jag tänkt att vad bra det skulle vara om jag slapp äta hi hi, men det går ju inte. Är ju så himla hungrig så när jag kommer hem efter en sån undersökning så äter jag ju iaf.

Jag hoppas du får hjälp med dina besvär. För jag vet att det inte är kul att gå omkring med såna här besvär, man blir så begränsad i livet för man orkar inte göra så mycket, blir vansinnigt trött o slut.

• Anonym (Undrar)

Jag har ingen tid hos läkare bokad, var in akut för någon dag sen och då sa dom att jag skulle komma tillbaka om jag fick fler anfall och supparna inte hjälpte. Jag berättade inte om mina andra besvär när jag var där, hade inte kopplat ihop dom med gallbesvären då nämligen. Trött och slut kan jag verkligen skriva under på, tyvärr går det ut över familjen så alla går och är smått irriterade pga mig.

• Anonym

jag hade jätte mycket problem med gallsten fick kraftiga anfall som kunde hålla i sig i allt från 5 till 15 timmar. jag hade så ont så jag fick ligga dubbelvikt :( å bara kräktes och kändes som jag fick svårt att andas. det var en fruktansvär brännande smärta i mellangärdet och nedför höger sida. men som tur är har jag opererat bort gallan så nu har jag inga besvär :)

• Anonym (Gallsten)

Åh Anonym det låter underbart att man faktiskt blir bättre efter en op.

Ts  du kanske ska ringa till dom och fråga om du kan få en läkarkontakt, säg att du har mer besvär än dom som du berättade för dom. Tror att dom kan skriva en remiss till kirurgen så du får träffa en läkare och prata igenom hur ni ska gå tillväga i fortsättningen.
    Jag själv har fegat ur varje gång jag haft besvär och dragit på det i det oändliga och inte gått med på op. för att jag varit så rädd, med påföljd att jag gått i många år med besvär o värk helt i onödan, men träffade en läkare nu som förklade allt för mig i minsta detalj och så släppte rädslan mer o mer och jag tycker nu det är skönt att få veta att dom nu ska göra en op. för nu har jag gått med detta sen jag var i tonåren och är nu 40+, så det är dags att det händer nåt.
    Så vänta inte för länge det finns liksom ingen mening med det.
    Lycka till kramar.

• Anonym

Jag själv är opererad för gallsten, det var bra ett tag efter operationen men sen nu några månader tillbaka så har jag också fått det där suget ni pratar om som liksom sitter i mellangärdet. Det gör sjuukt ont och varje gång så måste jag äta nånting för att det ska släppa (inte alltid det gör det efter jag gjort det, men oftast så gör det de) och då är jag inte ens hungrig kan ha ätit precis innan.. Ibland har jag så ont att det känns som att jag ska svimma..

• FH Mamma

de jag anfall nästan varje dag.

• FH Mamma

efter datorn är dum så menade jag att jag minns inte för jag hade gallstensanfall nästan varje dag innan operationen

Svar på tråden Gallsten